Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003."— Præsentationens transcript:

1 Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003

2 ”Dont make me think” Selvindlysende Selvforklarende Kognitiv belastning Forstyrre opmærksomheden

3 Spatiale relationer ”Ud på nettet”,” ind på sitet”, ”hopper til siden” Men til forskel fra fysiske rum så har man ingen: –Størrelsesfornemmelser (10 eller 1000 sider?) –Retningsfornemmelser (op eller ned i hierarkiet?) –Stedsans (nedbrydes bl.a. pga. hyberlinks)

4

5 Viden, regler og færdigheder indenfor skibsfart

6

7

8

9

10

11

12

13 Nielsens Heuristisk metode 4 usability-specialister eksaminerer et system for : 1.Visibility of system status 2.Match between system and the real world 3.User control and freedom 4.Consistency and standards 5.Error prevention 6.Recognition rather than recall 7.Flexibility and efficiency of use 8.Aesthetic and minimalist design 9.Help users recognize, diagnose, and recover from errors 10.Help and documentation

14 Pearrows tilføjelser vdr. web Chunking Omvendte nyhedspyramide Vigtige informationer over foldningen Undgå overdreven brug af features Gør siderne scan-bare Minimer download og respons-tiden

15 Krug´s heuristikker (1) Skab et klart visuelt hierarki: –Prominent placering til det vigtigste på siden –Visuelle relationer er logiske relationer –Visuelle underinddelinger skaber grupperingerne Brug konventioner Opdel siden i klart definerede arealer Gør det tydeligt, hvad der kan klikkes på Undgå visuel støj Undgå tvetydigeheder ved valgmuligheder

16 Krug´s heuristikker (2) Udelad unødvendige ord (”happy talk” og instruktioner) Vedvarende navigationsredskaber Site ID på alle sider Hver side skal have et navn, som er tydeligt og i overensstemmelse med den henvisning (linket) der førte til siden ”Du er her” indikatorer på alle sider (brødkrumme-stier øverst på siden)

17 Krugs navigations test Hvilket site er dette ? (Site ID) Hvilken side er jeg på ? (Sidens navn) Hvad er de væsentlige sektioner på dette web- sted ? (Tabs eller andre angivelser) Hvad kan jeg gøre på det niveau jeg befinder mig? (Lokal navigation) Hvor er jeg i den store sammenhæng? (brødkrumme-stier eller andre ”Her-er-du”) Hvordan kan jeg foretage søgninger?

18 Krugs navigations test Print en tilfældig side ud Lad testpersonen hole den i en armlængdes afstand, så den ikke kan læses tydeligt Bed vedkommende indkredse så hurtigt som muligt: –Id –Sidens navn –Sektioner –Lokale navigationer –”Her-er-du” –søgemulighederne

19 5 eksistentielle spørgsmål til en hjemmeside Hvad er dette ? Hvad har de her? Hvad kan jeg gøre her? Hvorfor skal jeg bruge dette site og ikke et andet? Hvor starter man på sitet? – svar inden for 5 sekunder

20 Direkte aktivering


Download ppt "Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google