Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Udvalg for professionsspor

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Udvalg for professionsspor"— Præsentationens transcript:

1 Udvalg for professionsspor
2. Møde Onsdag den 3. februar

2 ELEMENTER INTEGRERET I FAGENE
Undervisningselementer i professionsspor I ALT 5 ECTS 2 ECTS 1½ ECTS 1½ ECTS Semester 6 5 4 3 2 1 ELEMENTER INTEGRERET I FAGENE FORBEREDENDE ELEMENTER STØTTENDE, ELEMENTER PROGRESSION Den kliniske beslutningsproces Færdigheder praktiske kommunikative Samarbejde og ledelse Forberedelse til stuegang ambulatoriearbejde ”REFLEKSIONSRUM” Mentorordning Karrierevejledning Etiske dilemmaer Lovgivning Egen læring

3 Progression i uddannelse hvordan kan det udtrykkes?
Med taxonomier, hvor læringsmål angiver trin SOLO-taxonomi RIME I grad af selvstændighed, hvormed en procedure udføres I kompleksiteten af opgaver, der skal løses ……….

4 SOLO taxonomi Enkeltstrukturel Flerstrukturel Relationel Abstrakt
Nævne Definere Markere Beregne Beskrive Tegne Forklare Analysere Anvende Diskutere Vurdere Forske

5 RIME - taxonomi Rapportør Fortolker Leder Lærer Reporter
- optage anamnese og gennemføre en objektiv undersøgelse - nedskrive sine fund med brug af fagtermer - udvælge og videreformidle information til vejleder - udvælge og empatisk formidle information til patienter - vise respekt for patienter - møde til tiden - påtage sig en arbejdsopgave og følge op på den (selvledelse) - besvare ’hvad’ spørgsmål 3. sem kand.stud. Interpreter Fortolker - identificere patientens væsentligste problemstillinger - indsamle den viden der skal til i differentieldiagnostikken - fortolke fund fra almindelige undersøgelser - beskrive væsentlige avancerede undersøgelsesmetoder - gøre sig differentialdiagnostiske overvejelser - søge ny information og bearbejde denne til eget brug - besvare ’hvorfor’ spørgsmål 6. sem.kand.stud. Manager Leder - beslutte og udføre almindelige praktiske procedurer - skrive komplette journaler - lave udrednings- og behandlingsplaner - risikovurdere - arbejde patientcentreret - besvare ’hvordan’ spørgsmål reservelæge Educator Lærer - tage ansvar for og reflektere over egen læring - lære af og i praksis - selv-korrigere - tage medansvar for kollegers og patienters læring - udøve kritik speciallæge

6 Grad af selvstændighed
Kunne udføre rutineret Kunne udføre selvstændigt Kunne udføre under supervision Have et principielt kendskab til

7 Stigende kompleksitet i opgaver
Den lette case Kort Velorganiseret Indeholder alle relevante oplysninger Få eller ingen overflødige informationer Alle oplysninger i et format Den svære case Lang Lav organiseringsgrad Mangler relevante oplysninger Mange irrelevante informationer Oplysninger kommer i mange formater

8 Læringsmål for elementer i professionssporet
Passende antal Progression: 2 – 3 – trin Udgangspunkt i: kompetencebeskrivelse og kursusbeskrivelsesskabelon Tænk gerne allerede nu på undervisnings- og arbejdsformer Støttemateriale: taxonomier, materiale fra hjemmeside: medu.au.dk

9 Hvem Opgave Mia og Søren Mentorordning og karrierevejledning
Bent og Ninna Færdighedstræning Anders Kommunikation Torben Samarbejde og ledelse Anne Den kliniske beslutningsproces Bo "Refleksionsrum" Lise Lovgivning og etiske retningslinjer Berit Forberedelse til stuegang, ambulatorieophold


Download ppt "Udvalg for professionsspor"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google