Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kultur, socialitet og kommunikation på Internettet –og i det private erhvervsliv v/ Bjerne Hansen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kultur, socialitet og kommunikation på Internettet –og i det private erhvervsliv v/ Bjerne Hansen."— Præsentationens transcript:

1 Kultur, socialitet og kommunikation på Internettet –og i det private erhvervsliv v/ Bjerne Hansen

2 Baggrund  Kontor  Salgskonsulent  Soc.pæd.  Foredragsholder / Kursusleder  Cand. it. DKM  Afdelingsleder og Projektleder i ProOffice

3 Oplæg  Case – Monica Ritterband.  Kommunikationsteori og medieteori i webdesign.  Digital kultur i ProOffice.

4 Formål  Inspiration til at koble teori til praksis

5 Case – Monica Ritterband  Primær målgruppe:  High end segmentet  Folk der køber mærkevarer. 20-60 år  Sekundær målgruppe:  Kommuner, virksomheder og eventuelle fremtidige samarbejdspartnere

6 Case – Monica Ritterband  Hjemmesidens signaler:  High class  Eksklusivt brand med eksklusive produkter  Rent, behageligt og indbydende  ”Det elegante, det eksklusive, det overskuelige”.

7 Case – Monica Ritterband  Personlige udtryk:  Sympatisk  ”Hvor kan hun dog en hel masse og dækker bredt, -uden at være en pralhals”  Hårdtarbejdende  Seriøs

8 Testmetoder  Gængse testmetoder:  Kortsorteringstest  Tænke-højt-test  Heuristisk inspektion  Fortæller hvad brugerne mener

9 Testmetoder  Kommunikations-teori og medie-teori:  Fortæller hvorfor brugerne tænker som de gør!

10 Kulturelle værdier  Ethvert menneske er henvist til at benytte sig af et bestemt sprog, som rummer perspektiver, men også bestemte blindheder over for verden  og ethvert menneske fødes ind i en kultur, som foreskriver den enkelte sine udlægninger af verden (Guldal & Møller 1999. s. 35)

11 Tekst  Front stage bias  Face to face tekst overført til web  Professor Albert Mehrabian's communications model:  7% of meaning is in the words that are spoken.  38% of meaning is paralinguistic (the way that the words are said).  55% of meaning is in facial expression.

12 Kulturel værdi

13 Goffmann  The presentation of self in everyday life / Vårt rollespil til daglig  Sign-vehicles  Expressions given / Expressions given off  Facade og kulisser

14 Meyrowitz  No sense of place  Backstage – middleregion – frontstage  Ændring af sociale roller  Ændring af social struktur  Opløsning af ’Place’

15 Luhmann  Sociale systemer  Information for afsender og modtager er ikke det samme  Mening  Ytring skaber mod-ytring

16 Turkle  Life on the screen  Identitet på nettet kan blandes og tilpasses, efter hvad der nu er påkrævet.  Konstruktion og rekonstruktion af selvet

17 Case – Monica Ritterband

18

19 Fra teori til praksis  www.monicaritterband.dk www.monicaritterband.dk

20 Brugertest  Det ligner en turistguide fra Royal Copenhagen  Kvalitet, overklasse  Meget sofistikeret  Succesrig, målrettet og velhavende  Hun er blevet mere tjekket siden sidst

21 Konklusion  Nye synsvinkler  Indtryk bygget på forestillinger, ikke facts  Svært at kontrollere identitetsformidling på nettet, da der gribes i tilfældige meningsbærere  Påvisning at mulige forbedringer af kommunikationen  Det er totaliteten af meningsbærende tegn (billeder, tekst, grafik) modtageren danner sine indtryk  At man kan bruge kulturhistoriske horisont til at skabe et indtryk hos modtageren

22 ProOffice  IT-Undervisning  Microsoft Office Specialist  ESDH – Captia  ProLearning

23 ProOffice  ProLearning:  Tilstedeværelses-undervisning  Case baseret kompendium  Pixi håndbog  Hjælpeportal

24 ProOffice

25

26

27 ProOffice  ProOffice koncept:  Kommunikation til omverden gennem:  Hjemmeside, tøj, materiale, William, pædagogisk tilgang, uformel omgangstone

28

29

30 ProOffice  Begreber for den ny hjemmeside:  Tillid  Troværdighed  Autenticitet  I øjenhøjde / nærvær  Gennemskuelighed / klarhed

31

32

33

34

35

36

37 ProOffice  Intern virksomhedskultur opretholdes gennem:  www.prooffice.dk/intranet www.prooffice.dk/intranet  Propaganda  Mail  Msn  Fester  Møder  Mobiltelefon

38 ProOffice  ProOffice mål:  Synliggørelse gennem kompetencer  Opsamling af empiri til videre udvikling  Udvikling af medarbejdere  Være de bedste på markedet inde for it-undervisning

39 Opsamling  Jeg har kunnet bruge digital kultur ifht:  Speciale  Udvikling af virksomhedskonceptet i ProOffice  En ny måde at se min omverden på

40 ProOffice Bjerne Hansen bjh@prooffice.dk Njalsgade 88 Mobil: 2818 4940


Download ppt "Kultur, socialitet og kommunikation på Internettet –og i det private erhvervsliv v/ Bjerne Hansen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google