Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Problemformulering, metode og teori

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Problemformulering, metode og teori"— Præsentationens transcript:

1 Problemformulering, metode og teori
Metodekursus Problemformulering, metode og teori Paul Metelmann COKNæstved

2

3 Program – rettet mod afgangsprojektet
I dag Problemformulering Tilrettelæggelse af et projekt / en undersøgelse Metodevalg 2. Gang Brug af metoder Kvalitativ og kvantitativ 3. Gang Rapportskrivning Struktur og analyse Vurdering af undersøgelsen

4 Hvad er problemet?

5 Øvelse: Hvordan undersøger vi det problem?
Sum med din sidemand et par minutter

6 Formål metodelære ”At kvalificere de studerende til systematisk og metodisk at beskrive, analysere og vurdere konkrete problemstillinger inden for den kommunale sektor”

7 Hvad er metode? … en systematisk måde at undersøge virkeligheden på. Det er de fremgangsmåder, vi bruger og benytter, når vi skal indsamle, bearbejde og sammenfatte information, så resultatet bliver viden. Ib Andersen: Den skinbarlige virkelighed, s.15

8 ”Den kreative proces karakteriseres af, at man ikke kan formulere problemet, før man kender svaret.”
Piet Hein

9 Problemformulering Indeholder:
En beskrivelse af det problem man vil undersøge og måske løse Et antal undersøgelsesspørgsmål som kan indkredse de emner, begreber eller variabler der er en del af undersøgelsen Ofte hv-spørgsmål eller en hypotese

10 ”Den gode problemformulering
Den er begrundet - hvorfor synes vi det er vigtigt? Hænger sammen resursemæssigt Formuleret klart og præcist Logisk opbygget: hovedspørgsmål og dernæst arbejdsspørgsmål Afgrænser projekt tydeligt Kan være visualiseret f.eks. med mind-maps eller model

11 Problemformuleringen
Ordet ”problemformulering” betyder ikke, at du skal ”opfinde” problemer selv Indebærer at du forholder dig kritisk og undrende til et spørgsmål, der trænger til en løsning – og forholder dig til, hvorfor tingene ser ud som de nu engang gør

12 Eksempler Lumsaaskirke.dk
Hvem er den nuværende samt den potentielle brugergruppe af lumsaaskirke.dk? Hvordan skal konceptet bag lumsaaskirke.dk se ud for at opnå det størst mulige antal tilbagevendende og tilfredse brugere i disse grupper? *Vi bruger begrebet koncept i betydningen en plan/et regelsæt som beskriver de grundlæggende træk ved et projekt. Information.dk Vi ønsker at undersøge om segment A og segment C virkelig bruger Information.dk, som Information hævder at de gør og om Information.dk appellerer til segment B (de studerende) med sin nuværende struktur.

13 Eksempler El-biler Hvilke faktorer påvirker potentielle købere i forbindelse medanskaffelse af en elbil? Vi vil derfor forsøge at besvare og vurdere ovenstående problemformulering ud fra følgende forskningsspørgsmål: Hvilke fordele opleves ved elbiler? Hvilke ulemper opleves ved elbiler? Hvilke barrierer er der for elbilens udbredelse? Hvilke fordomme eksisterer omkring elbiler?

14 Eksempler Borger.dk Hvorfor benytter et antal it-kyndige borgere i alderen 18 til 35 år sig ikke af muligheden for at melde flytning til det offentlige digitalt ?

15 Model for problemformulering

16 Man bliver aldrig helt færdi...
Det er et valg man tager i processen En proces der kan være lang, frustrenede, udmattende og ikke-liniær - men som betaler sig til sidst Man ændre på problemformuleringen indtil til sidste punktum er sat Men selv den færdige og gode opgave til 12 kan kaste nye spørgsmål af sig.

