Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afKatrine Michelsen Redigeret for ca. et år siden
2
INTRODUKTION Målgruppe: Multiple Sklerose-ramte Formål med projekt: Forøgelse af deres uafhængighed, udfoldelses - og sociale muligheder. Ca. 7000 skleroseramte i Danmark Produkt/service er udviklet til funktionsnedsatte MS-ramte, der har behov for at “planlægge” deres toiletbesøg Målgruppen kan udvides på sigt til handicappede generelt
3
INDGANG OG METODE Indgang til målgruppe via Peter Eksplorativ divergerende tilgang Löwgren & Stoltermann, Thoughtful Design. Ideo, brainstorm og procesmetoder Referenceplan (Bødker, Kensing og Simonsen)
4
ROLLER > MÅLGRUPPEN Uvidenhed Fordomme Berøringsangst Hvor går grænsen? For genereliserende
5
ROLLER > INTERNT Kaos Teoretiske og praktiske udfordringer Tidspres Intern uenighed og diskussion Mangel på struktur
6
I RETROSPEKTIV Retningslinjer for gruppen: Ambitionsniveauer, kompetencer, ansvarsfordeling, Projektleder (B, K & S): Referenceplan, kvalitetskontrol, designfaser, uddelegere opgaver dokumentere fremdrift, bevare overblik m.m.
7
DEN EKSPLORATIVE DESIGNPROCES Egne erfaringer: Udfordring >< kaos Dickson / L & S
8
INSPIRATIONSKILDER IDEO s engagement og fire første procestrin/H & W Den itterative proces/Buur
9
PROCES - HVORDAN OG HVORFOR? Retrospektiv model: Faser Aktiviteter >< Liniereferenceplan/Bødker et. al Vendepunkter Konvergens >< Divergens/L & S
14
MERE FOKUS NÆSTE GANG At analysere empirien/ diskutere >< vurdere At anvende skitser/fordele ved Externalized Representation/L & S At inddrage brugerne tidligere og mere
16
ETNOGRAFISKE METODER – INTRODUKTION Førstehåndskunnskap Forstå menneskers adferd Sikre at designet er relevant for brukerne
17
ETNOGRAFISK TILGANG Observasjoner Intervjuer Feltnoter Ved feltarbeid er de fleste situasjonene unike.
18
NATURLIG SETTING Hjemmebane Daglige gjøremål Deres hverdag
19
OBSERVATION Folk sier en ting, men gjør en annen Når du ikke blir overrasket mer, har du observert nok Beskrive omgivelsene
20
NOTER & INTERVIEW Minne Semistrukturert intervju Feltarbeideren tar som regel parti med de undersøkte
21
ANALYSEMETODER Når begynner analysefasen? Notater som gjenoppleves Kodning Hvorfor har jeg tatt akkurat disse notatene?
22
WORKSHOP Hvilken workshop Formål med workshop Optimal workshop? Workshop i korte træk Kyng og brugere Gevinst fra workshop
23
”TA’ JER SAMMEN!” Det virkelig vigtige budskab fra brugerne Bag facaden Handikap(u)venlig som kvalitet Samfundet Samfundet og brugeren Bristen og vores roller fornyet
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.