Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012"— Præsentationens transcript:

1 Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
FREMTIDENS DAGTILBUD ET NYT SATSNINGOMRÅDE Ved Bente Jensen, lektor, ph.d., forskningsleder, Aarhus Universitet, IUP Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012 AARHUS UNIVERSITY

2 INDHOLD Om at arbejde systematisk, reflekteret og vidensbaseret I dagtilbuddene med: Børns trivsel, læring og deltagelse I fællesskabet Er de pædagogiske medarbejdere klar? AARHUS UNIVERSITY

3 DYNAMISK LÆRINGSBEGREB
Sociale emotionelle kompetencer, fx samarbejdsevne, sociabilitet, anti/social adfærd, empati Kognitive kompetencer, sprog, kommunikation, matematisk forståelse, natur, logik, kulturel Metakompetencer: Evne til at tænke kritisk, undersøge omverden, identitet Inklusion og lærende fællesskaber Engagerende læringsaktiviteter Pædagogik Barnet Trivsel Læring AARHUS UNIVERSITY

4 DIDAKTISKE REFLEKSIONER
Overvejelser over: Indhold og forløb: Hvad skal børn lære? Hvorfor? Hvornår? Hvordan? Læringen værdigrundlag og teori Betydningen af børnegruppens sammensætning, situation, omgivende miljø, struktur, kontekstens betydning Evalueringskultur – empirisk undersøgelse og kvalificering frem imod synergi. AARHUS UNIVERSITY

5 EKSEMPEL 1 - KOMMUNIKATION
Samlingen I institution X analyseres ‘rutinerne er sat under lup’. Påvist behov for forandring imod mere involverende fortællinger, styrkelse af børns kreative ideer, styrke børns kommunikative evner og sprog, det enkelte barns fortælling fletter sig ind I det fælles Refleksioner over betydningen af børnegruppe og sammensætning, analyse, evalueringsmål Kontekstens betydning, rummet, situationen, medarbejder-sammensætning reflekteres. AARHUS UNIVERSITY

6 FRA INDIVID TIL FÆLLESSKAB
AARHUS UNIVERSITY

7 EKSEMPEL 2-IDENTITET At styrke børns ‘Læringsidentiteter’ er målet
Læringsidentiteter defineres som det 1) at børn oplever sig som en person, der er dygtig til at lære og 2) at børn kan identificere sig med læringsmål der formuleres i de fællesskaber børnene indgår i Et eksempel - kreativt skabende billedkunst, børn udvikler selv redskaber, materialer og idéer Et andet eksempel – ord, historier, tegninger i en bog, der skabes af alle I et fællesskab Et tredje eksempel – sprog og fællesskab i vuggestuen. AARHUS UNIVERSITY

8 FRA FEJLFINDING TIL RESSOURCE
AARHUS UNIVERSITY

9 INNOVATIVE KOMPETENCER
Viden Refleksion Handling AARHUS UNIVERSITY

10 KONKLUSION Uddannelse/efteruddannelse Innovative kompetencer
Højt prioriteret satsningsområde. AARHUS UNIVERSITY


Download ppt "Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google