17

18 Den hermeneutiske spiral
Trods et grundigt forarbejde sker det, at man undervejs opdager, at temaet er blevet formuleret for bredt eller skævt Man kan også være blevet klogere undervejs… Så er det nødvendigt at gå tilbage til problemformuleringen og overveje, hvilke ændringer der skal ske, inden det er muligt at gå videre At lave en undersøgelse / et projekt er en cirkulær proces

19 Problemformuleringen
Ikke for bred Er spørgende / undrende Der skal foretages en afgræsning, så det klart fremgår, hvilke(n) del(e) af problemet, du vil beskæftige dig med Problemformuleringen er styrende for resten af opgaven: Valg af fremgangsmåde, indsamling og bearbejdning af informationer og datamateriale mv.

20 Ti gode råd Interessen driver værket - men der er også en virkelighed
Arbejd sammen med andre om at få ideer Arbejd også med det selv f.eks. via non-stopskrivning Vær kreativ og så kritisk - indre censor vs. indre kritiker Brug sparringspartnere - også uden for gruppen; vejleder, andre grupper, etc.

21 Ti gode råd fortsat Få inspiration fra andre undersøgelser, litteratur, etc. Kommunikerer hvad du/I laver det hjælper også til afklaring Søg hjælp når det kører i ring Se på hvordan dit problem hænger sammen med andre problemer f.eks. et ulæst nyhedsbrev afslører måske en dårlig kultur i organisationen Brug mindmapping

22 Opgave En virksomhedsleder synes, at sygefraværet i en bestemt afdeling af virksomheden er for højt. Han vil gerne lave en undersøgelse, hvor hovedproblemet er at finde årsagerne til det høje fravær for på længere sigt at få fraværet reduceret. Prøv at lave en problemformulering ud fra ovenstående Kilde: Andersen, Ib: Den skinbarlige virkelighed, samfundslitteratur, side 57

23 3 typer af PF - Tema ”Informationsteknologi har medført store omvæltninger i organisationsformer og medarbejderkultur. Dette projekt vil kortlægge i hvor høj grad de klassiske organisationssociologiske teorier har taget højde for den seneste teknologiske udvikling.” Nyttig når projektet skal analysere større problemfelter eller teoretiske områder Tematiske problemformuleringer er åbne og brede – risikerer nemt at blive svævende Vær derfor omhyggelig med formuleringen

24 3 typer af PF - Spørgsmål ”Informationsteknologi har medført store ændringer i organisationsformer og medarbejderkultur. Blandt andet har udviklingen givet udvidede muligheder for at arbejde hjemme. Hvilke konsekvenser for virksomhedskulturen giver de nye informationsteknologiske muligheder for at arbejde hjemme?” I slutningen af projektet er det let at sammenstille undersøgelsens resultater med spørgsmålet i PF og dermed sikre at projektet hænger sammen Med klare og konkrete mål bliver validiteten tydelig

25 3 typer af PF - Hypotese ”Informationsteknologi har medført store ændringer i organisationsformer og medarbejderkultur. Med udgangspunkt i tesen om at de udvidede muligheder for at arbejde hjemme fremmer effektiviteten på en virksomhed, vil dette projekt indsamle og analysere materiale fra 3 danske kommuner.” Tester en forsøgsvis sammenkædning mellem 2 eller flere variable Hypoteser har den fordel, at de tydeliggør hvilke antagelser, du har fra begyndelsen Faldgruben kan være, at man bliver for optaget af at bekræfte hypotesen og derved glemmer at inddrage relevant stof, der kan afkræfte hypotesen

26 Problemformulering Man er på rette spor, når...:
- Man har en fornemmelse af, at svaret på problemformuleringen vækker nysgerrighed - den skal i hvert fald ikke få én til at sige: "Hvad sagde jeg". - Man synes, der er en rød tråd Man er på forkert spor: Det er ikke en problemformulering, hvis man bare skriver, at man vil "beskrive et givent problem". Skal identificere et problem – ikke forklare en situation

27 Vurdering Er problemstillingen præcis?
Er afgrænsningen relevant og begrundet? Er fremgangsmåden relevant og begrundet?

