Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afOscar Olsen Redigeret for ca. et år siden
1
Effektdokumentation i bibliotekerne: Får vi sat fokus på det væsentlige? Biblioteksledermøde 7. september København
2
Indhold Effektstyringens abstrakte logik Effektstyringens konkrete kontekster Styringens sprog: – Narrative – Kausale – Præskriptive Effektdokumentation som undersøgende dialog
3
Effektstyringens abstrakte logik Effekt Ressource Ressourcer Indsatser Effekter Kausalitet
4
Videns- erhverv Videns- erhverv Læsepolitik Effektstyringens konkrete kontekster Ressourcer Indsatser Effekter Livslang læring Livslang læring Sundheds- fremme Sundheds- fremme Medborger- skab Medborger- skab Oplysning Dannelse Oplysning Dannelse Mindske frafald Mindske frafald Byrum Omorganisering Budgetter Lokal- samfund Lokal- samfund Hvad er det væsentlige? Bryde social arv Bryde social arv
5
Fokusere eller sprede? Fundamentalisme “Biblioteket er, hvad det er” Institutionel integritet Fokusering Få effektindikatorer Hyper-responsivitet “Biblioteket er hvadsomhelst” Institutionel tilpasning Spredning Balancerede indikatorer
6
Hovedspørgsmålet Effektdokumentation rejser spørgsmålet om, hvad det væsentlige er Hvordan kan effektstyringen udvikle et sprog, der – kan behandle biblioteksverdenens kompleksitet – og vejlede målafklaring med interessenterne?
7
Styringens sprog Præskriptive Kausale Narrative Norm - Afvigelse Årsag - Virkning Plot – Modplot
8
1. Narrativer: Fortællinger om biblioteket Eksempler: “Dannelsesinstitutionen” “Lokalsamfundets hjerte” “Informationssamfundets spillehal” “Kamæleonen” “Hjælp uden klientgørelse” “Borgerservice” Eksempler: “Dannelsesinstitutionen” “Lokalsamfundets hjerte” “Informationssamfundets spillehal” “Kamæleonen” “Hjælp uden klientgørelse” “Borgerservice” Plot/ modplot Plot/ modplot
9
2. Kausale hypoteser: Sammenhænge mellem indsatser og effekter Eksempler: Hvordan bidrager biblioteket til lokalsamfundet? Hvordan fremmer biblioteket digitale kompetencer? Eksempler: Hvordan bidrager biblioteket til lokalsamfundet? Hvordan fremmer biblioteket digitale kompetencer? Årsag/ Virkning Årsag/ Virkning
10
3. Indikatorer: Sammenhænge mellem indsatser og effekter Eksempel: Lokalsamfundsfortællingen Langsigtede effekter: Mange selvorganiserede aktiviteter Kortsigtede effekter Høj deltagelse i arrangementer Eksempel: Lokalsamfundsfortællingen Langsigtede effekter: Mange selvorganiserede aktiviteter Kortsigtede effekter Høj deltagelse i arrangementer Opfyldelse/ Ikke-opfyldelse Opfyldelse/ Ikke-opfyldelse
11
Effektdokumentation som undersøgende dialog Individuelle brugere Individuelle brugere Politikere Foreninger Erhvervs- liv Erhvervs- liv Andre kultur- institutioner Andre kultur- institutioner Uddannelses- institutioner Uddannelses- institutioner Biblio teket
12
Dialog - forløb Invitere Fortælle Danne hypoteser Danne hypoteser Afprøve
13
Barrierer og åbninger? Forarmet styrings- kultur i kommunen Hvordan inviterer vi til en ny dialog Besparelser Hvordan bruger vi det, vi har, på det væsentlige?
14
Får vi fat på det væsentlige? “Det væsentlige” er ikke givet én gang for alle, men noget vi skaber og genskaber i den undersøgende dialog Tegn på, at vi er på rette spor: – Dialogen engagerer, høj deltagelse – Nye muligheder kommer til syne – Positioner/interesser træder i baggrunden
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.