Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DKM - MedieNoter3 - KBJ1 Teorier om medier og kommunikation.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DKM - MedieNoter3 - KBJ1 Teorier om medier og kommunikation."— Præsentationens transcript:

1 DKM - MedieNoter3 - KBJ1 Teorier om medier og kommunikation

2 DKM - MedieNoter3 - KBJ2 Bakspejl Historien - mig og i/Internettet... Fra Memex til PC - bibliotek og dialog Titanic 2001 - hurtigere og mere differentieret kommunikation

3 DKM - MedieNoter3 - KBJ3 ’Teori’ vs. ’historie’ Historie: fænomener i rækkefølge (diakroni) Ex: fra brev til e-mail NB: nutidens vs. fortidens begreber Teori: begreber i systematik (synkroni) Ex: ’skriftlig interpersonel kommunikation’ NB: begrebers sociale og kulturelle kontekster

4 DKM - MedieNoter3 - KBJ4 To typer teori Hverdagens teorier: biler og computere i praksis Videnskabelige teorier: mekaniske og datalogiske principper Hverdagsvision videnskabelig praksis (ex: ’cyberspace’) = dobbelt hermeneutik

5 DKM - MedieNoter3 - KBJ5 Hvad er en videnskabelig teori? Arbejdsdefinition: systematisk beskrivelse af et genstandsfelt med generelle / abstrakte begreber...fortolkning (mening)...forklaring (årsag)

6 DKM - MedieNoter3 - KBJ6 Mediet som budbringer

7 DKM - MedieNoter3 - KBJ7 ‘Meddelelse’ Data og meta-data: materielle former Information: struktur af potentielle betydninger Tekst: kulturprodukt med indlejret kommunikationsmodel Mening: modtagne og aktualiserede betydninger

8 DKM - MedieNoter3 - KBJ8 Mediet som budskab ’The medium is the message’ (McLuhan) Fra typografisk til elektronisk kultur Mundtlig, skriftlig, audiovisuel bevidsthed Social kontekst: TVs gennembrud

9 DKM - MedieNoter3 - KBJ9 Mini-øvelse Toscans artikel (i Kompendiet) anvender en usædvanlig form for et trykt medie - formen har i sig selv et budskab. Diskutér - to og to - hvilket budskab denne form har, samt hvilke fordele og ulemper formen kan have.

10 DKM - MedieNoter3 - KBJ10 Turing-spillet 1 a. En mand og en kvinde i ét værelse udspørges af en 3. person i et andet værelse om deres køn b. En computer erstatter manden eller kvinden: ændrer det spillets forløb? c. Teoretisk set: vil en 3. person kunne afgøre, hvornår der kommunikeres med hhv. en maskine og et menneske?

11 DKM - MedieNoter3 - KBJ11 Turing-spillet 2 PRÆMISSER Menneske forstået i praksis som computer (beregner) og teoretisk som discrete state machine Fremskridt i lagerkapacitet og beregningshastighed ---> 2000

12 DKM - MedieNoter3 - KBJ12 Turing-spillet 3 SENERE EKSEMPLER ’Chatterbots’ Eliza ’Det kinesiske værelse’ (John R. Searle)

13 DKM - MedieNoter3 - KBJ13 Turing-spillet 4 INDVENDINGER ’Bevidsthed’ ’Originalitet’ ’Uformel adfærd’

14 DKM - MedieNoter3 - KBJ14 Tre kommunikationsbegreber Human-computer interaction (HCI - udveksling mellem menneske og maskine) Computer-mediated communication (CMC - ex: Engelbart m.fl - udveksling mellem mennesker via maskine) Publikation (ex: Nelsons ’hypertekst’) Jvf. interpersonel, organisations- og massekommunikation --> Medienoter1

15 DKM - MedieNoter3 - KBJ15 Digital intertekstualitet 1 Primær tekst: netroman af Stephen King Sekundære tekster: omtale og anmeldelser i (bl.a. analoge) medier Tertiære tekster: samtale, chat og debat blandt fans og i forlagsverdenen

16 DKM - MedieNoter3 - KBJ16 Digital intertekstualitet 2 Tekster og genrer uden entydigt centrum (ex: offentlig information, e-handelssites, portaler) Interaktion = forarbejdning af tekst og/eller intervention Tekster som led i anden social handling

17 DKM - MedieNoter3 - KBJ17 Samfundet som kommunikationssystem Kultur som intertekstuel konfiguration (antropologisk kulturbegreb, M&K s. 76) Kommunikation som særlig form for social handling (time-out kultur, M&K s. 301) Medier som kanal, redskab, infrastruktur

18 DKM - MedieNoter3 - KBJ18 Næste gang Medierne i samfundet ---> samfundets gennemslag i medierne Kommunikation indlejret i tekst ---> samfund indlejret i medier


Download ppt "DKM - MedieNoter3 - KBJ1 Teorier om medier og kommunikation."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google