Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Pædagogens univers
2
Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse Børn og unge
Mennesker med sociale problemer Mennesker med nedsat funktionsevne
3
Uddannelsen Pædagogik Dansk, Kultur og Kommunikation
Individ, Institution og Samfund
4
Liniefag Sundhed, Krop og Bevægelse Udtryk, Musik og Drama
Værksted, Natur og Teknik
5
De 4 pligter Tavshedspligten Omsorgspligten Oplysningspligten
Underretningspligten
6
Hvad kan vi? Relationsarbejde – ikke nødvendigvis rundkreds
Empati – ikke nødvendigvis sympati Anerkendelse – ikke nødvendigvis ros Kreativitet – ikke nødvendigvis perler
7
Vi kan mere…. Omsorg – ikke nødvendigvis bleskift
Omstillingsparat – ikke nødvendigvis nedskæringsparat Dannelsesarbejde – ikke nødvendigvis opdragelse Refleksion, iagttagelse og observation
8
Hvordan gør vi det? Metoder/redskaber
Didaktik- Har en intention med alle aktiviteter Aktiviteter Iagttagelser/observationer Praksisfortællinger / Refleksion
9
Hvorfor gør vi det? § 8a i lov om social service Læreplaner (0-6 år)
Barnets alsidige personlige udvikling Sociale kompetencer Natur og naturfænomener Sprog Kulturelle udtryksformer og værdier Krop og bevægelse
10
Handleplaner (§ 141 lov om social service)
Indenfor specialområdet Øge brugerinddragelse Sikre at indsatsen er tilpasset brugerens ønsker, behov og livssituation Tydeliggøre indsatsen for brugeren
11
Bæredygtighed Økonomisk Pædagogisk Miljømæssig
Billeder af de tre typer bæredygtighed
12
Innovation På grund af nedskæringer og forandringer skal vi som pædagoger hele tiden være omstillingsparat Nytænkning, vi skal følge udviklingen i samfundet. Være åben overfor tværfagligt samarbejde med nye faggrupper
13
Tværfagligt samarbejde
Læger Socialrådgivere Talepædagoger Psykologer Fysioterapeuter Lærere Bandagister Diætister Arkitekter
14
3 P’er Professionel Personlig Privat
15
Brugerens advokat At handle ud fra brugerens bedste interesse
Være opmærksom på definitions-magten. Vi er ligeværd - men ikke ligestillet.
16
Konklusion Man skal kunne være omstillingsparat
Have fokus på egen praksis og være selvreflekterende Være samarbejdsvillig – indgå i tværfaglige samarbejde Vi skal tænke innovativt i forhold til læreprocesser og dannelse Have et højt fagligt niveau
17
Hvorfor pædagog Fordi at vi har hjertet med og kan sætte os i en andens sted. Fordi at vi har masser af energi og masser af glæde at gi'. Fordi at vi er faglige og vi er meget gavnlige. Fordi at vi kan alle rumme også dem der kan være dumme. Fordi at vi har masser af empati og vi kan vores job li'. Fordi at der er mange muligheder og en masse herligheder. Fordi at vi ikke bare kaffe drikker og sidder med lille Lise og nikker. Fordi vi kan arbejde mange steder og bl.a. blive verdens bedste leder!
18
Tak fordi i lyttede…
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.