Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afJan Holmberg Redigeret for ca. et år siden
1
Usability ITU, forår 2008 7. Eyetracking - Remote brugertest ITU F2008
2
Usability ITU, forår 2008 2 Udførelse: Hvordan foregår det? Som en brugertest, dog er testperson og moderator fysisk adskilt Modereret –Tele-/web-konference, desktop sharing –Tænke højt metoden – mere kvalitativt Umodereret –Krydsning mellem online survey, usability test og logfilanalyse –Pop up/dialog boks Skema (profil, intention …) Opgave eller testspørgsmål Skema (oplevelse, udbytte, tilfredshed) –Automatisk – kun kvantitativt
3
Usability ITU, forår 2008 3 Hvorfor lave remote test? Modereret Spare udgifter til rejse, lokaler, udstyr Spare projektets tid Nå ud til fjerne målgrupper, afdække kulturelle forskelle i brugeroplevelsen Umodereret Ovenstående Kvantitet! Udnytte nye teknologiske muligheder Etablere nye måder at indsamle data online
4
Usability ITU, forår 2008 4 Eksempel: UserVue
5
Usability ITU, forår 2008 5 Fra UserVues egen beskrivelse Invite Participant and Observer(s) Use Free Integrated Phone Service to Call Participant View and Record Participant's Screen Mark Important Moments Analyse: –Easily calculate time on task, error rate, and other common measurements. –Edit and create highlight videos to focus on points of interest.
6
Usability ITU, forår 2008 6 Et par alternativer Lad brugeren overtage moderators skærm –Fordelen er at man kan have en lokal prototype Ring over telefon eller Internet –Sikrer kontakt ved tekniske problemer
7
Usability ITU, forår 2008 7 Gatherplace.net
8
Usability ITU, forår 2008 8 Gatherplace.net
9
Usability ITU, forår 2008 Eksempel på umodereret
10
Usability ITU, forår 2008 10
11
Usability ITU, forår 2008 11
12
Usability ITU, forår 2008 12 Forrester Report, december 2003 -Best Practices For Remote Usability Testing Resume: When implemented correctly, remote usability tests combine scenario- relevant feedback and clickstream data to help site managers detect and quantify design flaws. Problem: Sites still don't meet users' goals. Web analytics can't tell what customers are trying to do. Løsning: Automated remote usability studies combine different testing approaches. There are many options for remote usability tests. One choice: whether user goals are assigned or unassigned. Remote usability tests can help compare design alternatives. Anbefaling: Assemble a portfolio of testing methods.
13
Usability ITU, forår 2008 13 Problemstillinger Modereret Besvarer hvad brugerne gør og hvordan de gør og lidt hvorfor –Ift almindelig test: færre data –Toncentrations mangel –Tekniske begrænsninger (fx Internet OG telefon samtidig) –Derfor ikke så udtømmende og detaljerede resultater Umodereret Besvarer hvad brugerne gør og hvordan de gør men ikke hvorfor Kan ikke overværes undervejs Kvantitativ undersøgelse Ufleksibelt –Man kan ikke probe videre på fund eller resultater –Svarkategorier/-mulighederne – tager de højde for brugernes situation? –Åbne svar-muligheders begrænsede værdi –Selvrapporterede problemers begrænsede værdi
14
Usability ITU, forår 2008 14 Andre fordele og ulemper Det er ideelt til: –E-commerce web sites –Large, informational web sites –Web Applications –Intranets Det er problematisk ved: –Highly secure client/server applications –Handheld Apps or other products with a significant hardware component –(requires observation of physical interactions) –Test sessions lasting three hours or longer –Projects where the client wants to physically observe the users
15
Usability ITU, forår 2008 15 Metodiske usikkerheder Teknisk –Svigtende forbindelse eller systemfejl –Dårligt forbindelse eller båndbredde –Forsinkelser eller ”hakken” –Personlig computer eller testmiljø –Integrerede eller adskilte støttesystemer Menneskeligt –Kulturelle eller sproglige udfordringer –Koncentration! –Fokus og nærvær
16
Usability ITU, forår 2008 16
17
Usability ITU, forår 2008 17 Ressourcer og udbydere www.leotrace.com www.userzoom.com www.gatherplace.net www.webex.com www.netopia.com www.techsmith.com Se også http://remoteusability.com/http://remoteusability.com/
18
Usability ITU, forår 2008 18 Eyetracking
19
