Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 ▪ Casestudiet 2 jobnetværket

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 ▪ Casestudiet 2 jobnetværket"— Præsentationens transcript:

1 1 ▪ www.regionmidtjylland.dk Casestudiet 2 jobnetværket http://Knudramian.pbwiki.com

2 2 ▪ www.regionmidtjylland.dk Forsknings-processen Side 41-55

3 3 ▪ www.regionmidtjylland.dk Caseudvælgelse og analyseenhed  Casen er en beskrivelse af den del af virkeligheden man vil undersøge.  Analyseenheden er den mest præcise afgrænsning af det/de fænomener, man vil undersøge.  Caseudvælgelsen beskriver efter hvilke principper case udvælge af en population af cases

4 4 ▪ www.regionmidtjylland.dk TEORIUDVIKLING  Generiske begreber om fænomenet  Etablerethed i grader  Etablerings- eller fastholdelsesprocesser  Jobtype/kontekst  Igangsætningsprocesser i kontekst  Parathed i grader Forberedelsesprocesser (Forløbere)

5 5 ▪ www.regionmidtjylland.dk Parathed TSelf-efficacy Vejens længde Vejens synlighed Målets værdier: penge, magt, … Socialt pres Målets tydelighed

6 Uddrag fra programteori fra Jobfors Fastholdelse Ekstra hånd ”Jobfors”Århus 2005 Mindske risiko for tilbagefald Fastholdelse Normalitet ……… Langsigtede resultater Afsmittende effekt på arb.miljø. …… SamspilSocialt eng. Tid til møder ….. …… Virksomhed Kontaktbar …….. Borger/Virks omhed Kontaktbarhed Koordinering ……….. Opfølgning Struktur på dagen Fokus på ressourcer BorgerArbejdsplads- kultur ……… Arbejde som værdi Kortsigtede resultater AktørerAktiviteterKomponent

7 7 ▪ www.regionmidtjylland.dk Indhold  Fra spørgsmål til data  Etiske overvejelser  Fra data til resultater  Fra resultater til konklusioner  Logistik

8 8 ▪ www.regionmidtjylland.dk Fra spørgsmål til data?  Hvilke slags data kan besvare spørgsmålene?  (Triangulering)  Hvilke datainsamlingsmetoder skal vi anvende?  (Spørge-,observations- eller, registermetoder)  Hvilke data vil være en besvarelse af spørgsmålene eller bekræftelse af hypoteser?  (Pattern Matching) ‏

9 9 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af design Single Case-studies Komparative case-studies Serielle casestudier Holistiske Embedded

10 10 ▪ www.regionmidtjylland.dk Etiske overvejelser  Lov om retsikkerhed, off. forvaltning, persondataloven  Registre – Videnskabsetisk komite- informeret samtykke  De usynlige forudindtagelser?  Ståstedsbias- Engagement - interesser- Konflikter - Prioriteringer  Generelle etiske retningslinjer  Utilsigtede virkninger  God videnskabelig praksis  Redelighed - God skik - Kollegial adfærd

11 11 ▪ www.regionmidtjylland.dk Insider positionen  Vil UFO’s relation til informanterne få informanten til at opføre sig anderledes?  Vil UFO’s forhåndsviden føre til misfortolkning af data eller til fejlagtige slutninger?  Vil insider viden indebære antagelser, som gør at UFO mister vigtig viden.  Vil UFO politik,loyalitet eller skjulte dagsorden føre til misfortolkninger.  Vil UFO moralske, kulturelle, eller politiske synspunkter føre til ubevidst manipulation?

12 12 ▪ www.regionmidtjylland.dk Kilder til bias  Beskriv det engagement, der hænger sammen med denne undersøgelse. Er der usagte antagelser knyttet til køn, alder, race, status, politik?  Hvor er magten placeret i relation til projektet, og hvor hører du til i magthierakiet?  Tænk over dit personlige værdisystem og find områder, hvor du ved, at du er subjektiv i dine vurderinger, og hvor der er mulighed for at få resultater, du ikke bryder dig om.  Beskriv mulige områder af rollekonflikt.  Er der særlige situationer eller særlige mennesker som får dig til at føle dig usikker eller ængstelig? Vil undersøgelsen give dig vanskeligheder med særlige grupper eller personer?  Hvem er “gate-keepers” i projektet. Hvad er deres interesser? Hvordan er deres indstilling til projektet.  Det kan også handle om at du vil undgå situationer som er ubehagelige og søge situationer som vækker positive følelser.  Zeni 2001

13 13 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af cases  Single cases  Den enestående case  Den ‘kritiske’ case  Den opklarende case  Multicasestudier  Den typiske/extreme case  Maximum variation/ homogenitet  Teoretisk case/ stratificeret  Kædeudvælgelse

14 14 ▪ www.regionmidtjylland.dk Datakilder  Observationer  Dokumenter  Registre  Informanter  Genstande

15 15 ▪ www.regionmidtjylland.dk Fra data til resultater: Analyselogik  Grounded theory  Hypotesetestning  ‘Pattern matchning’  ‘Explanation- building’‘  Program-logic  Forløbs-/Tidsserie-analyser’  Single-case experiments

16 16 ▪ www.regionmidtjylland.dk Tidsserien Resultat Mekanismer Hvad gør de? Begivenheder/forhold Situationen Fase NFase 2Fase 1

17 17 ▪ www.regionmidtjylland.dk Undersøger vi det, vi tror? (Ekstern validitet) ‏  Fænomenets renhed  Datakvaliteten  Undersøgereffekten  Oversete data (undtagelser)

18 18 ▪ www.regionmidtjylland.dk Er der andre forklaringer? (Intern validitet) ‏  Er der andre forklaringer end dem, vi har undersøgt?  Undersøg dem  For mange ligheder  Blive ’indfødt’

19 19 ▪ www.regionmidtjylland.dk Kan andre komme til de samme resultater? (Reliabilitet) ‏  Hold styr på databasen  Nedsæt en domstol

20 20 ▪ www.regionmidtjylland.dk Plantyper  Faseplanen     Kalenderplanen  Milepælsplanen  Færdigt design  Organisering  Konklusioner og formidling  Dataindsamling og analysemodel  Forskningsspørgsmål  Analyseenhed

21 21 ▪ www.regionmidtjylland.dk Fra resultater til konklusioner  Anvendes al evidens?  Involveres alle rivaler?  Inddrages det mest betydningsfulde  Inddrages eksisterende viden  Anvendes teoretisk generalisering


Download ppt "1 ▪ Casestudiet 2 jobnetværket"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google