Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause."— Præsentationens transcript:

1

2 Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause & kage Øvelse 1. Weblogs Ugens site Gruppeinddeling, litteratur & opgaver til næste uge

3 Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Modtager. Hvem er min modtagere, og hvad har de især brug for at vide? Kontekst. Hvad betyder læsesituationen ved skærmen for, hvordan teksten skal skrives? Afsender. Hvilke signaler ønsker jeg / vi som organisation at sende? Formål. Hvad er formålet med hjemmesiden? Emne. Hvilke krav skal man stille til indholdet på Internettet? Genre. Hvilke krav stiller genren / teksttypen? Forløb. Hvilken rækkefølge skal informationerne præsenteres i? Fremstillingsform. Hvilke tekstkvaliteter gælder derfor på Internettet? (Skrivgodt.dk, kapitel 6)

4 Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Modtager. Hvem er min modtagere, og hvad har de især brug for at vide? Kontekst. Hvad betyder læsesituationen ved skærmen for, hvordan teksten skal skrives? Afsender. Hvilke signaler ønsker jeg / vi som organisation at sende? Formål. Hvad er formålet med hjemmesiden? Emne. Hvilke krav skal man stille til indholdet på Internettet? Genre. Hvilke krav stiller genren / teksttypen? Forløb. Hvilken rækkefølge skal informationerne præsenteres i? Fremstillingsform. Hvilke tekstkvaliteter gælder derfor på Internettet? (Skrivgodt.dk, kapitel 6)

5 Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Skriv kort Teksten skal være 50% kortere Skriv pointen først Lad hvert afsnit handle om et afgrænset emne Glem brugerinstruktioner og velkomsttaler

6 Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Sådan bli’r teksten kort Kort betyder ikke komprimeret eller informationsfattig Skriv korte sætninger Fjern overflødige ord Brug enkle ord Vælg kendte ord frem for fremmedord eller fagsprog - altså kendte for modtageren

7 Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004

8 Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Læseren scanner teksten Klare og informative overskrifter Opsummer artiklen i et resumé Underoverskrifter for hvert afsnit Et emne til hvert afsnit Kom til sagen. Indled med nøgleord Lav lister Brug evt. fremhævede ord i teksten

9 Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Langtidsholdbar tekst Tekst på nettet skal være tidløs Hvem - hvor - hvornår skal konkretiseres Skriv ikke Hun er 23 år gammel Hun bor her i byen Nu, sidste år eller snart Hvad skal der stå i stedet?

10 Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Overskrifter Overskrifter er tekstens varedeklaration Læseren vælger teksten til eller fra på baggrund af overskriften Overskrifter skal være informative De skal ikke primært lokke, være kreative eller sjove Skal give mening uden for konteksten

11 Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Nøgleord Beskriver emnet eller funktionen af en tekst eller webside Besvarer spørgsmålet: Hvad handler denne tekst eller web-side om? Brug nøgleordene i tekstens overskrift Anbring nøgleordet forrest i sætningen - det gør teksten scanbar Overvej at fremhæve nøgleord med fed Nøgleord retter sig til både læser og søgemaskine

12 Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Fremhævet tekst Fed fungerer godt Kursiv er svær at læse på skærmen Understregning forveksles med et link STORE BOGSTAVER ER SVÆRE AT LÆSE Blinkende tekst forstyrrer læsningen

13 Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens layout Del teksten op I mindre afsnit (50-70 ord) Brug en skærmvenlig skrifttype Vælg en skriftstørrelse på mindst 12 punkt Husk altid En informativ overskrift Underoverskrifter for hvert afsnit

14 Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tjekliste til tekstens sprog Er teksten forståelig? Kan det siges på en enklere måde? Kan det udtrykkes kortere? Er det nødvendigt? Er teksten langtidsholdbar?

15 Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tjekliste til tekstens læsbarhed Er det klart ved første øjekast hvad teksten handler om? Er teksten delt op I mindre afsnit? Kan afsnittene læses uafhængigt af hinanden? Har hver artikel og hvert afsnit en klar overskrift? Starter hvert afsnit med meningsbærende ord (eller tomme overgange)? Er tekstens nøgleord fremhævede?

16 Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Det må ikke gøre ondt at læse teksten Skriv forståeligt Videnssprog v. erfaringssprog Sproglig afsmitning Abstrakt v. konkret Forvægt v. bagvægt Pas på Verbalsubstantiverne Passiv Papirord Gør sproget aktivt Inddrag læseren

17 Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Prioritering (verbalsubstantiv) af særlige områder (abstrakt) bevirker (papirord) ikke fjernelse (verbalsubstantiv) af det finansielle grundlag (abstrakt) fra andre forskningsområder med en indsats af høj kvalitet. Der sker således ikke nogen begrænsning (verbalsubstantiv) af forskningsfriheden.


Download ppt "Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google