28 Værktøjer til problemformuleringen
Non-stopskrivning Mindmap Brainstorm

29 Nonstop-skrivning Hvad skaber barrierer Hvad frigør dig
…at skrive er at leve…

30 Alle kan skrive Myter om at skrive Du skal have talent
En tekst skal planlægges Du skal kunne grammatik perfekt ...Og stave som en sprogprofessor Sagprosa er ikke prosa

31 Skriv kreativt En hjælp til faglig formidling
Kræver en frigørelse fra gamle vaner og metoder Prosa og sagprosa - er to sider af samme sag

32 Hvad kan hæmme? Udannelsessystemet Kun produktet tæller
...Ikke processen Man skriver ikke rigtige tekster Lærer folk at lave dispositioner Orden og grammatik er vigtigt ...Ikke indhold

33 Gør op med dine indre fjender
Dine to fjender Din indre censor Din indre kritikker Det gør du Kvæl din indre censor Tæm din indre kritikker - brug ham først når du har skrevet 1. udkast

34 Skriv nonstop 1: Skriv i en halv time med sort skærm
2: læg teksten væk et stykke tid 3: gennemgå teksten og afmærk de ord og sætninger du kan bruge 4: lav en disposition efter første udkast 5: skriv 2. Udkast - genbrug gode ord/sætninger fra det 1. Udkast Husk: Skriv konstant - ret ikke Læs også:

35 Øvelse Hvad vil jeg gerne skrive afgangsprojekt om? 15 min nonstop

36 Mindmap

37 Mindmap Få flere ideer Bedre overblik Komme ude i krogene
Bryder med lineær tænkning – bruger mønstre og associationer Vi har lært at tænke lineært (eks. indkøbsseddel) – fordel, når du skal analyserer og bearbejde facts Når du skal udvikle/være kreativ: gør op med den lineære tankegang Kan bruges til at tage noter (eks. notatteknik) og laver noter (udvikle ideer)

38 Mindmap Mindmap opbygges fra midten af papiret
Kernen er det tema, du skal arbejde med Arbejder som din hjerne tænker: trælignende formationer Mindmap giver overblik; der kan opstå nye sammenhænge, associationer og ideer Du kan bruge en mindmap under brainstorming til at ”tømme” din hjerne for at give plads til nye ideer. Skriv ned! Hvis du går i stå med dit kerneord, så skriv videre fra et af de andre ord osv. Lav gerne symboler, tegn, billedideer Lad dig ikke bremse, slip fantasien løs

39 Lav et mindmap Udgangspunkt i jeres projektide

40 Brainstorming En metode, der kan bruges, når flere ønsker at få flere ideer Udviklet trediverne af reklamemanden Alex Osborn. Han opstillede fire regler: 1. Kritik er ikke tilladt under en brainstorming 2. Jo vildere ideer jo bedre 3. Kvantitet ønskes (mange ideer) 4. Kombination og forbedringer - flere ideer sættes sammen og man kan bygge videre på en idé

41 Brainstorming trin for trin
Definer problemet Udvælg deltagerne Vælg omgivelser Vælg en leder Vælg en referent Sæt en tidsbegrænsning Evaluer ideer og forslag

42 To vigtige ting Afgrænsning Definition af af nøglebegreber

43 Afgrænsning Handler primært om det, der kunne være relevant at medtage, men som er fravalg F.eks. begrundet i de ressourcer, der har været til rådighed Det kan f.eks. være flere teoretiske indgangsvinkler eller afdækning af overordnede sammenhænge, der tages for givet i det pågældende projekt Det kan være et fravalg af de problemer, du ikke vil beskæftige dig med Overvej hvilke konsekvenser dine afgrænsninger har for konklusioner og undersøgelsens anvendelighed

