Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011."— Præsentationens transcript:

1 Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011

2 Aktivitet 15 min individuelt Læs handout 1 Læs de noter du har lavet til artiklen på instruktorforløbet Vælg om du vil arbejde med artiklen eller et eksamensspørgsmål i dag (hvis du vælger det sidste, så vælg ét konkret eksamensspørgsmål fra handoutet) Notér dit emne øverst i et dokument/på et stykke papir

3 Skriveproces Skriveblokeringer opstår bl.a. fordi Man vil gøre det hele på én gang Man har mere fokus på produktet end processen i starten Man vil gøre det hele perfekt fra starten Man vil være færdig inden man er kommet i gang – man bliver først færdig til sidst

4 Skriveproces Producere tekst Stikord Brainstorming Kreativitet Idéer til kilder Redigere tekst Disposition Videnskabeligt sprog Formalia Præcis brug af kilder

5 Producere tekst Indledende skrivning Uforpligtende Tænkeskrivning: Inspiration og interesse på papir i stedet for i tanker Til dig selv Komme i gang og komme ind på emnet: Producere tekst, idéer og stof på kort, koncentreret tid Rienecker & Jørgensen: Den gode opgave (2005). Samfundslitteratur www.studiemetro.au.dk

6 Nonstopskrivning Skrive uden afbrydelser i et kort, fastsat tidsrum Skrift som redskab til tænkning Kræver ikke inspiration først Du tænker ved at skrive Til noget du ved bare lidt om i forvejen Udfordringer Ikke stoppe op Ikke redigere undervejs

7 Aktivitet Individuelt Før du går i gang Skriv fx det du allerede ved, det du i hvert fald vil komme ind på, om centrale begreber eller spørgsmål til emnet Kig kun på tastaturet/kuglepennen (ikke på teksten) Undlad komma, punktum, linjeskift, at rette stavefejl, at slette noget Max 2 sekunder mellem hvert bogstav Hvis du går i stå: Skriv fx emnet nogle gange eller ”bla bla bla” - så kommer du i gang igen Anja siger go Skriv i 5 min

8 Refleksion 2 min med sidemanden Hvordan var det at prøve nonstopskrivning?

9 Aktivitet 5 min individuelt Læs din tekst igennem, og ret den så du selv kan forstå hvad der står

10 Terningemetoden Emnet set fra 6 vinkler (en terning har 6 sider) Forskellige Idéer Perspektiver

11 Aktivitet 20 min individuelt (3-3½ min pr. vinkel) Udfyld handoutet fra Studiemetroen (skriv evt. på et stykke papir eller i et dokument) Start evt. med den vinkel du umiddelbart har idéer til Tag én vinkel ad gangen Brug tid på at skrive, ikke på at redigere

12 Refleksion 2 min med sidemanden Hvordan var det at prøve terningemetoden?

13 Refleksion 3 min individuelt Læs de noter du har produceret til en opgave i dag. Fokusér på indholdet og idéerne, ikke på formuleringerne. Indeholder noterne tanker du allerede havde, eller nye idéer? Hvad synes du om udbyttet når du tænker på at du i alt har brugt ½ time på at skrive det?

14 Refleksion 15 min individuelt Udfyld handout 3 Send dit handout videre til sidemanden til venstre for dig Læs det handout du modtager fra sidemanden til højre Sæt en streg ud for de kommentarer du er enig i, og send handoutet videre Sig til når du modtager dit eget handout igen


Download ppt "Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google