Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afRandi Nygaard Redigeret for ca. et år siden
1
Hvad er så multimedier?
2
KommandoerValg Abstrakt procesDirect manipulation KontrolpanelInformation space RedskabMiljø BetragtesOpleves Brugergrænseflader TegnbaseretGrafisk (GUI)
3
ABC
4
Multimedia is the seamless integration of text, sound, images of all kinds and control software within a single digital information environment Tony Feldman i comp.multimedia cit. Elaine England & Andy Finney: Managing Multimedia. Addison Wesley 1996, p. 1
5
MPC = Multimedia PC Multimedia-PC marketing council MPC11991 MPC21993 MPC31995 75MHz Pentium processor 8 MB RAM 3,5” diskettedrev 1,44 MB 540 MB Harddisk 15 ms access 1,5 MB/sek. 4-speed CD-ROM 250 ms access CD-A, XA, Photo CD, CD REC, CD-I... 16-bit lydkort Skærm m. color space conversion & scaling MPEG1 playback 352*240/30fps... 101-tasters tastatur, mus m. 2 knapper I/O seriel & parallel, midi, joystick Win 3.11 og DOS 6.0 http://www.spa.org/mpc/mpc_pr.htm
6
Multimedier = Samtidig brug af flere forskellige medier Hypermedier = Hypertekst-multimedier Hypertekst = Databaseteknologi baseret på sammenkædning af data
7
Multimedier = Samtidig brug af flere forskellige medier Hypermedier = Hypertekst-multimedier Hypertekst = Databaseteknologi baseret på sammenkædning af data
8
Jens F. Jensen: former for Interaktivitet 1) Transmittativ interaktivitet: Bruger kan vælge indenfor en strøm af informationstilbud uden returkanal 3) Konsultativ interaktivitet: Bruger kan vælge blandt forproduceret information i et mediesystem med returkanal. 2) Konversationel interaktivitet: Bruger kan producere egen information og gøre den tilgængelig for andre brugere 4) Registrerende interaktivitet: Mediets kan registrere information fra brugeren og respondere på brugerens handling
9
Computer- medie- metode Procedural - baseret på program og regler Programmering Simulering systemdesign datalogi Participatory - interaktivitet bruger/program og bruger/bruger skabe & bruge konventioner for adfærd, analyse af brugeradfærd HCI, psykologi, rollespil, teater Spatial - navigérbart univers Billeder & film Informationsstruktur Navigering grafisk design Filmvidenskab, HCI psykologi, arkitektur Encyclopedic - ubegrænset lagerkapacitet Kendskab formater Strukturering af viden biblioteksvidenskab informationsvidenskab Computermediets kendetegn som metodisk grundlag Frit efter Janet H. Murray
10
udtryksintensitet tid Præsentation Anslag Uddybning Point of no return Konfliktoptrapning Klimaks Udtoning Berettermodellen i fiktionsfilm
11
ForestillingMedforfatterskab ForfatterstyretBrugerstyret LineærNetværk FortællingUnivers MM-show MM-formidlende tekst MM-fiktion og Spil HT-formidlende tekst HT-fiktion Kollektiv HT-fiktion MM-spandet
13
Samlet struktur/aktuel struktur og ”flow” i hypertekst
14
Varchol’s multimedie-univers Opbyg en verden (et “univers” for applikationen) Sæt fysiske grænser (“rum” og evt. niveauer) og ikke-fysiske grænser (historisk, social, psykologisk ramme, baggrund) Tilrettelæg: - Interaktionsregler (fortæller, hot spots, omfang/hyppighed, aktør-aktør, bruger-program) - Brugergrænseflade (enkel og elegant) - Æstetik (overordnet design og art direction) - Platform (OS og forfatterprogram) Udform applikationen: - Historie og persontegning - Anvendelse af AV - Anvendelse af “tilfældige valg” - Anvendelse af inference engine - Anvendelse af “relativ tid” (fortalt tid & internt ur) - Anvendelse af online-links til omverdenen
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.