44 Definition af nøglebegreber
Nøglebegreber i opgaven kræver en klar og entydig definition Dermed undgås forskellige tolkninger af begreberne F.eks. begrebet ”kompetence”

45 Lav 1. udkast problemformulering
Hovedspørgsmål Arbejdsspørgsmål Diskutér dem derefter i gruppen

46 Fra problemformulering til undersøgelse

47 Tematisering Hvorfor, hvad er formålet? Hvad skal undersøges?
Hvad er den overordnede hensigt med at lave undersøgelsen? Hvad skal undersøges? Hvilke arbejdsspørgsmål har I?

48

49 Arbejdsspørgsmål og interviewspørgsmål

50 Øvelse: Tematisering Lav i grupper en tematisering af jeres projektideer Hvorfor, hvad er formålet med projektet? Hvad skal undersøges for at kunne lave projektet? Hvilke forskningsspørgsmål har I? Hvordan vil I udføre jeres undersøgelse?

51 Hvad er metode? Sum i et par minutter?

52 Metodefejl

53 Centrale overvejelser
Empiri – praktiske erfaringer Dataindsamling Den kvantitative databehandling (klassifikation) Den kvalitative indholdsanalyse Metodetriangulering (kombination) Konklusion Forholdet mellem undersøgelsens formål og undersøgelsens resultater Validitet og reliablitet Overensstemmelse mellem teori og empiri

54 Hvordan kan et metodeafsnit se ud?
Hvilke teorier mv. har I valgt for at belyse problemformuleringen? Hvilke dataindsamlingsmetoder har I valgt, og hvordan vil I bruge dem? Hvordan har I tænkt jer at bygge projektet op – afsnit for afsnit? Efterkritik – til sidst i projektet: metodekritik: Var valget af teorier og dataindsamlingsmetoder hensigtsmæssigt?

55 Punkter til metodeafsnittet – indsamlet teori og empiri:
Hvilke(n) teorier har I valgt? Hvorfor har I valgt netop den/de teorier? Argumentér for jeres valg Hvilke(n) dataindsamlingsmetoder har I valgt? Hvorfor har I valgt den/de dataindsamlingsmetoder? Hvordan har I brugt metoden/metoderne? Og hvis der er flere metoder: I hvilken rækkefølge har I brugt dem og hvorfor? Hvem er jeres respondenter, og hvorfor har I valgt netop dem og netop det antal? Informeret samtykke, anonymitet etc.

56 Hvad er teori? Sum et par minutter!

57 Teori og definition Græsk ”theoria” = betragtningsmåde
Gyldendals Fremmedordbog (1987) forklarer ordet teori på følgende måde: ”1)systematisering af bekræftede erfaringer på et vist område af den objektive virkelighed, som den afspejler sig, og hvis forløb den kan forklare eller forudsige; 2) et fags eller en videnskabs system af læresætninger; 3) forståelsesramme, tankemæssigt kendskab til en sag (modsat praksis)” Thomas Harboe: ”en forklaringsmodel, som hjælper til forståelse og begrebsafklaring”

58 Brug af teori Teori anvendes på forskellig måde og i forskellige sammenhænge. Naturvidenskabelig sammenhæng: Ved at måle og veje kan vi dokumentere en bestemt sammenhæng. Det er teorien om vands kogepunkt, som også bliver lig med den objektive virkelighed. Humanistiske videnskaber og samfundsvidenskaber: Antagelser om, at virkeligheden hænger sammen på en bestemt måde. Antagelserne skal naturligvis kunne begrundes f.eks. gennem ”systematiserede erfaringer”.

59 Holder teorien Hvis vi oplever f.eks. en organisationsforandring, der ikke har været succesfuld, vil vi med udgangspunkt i teorien undersøge hvad der skete i forandringsprocessen. Ved hjælp af vores teori kan vi forklare, hvorfor det ikke lykkedes. Men vi kan også sætte os for at finde ud af, om teorien virker ved at tage den som udgangspunkt for vores forandringsproces. Vi kan enten få bekræftet at teorien holder vand eller, at den har mangler og måske også hvilke. Til dette skal vi indsamle empiri.