Usability ITU, forår 2008 19 Tidligt studie af ”task” Yarbus 1967 Task description: 1. Free examination 2. Estimate material circumstances of family 3. Estimate ages of people 4. What the family has been doing before the arrival 5. Remember clothes 6. Remember positions of people and objects 7. Estimate how long the visitor has been away
20
Usability ITU, forår 2008 20 Eyetracking i 90’erne
21
Usability ITU, forår 2008 21 Udførelse Ikke-forstyrrende måleudstyr bygget direkte ind i skærm Infrarødt lys sendes mod ansigtet Reflektioner fra øjet optages af intrarødt kamera Fikseringspunkter optages 50- 120 gang pr. sekund Observatører kan ”live” følge øjenbevægelser Efterfølgende analyse kan give en række visualiseringer
22
Usability ITU, forår 2008 22 Heatmap
23
Usability ITU, forår 2008 23 Fikseringstid og rækkefølge (Gazeplot)
24
Usability ITU, forår 2008 Video… (3:00 og frem)
25
Usability ITU, forår 2008 25 Begrundelse for at bruge eyetracking i usability Øjenbevægelser mod fine detaljer i omgivelserne Mental proces (eye-mind hypotesen)
26
Usability ITU, forår 2008 26 Begreber i eyetracking Fiksering: Når øjet fokuserer på samme punkt (ca.100 ms. for at registrere noget kognitivt) Dvæletid: Når øjet ”dvæler” ved et område i længere tid, eks. en serie af fikseringer. Sakkader: Små justeringer af øjet imellem fikseringerne (20-35 ms.) ”Stay or go”-beslutning indenfor 5-10 sekunder på samme forside, hjemmeside, reklame etc. Søgning og scanning inden vi begynder læsning
27
Usability ITU, forår 2008 27 Pop-up effekt
28
Usability ITU, forår 2008 28 Blikfangere Kontraster (brud) i størrelse,mætning, farver, form, tekstur, position (2d og 3d) Usædvanlige objekter - overraskelse, konflikt, nyhed, tvetydighed Kompleksitet Ansigter Bevægelser (særligt perifert syn)
29
Usability ITU, forår 2008 29 Hvorfor eyetracking? Tilbyder mere end andre metoder: Hvad lægger brugerne/seerne mærke til? Hvad lægger de ikke mærke til? I hvilken rækkefølge og hvor meget? Både kvantitativ og kvalitativ analyse Skelne opmærksomhed / forståelse / handling Måle kognitiv indsats (belastning / engagement) Måling af emotionel respons
30
Usability ITU, forår 2008 30
31
Usability ITU, forår 2008 31 Nyere studier http://www.poynterextra.org/eyetrack2004/index.htm
32
Usability ITU, forår 2008 32 Eyetrack III Tekst - ikke billeder - er indgangen (til forskel fra aviser) Lille tekst læses - stor tekst scannes Overskrifter og underrubrikker/manchetter fikseres i venstre side - her skal der være interessante ord for at få læseren til at gå videre i teksten
33
Usability ITU, forår 2008 33 Googles Golden Trangle
34
Usability ITU, forår 2008 34 F-mønsteret
35
Usability ITU, forår 2008 35 Visuel søgning (hvor?)
36
Usability ITU, forår 2008 36 Engagement (hvor meget?)
37
Usability ITU, forår 2008 37
38
Usability ITU, forår 2008 38
39
Usability ITU, forår 2008 39
40
Usability ITU, forår 2008 40 Do we need eyetracking? Brugerne kan huske op til 70% af hvad de faktisk kiggede på – selvrapportering har fordele Designere kunne kun forudsige 46% Logo fanger markant mindre en fotos Brugere kan ikke huske rækkefølge Der kan være noget at hente fra quick-n-dirty metoder
41
Usability ITU, forår 2008 41 I detaljen gemmer sig information…
42
Usability ITU, forår 2008 42 Open what?
43
Usability ITU, forår 2008 Eyetracking: Made Cheap iComponent Mousetracking
44
Usability ITU, forår 2008 44 Spørgsmål til en metode Reliabilitet og validitet –As in: Reliable=Troværdig og Valid=Gyldig Reliabilitet: Får metoden troværdig sådan at de data vi får fra den er til at stole på? Validitet: Er metoden gyldig til at opfange de spørgsmål vi søger besvaret, eller får vi reelt svar på noget helt andet? Tænk over det ift. iComponent og øvelse
45
Usability ITU, forår 2008 45 Næste uge, besøg hos KMD ITU betaler transport til og fra KBH’s HBG Vi starter hos KMD, indgang syd, kl. 17 præcis Program til kl. 19 og derefter lidt fælles hygge Vi deler jer i to grupper Vi udpeger en gruppe der skal lave brugertest i hver gruppe (Charlotte) og en grupper der stiller testperson til rådighed. Disse grupper skal udvælge testleder og logger. Vælg nogen der ikke har prøvet det og ikke har erfaringer med det. Alle andre skal også deltage som loggere…
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.