Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFilippa Svendsen Redigeret for ca. et år siden
1
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil www.patientoplevelser.dk
2
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod)
3
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) TUP Ambulant 2006 Deltagelse af 7 af de tidligere amter – fordelt på 3 af de nuværende regioner 358 Ambulatorier 80.616 patienter Specialer: Gynækologi Intern medicin Neurologi Oftalmologi (øjensygdomme) Organkirurgi Ortopædkirurgi Oto-rhino-laryngologi (øre-næse-halssygdomme) Pædiatri (børnesygdomme) Reumatologi
4
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Temaer Overgange mellem sektorer Koordinering kommunikation Patientinddragelse Personalekontinuitet Patientinformation Ventetid Patientsikkerhed Kliniske ydelser
5
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Hvorfor spørge patienten? l Patienten den eneste der gennemgår det samlede forløb, og er derfor den eneste, der kan vurdere forløbet i sammenhæng l Personalet er ikke i stand til at vurdere kvaliteten på vegne af patienten Kilde, f.eks. : Idvall et. Al., Journal of Quality and safety in health care 2002 Jung et. Al., Journal of Quality and safety in health care 2002
6
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Forskellige perspektiver - Patient og professionelle Ledere på sygehusafdelinger Kilde: Undersøgelser i Københavns Amt om ledere, medarbejderes og patienters syn på aktuelle kvalitet: Enheden for Brugerundersøgelser 2003/2004 I høj grad/I nogen grad Mere end 90% af patienterne oplevede, at sygehuset var godt orienteret om deres situation ved indlæggelsen. Ca. 1/3 af patienterne oplevede at egen læge var dårligt orienteret om hvad der var sket på sygehuset. Læge-patientkontinuitet Forebyggende indsats Etablere sikkerhedskultur Henvisn. fra alm. praksis/Speciallæge Information til primær sektor Information til andre sygehuse Information til amb./afsnit i egen afd. Information til anden afdeling
7
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Bedst vurderede områder og primære indsatsområder Bedst vurderede områder: Kommunikation Patientinformation Kliniske ydelser Primære indsatsområder: Ventetid Personalekontinuitet Tværsektorielt samarbejde Patientoplevede fejl Andre indsatsområder: Forskelligt for de enkelte specialer og ambulatorier
8
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Primære indsatsområder
9
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Primære indsatsområder - ventetider Unødig ventetid, der forlænger ophold Informeret om årsag til ventetid
10
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Primære indsatsområder – personalekontinuitet Læge i ambulatoriet med særligt ansvar Sygeplejerske i ambulatoriet med særligt ansvar
11
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Primære indsatsområder - Tværsektorielt samarbejde Ambulatoriets orientering af patientens egen læge Ambulatoriets læger på forhånd orienteret om patientens symptomer
12
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Brugerpanel
13
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod)
14
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Konklusion Den tværamtslige undersøglse blandt ambulatorier har medvirket til: at sætte fokus på patientperspektivet at udpege overordnede indsatsområder i amterne og lokalt på ambulatorier De primære indsatsområder vedrører: Ventetid Personalekontinuitet Tværsektorielt samarbejde Patientoplevede fejl Målinger skaber ikke forbedringer i sig selv
15
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.