Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

OPGAVESKRIVNING OG SYNOPSER Digitale Medier F2007 15. februar.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "OPGAVESKRIVNING OG SYNOPSER Digitale Medier F2007 15. februar."— Præsentationens transcript:

1 OPGAVESKRIVNING OG SYNOPSER Digitale Medier F2007 15. februar

2 Program Mundtlig gruppeeksamen med synops Type 1: undersøgelse Type 2: konstruktion Referencer og litteratursøgning Typiske problemer i itu- projekter Spørgsmål

3 Synopsiseksamen Er mundtlig Tager udgangspunkt i synopsen Er ”kollektiv” med individuel bedømmelse Varer ca. 25 min. pr. studerende + 10 min til votering og feedback pr. gruppe (f.eks. 85 min for 3 studerende) Der afsættes 15 min brutto til hvert oplæg, hvilket giver 10-12 minutter netto Inddrager pensum

4 Synopsis Fylder ca. 2 sider per gruppemedlem Opridser/afgrænser et emne Er et oplæg, dvs. hverken empiri eller konklusion Kan tage udgangspunkt i en case

5 Synopsis-typen ’undersøgelse’ En undersøgelse af et emne/spørgsmål – Analyse eller teoretisk diskussion (humanioravarianten) ”Diskussion af Web 2.0 i æstetikhistorisk perspektiv” – Løsning af et ”problem” (samfundsvidenskabsvarianten) ”Effekten af reklamer på websider”

6 Indhold Indeholder følgende elementer – Diskussion af det som undersøges – Diskussion af hvorfor det undersøges – Diskussion af hvordan det undersøges – (Diskussion af resultater) HVAD? HVORFOR? HVORDAN? (HVAD SÅ?)

7 Kan evt. struktureres sådan Indledning –Motivation –Problemfelt –Problemformulering –Afgrænsning Teoretisk perspektiv Metode (Analyse/syntese) (Konklusion)

8 Synopsis-typen ’produktion’ Typisk med skriftlig komponent Refleksion over praksis Generaliserer det konkrete i produktionen Processen er vigtig

9 Gode opgaver… (1/2) viser åbenlys selvstændighed brug, ikke blot referat af viden begrunder alle valg viser faglig iagttagelsesevne har oplysninger som er sande eller sandsynliggjorte analyserer, fortolker, argumenterer, diskuterer, reflekterer, vurderer, anviser (nye) handlinger fokuserer Rienecker, L., & Jørgensen, P. (2005). Den gode opgave (3. udgave): Samfundslitteratur.

10 Gode opgaver… (2/2) har fagligt velvalgt problemformulering bruger relevant(e) metode(r) og teori(er) forholder sig til sin(e) metode(r) og teori(er) bruger kun relevant litteratur bruger up to date-litteratur, eller begrunder at den ikke bruges kvalificerer og vurderer den brugte litteratur

11 Videnskabsretorik 1/2 svarer på problemformuleringen har en klar logisk struktur - uden unødvendig og overflødig redundans har et efterfølgeligt ræsonnement hænger sammen både på tekstplan og pi sætningsplan har korrekt sprog

12 Videnskabsretorik 2/2 forholder sig til fagets specifikke sprogkrav, dvs. bruger fagets fagsprog metakommunikerer følger gængse retningslinjer for formalia har relevante serviceafsnit støttes af layout og typografi bruger accepterede teknikker for referering og parafrasering konsekvent

13 Blooms taksonomi Vurdering Syntese Analyse Anvendelse Forståelse Viden Bloom, B. S. o.a. (1956): "Taxanomi of Educational Objectives. The Classification of Educational Goals. Handbook 1: Cognitive Domain". New York: David McKay Company, Inc. (7. oplag 1972)

14 Referencer En påstand skal bakkes op af et argument og/eller en troværdig reference F.eks.: ”Den mest slående af disse demonstrationer er blevet udført af Kahneman og Tversky, som har vist at selve ordvalget påvirker forsøgspersoners valg (Kahneman & Tversky, 2000; se også Nordberg & Røgeberg, 2003: s3).” Referencer bruges ligeledes når værker refereres F.eks. ”Dette er også tendensen i nyere litteratur som f.eks. Salen og Zimmermans Rules of Play (Salen & Zimmerman, 2003)”

15 Litteraturliste Enhver reference indsættes i litteraturlisten F.eks.: Kahneman, D., & Tversky, A. (2000). Choices, Values, and Frames. New York, USA: Cambridge University Press. F.eks.: Salen, K., & Zimmerman, E. (2004). Rules of Play - Game Design Fundamentals. London: MIT Press. F.eks.: dustin_c1 (2002). ESOnline - first look. Retrieved November 27th, 2003, from http://www.mrfixitonline.com/aom- esopreview.asp Brug en officiel “style” Det vigtigste er at være konsekvent http://vip.db.dk/tutorials/referencer/

16 Kend dine søgemuligheder http://www.kb.dk/da/materiale r/e-ressourcer/http://www.kb.dk/da/materiale r/e-ressourcer/ http://diggy.ruc.dk/ http://scholar.google.com/

17 Råd nr. 1: Vær mere kritisk Teorier og refereret forskning skal evalueres kritisk Selv de største er ikke hævet over kritik Særligt godt hvis kombineret med beskedenhed

18 Råd nr. 2: Overvej teoriens rolle Overvej nøje forholdet mellem teori og data i projektet Pas på kløft mellem teori og data/undersøgelse

19 Råd nr. 3: Undgå cirkulære argumenter Flere og flere bruger internettet fordi internettet er fremtidens medie Pas på argumenter o.lign. uden indhold, f.eks. ”Jeg vil bruge teori X, fordi jeg finder den relevant.” Tjek I det hele taget ”fordi” og ”derfor”

20 Råd nr. 4: Fremhæv det vigtige Placer interessante resultater eller overraskende konklusioner i projektets begyndelse! Undgå at placere alle observationer på samme niveau Kan det vigtigste stå i titlen?

21 Råd nr. 5: Sammenbland ikke ”nyt” og ”relevant” Et projekt behøver ikke at handle om nyfødte teknologier Du skal ikke kun bruge ny litteratur Vis paralleller mellem det nye og det gamle

22 Råd nr. 6: Brug eksempler Viser det generelle i det konkrete Screenshots er nemme

23 Råd nr. 7: Gør svagheder til styrker Problemer kan ofte vendes til styrker Bør bruges moderat

24 Råd nr. 8: Gennemgå aldrig teorier Sæt altid teorier i kontekst Altid

25 Råd nr. 8: Regn ikke brugere for alvidende Ikke alle projekter behøver tage udgangspunkt i brugeres oplevede virkelighed

26 Råd nr. 9: Tag stilling (og glem dine bekymringer) Afgrænsning giver mulighed for at sige noget interessant Brug energi på at eksplicitere metode i stedet for på at bekymre dig om alternativer


Download ppt "OPGAVESKRIVNING OG SYNOPSER Digitale Medier F2007 15. februar."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google