Download præsentationen
Offentliggjort afEjnar Lorentzen Redigeret for ca. et år siden
1
Generelt om abstraktion og modellering Tietgen Skolen
2
System tænkning Rationel (hård) Klar og sand repræsentation
Romantisk (blød) Flere, lige gode perspektiver Dialektisk Der arbejdes hele tiden i modsætninger Tietgen Skolen
3
Udviklings strategier
Funktionsdrevet Datadrevet Hændelsesdrevet Ansvarsdrevet Tietgen Skolen
4
Systemudviklings processen
Vandfald Evolutionær Spiral Iterativ & incrementiel Tietgen Skolen
5
Vandfalds model Tietgen Skolen
6
Spiral model Tietgen Skolen
7
Systemudviklings metoder
Struktureret analyse….. Funktionsdrevet, vandfald UP Objektorienteret, funktionsdrevet (use cases), incrementiel Ålborg-metoden Objektorienteret, datadrevet (modelkomponent), udlagt delvis som vandfald XP (Agile – letvægt) Objektorienteret, incrementiel med meget korte forløb, kendt for par-programmering Tietgen Skolen
8
UP - faser og indhold Tietgen Skolen
9
UP’s kravsspecifikation
Tietgen Skolen
10
UP’s realisering og forfinelse med use cases
Tietgen Skolen
11
Model for ”Ålborgmetoden” opdeling i områder
Tietgen Skolen
12
Model for ”Ålborg”-systemudviklingsmetoden
Tietgen Skolen
13
Modellering og abstraktion
For at forstå og formidle bruger vi modeller og laver abstraktion på virkeligheden Tietgen Skolen
14
Abstraktion og modeller
Tietgen Skolen
15
Modellering med rig billede
Tietgen Skolen
16
Abstraktion af objekt-hierakier
Tietgen Skolen
17
Abstraktion med klasifikation
Her en uheldig (for restriktiv) klassifikation på: Har fødder, har vinger, lægger æg, kan flyve Tietgen Skolen
18
Abstraktion med klasifikation
God klassifikation på: Har fødder, har vinger, lægger æg Tietgen Skolen
19
Abstraktion med klassifikation
Her en uheldig (for få restriktioner) klassifikation på: Har fødder, har vinger, kan flyve Tietgen Skolen
20
Abstraktion af problemområde med UML
Tietgen Skolen
21
Abstraktion med generalisering af mønster
Tietgen Skolen
22
At finde frem til de rigtige klasser og arve-hierarki er svært
Det er ikke altid enkelt at finde frem til de ”rigtige” klasser, da det kan afhænge af den kontekst systemet indgår i – der er ikke en entydig løsning. Det er ikke altid klart hvad der er er klasse og hvad der er objekt. I eksemplet med fugle kan ørn en klasse i et system for klassifikationer af dyr, men i et system til en zoologisk vil der ikke være klasser for alle dyr, men måske en klasse for fugl og en bestemt ørn kan være et objekt af klassen fugl med en bestemt. Klasse kontra objekt kan afhænge af detaljeringsniveau. Det kan være svært at skelne klasse fra egenskab I en malerbutik kan farve være en selvstændig klasse med bestemte egenskaber, hvor det hos bilforhandleren er en egenskab for klassen bil med en værdi for det enkelt bil-objekt. I et navneforsker system, vil fornavn være en selvstændig klasse men i et administrativ system en egenskab på klassen person. Det kan være svært at skelne mellem specialisering og generalisering. For figur vil cirkel være en specialisering af elipse og rektangel af firkant, der er en polygon. Her vil specialiseringen have færre attributter end generaliseringen. For kunde og privatkunde er det omvendt. Tietgen Skolen
23
Model for adfærd med UML tilstandsdiagram
Tietgen Skolen
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.