Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afHelena Kjær Redigeret for ca. et år siden
1
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Hvorfor opstår der historier? Henrik Kristensen, IFF
2
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk ”Identity is the capacity to keep a particular narrative going” Anthony Giddens, Modernity and Modern Self-Identity, Polity Press, 1991, s. 54
3
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Identitet og historier er 2 sider af samme sag At være = at handle
4
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Til en virksomheds image (identitet) hører der altid historier Historierne tjener til at understøtte image’et
5
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Omverden laver historier der passer til image’et eller som modbeviser det (anti-historier)
6
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Historien
7
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Den anden historie
8
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk De 3 samfundsperspektiver Person Risiko- samfund Drømme- samfund Informations- samfund Viden, fakta, information Følelser, mening, historier Frygt, usikkerhed, risici
9
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Gode historier Klar information Ingen risici ”Tryghedsbarometer”
10
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Historier skaber mening Hvis en virksomhed eller et produkt scorer lavt på risici- eller informationsaksen, kan der kompenseres med historier på historieaksen
11
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Historier opstår kun hvis der er grobund for dem Hvad skaber grobund for historier? Uklare informationer Usikkerhed om risici Mangel på historier
12
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Kan dårlige historier bekæmpes med facts? Eller opstår de på trods af facts? Historierne opstår fordi vi ønsker dem (emotionel årsag)
13
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Historier bekæmpes bedst med historier Historier er som vira (David Snowden) Jagende vira Parasitiske vira Symbiotiske vira
14
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Jagende historier - En ny historie der ”æder” den gamle historie - Overdrivelse gør historien bedre, men mere utroværdig på lang sigt - En ny historie med samme elementer som den gamle, men med en ny pointe
15
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Et eksempel på en modhistorie på jagt efter historien om Kelloggs Cornflakes Jagende historier
16
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Parasitiske historier - Lever på allerede eksisterende historier - Fordrejning af den originale historie til ens egen fordel - ”Farvning” af historie - Sladder
17
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Symbiotiske historier - Tilføjer nye elementer til en allerede eksisterende historie, som den gamle historie ikke kan fortælles uden. En ny ”slutning”. - Den gamle og den nye historie bliver afhængig af hinanden. - ”Når jeg nu har sagt dette, så må jeg lige tilføje…”. - ”Det hører med til historien at…”.
18
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk At blive Greenpeace-aktivist i Østrig er at blive del af en detektivhistorie. Du bliver en “gen-detektiv”. 2 sammensmeltede historier
19
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Højre hjernehalvdel – venstre hjernehalvdel Hvordan bør man kommunikere? Historier – ikke sager Produkter – ikke teknologier De der får fordelene – ikke fordelene Symboler – ikke logik
20
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Symboler og metaforer
21
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk
22
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Næste arrangement:
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.