60 Empiri og definition Græsk: ”Empiria” = erfaring (det man kan erfare)
Empiri er indsamling af data (informationer) om faktiske forhold fra virkeligheden (enten jeres egen indsamling eller jeres brug af andres data) fx om sociale og kulturelle livsbetingelser eller medarbejderens/lederens/xxx praksis i fht. en målgruppe. Empiri er materiale, der bygger på erfaring (= det indsamlede), som på den ene eller den anden måde kan analysere eller fortolke en teori Empiri i opgaven er altså de kvantitative (mængdebestemte) eller kvalitative (få mere grundigt bearbejdede) observationer/iagttagelser (i bred forstand), som I gør jer i ”marken”, uanset hvilken dataindsamlingsmetode I gør brug af (observationer, interviews og spørgeskemaer eller dokumentarisk).

61 Forholdet mellem teori og empiri
Det er jeres data, som skal fortolkes via teorier – eller omvendt – bidrage til en yderligere opbygning/udbygning af teorierne Indsamlede data kan naturligvis også modbevise eller ligefrem forkaste teorierne og hypoteserne Det sidste sker dog sjældent da I har en begrænset mængde data, I kan indsamle Indsamlet empiri danner også basis for udviklingen af teori eller for at forkaste den Teori er en generalisering af empirien – de er hinandens forudsætninger og begge dele er nødvendige, hvis en opgave skal være troværdig og pålidelig

62 Og så er der slut for i dag…

63 Ekstra slides

64 Faser i en undersøgelse
Man skal tænke faserne igennem, inden man starter: Problemformulering Litteraturgennemgang Teori og metode – undersøgelsesdesign Dataindsamling Databearbejdning Vurdering og konklusion

65 Problemformuleringen
Er svaret på ”hvad er det, der skal undersøges” Svaret angiver, hvad der er det reelle formål med opgaven Udgangspunkt er forhold, som Undrer dig Forekommer urimelige Emner, du har interesse i Emner, du ikke ved noget om

66 Giv dig selv svar på Hvad og / eller hvem ønsker du at vide noget om?
Hvor ønsker du at undersøge tingene? Hvordan ønsker du at undersøge det? Hvornår vil du undersøge det? Hvorfor ønsker du at undersøge det / få mere viden? Hvad forstår du ved de begreber, der indgår i din problemstilling? Hvordan hænger de begreber sammen, der indgår i problemstillingen

67 En god problemformulering
Entydig Andre må ikke være i tvivl om, hvad du vil. Der må ikke være forskellige tolkningsmuligheder Logisk Der skal være tydelige sammenhænge mellem de enkelte elementer, der er i fokus i undersøgelsen Konkret Med en tydelig afgrænsning af, hvad der er relevant Anvendelig Rapporten må ikke ende med blot at være en faktisk beskrivelse af problemet. PF skal angive om rapporten skal bedømme, foreslå, forudsige eller hvad?

68 Tilrettelæggelse af et projekt
Brainstorm og problemformulering Hvilke forestillinger har du om emnet? Hvilken viden har du om emnet? Hvilke problemer i dataindsamlingen kan du forudse? Hvilke teorier forekommer relevante? Hvorfor er emnet interessant? Tilrettelæggelse Muligheder og begrænsninger ved kombination af metode og design Operationalisering

69 Hvis projektet har en problemløsende karakter
Fokuser allerede i problemformuleringen på de årsager / variable, der er mulighed for at påvirke (de strategiske variable) Der skal være en stærk sammenhæng mellem de valgte variable og problemet Afgræns dig fra andre variable, så du viser, du er klar over deres eksistens


Download ppt "Problemformulering, metode og teori"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google