Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Plagiarisme – det blev værre før det det blev bedre. Praksisudvalgets konference den 30. oktober 2008 Videnskabelig uredelighed på studierne Peter Erling.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Plagiarisme – det blev værre før det det blev bedre. Praksisudvalgets konference den 30. oktober 2008 Videnskabelig uredelighed på studierne Peter Erling."— Præsentationens transcript:

1 Plagiarisme – det blev værre før det det blev bedre. Praksisudvalgets konference den 30. oktober 2008 Videnskabelig uredelighed på studierne Peter Erling Nielsen – Samfundsvidenskabeligt fakultet

2 En definition No student shall, with intent to deceive, represent the work of another person as his or her own in any academic writing, essay, thesis, research report, project or assignment submitted in a course or program of study or represent as his or her own an entire essay or work of another, whether the material so represented constitutes a part or the entirety of the work submitted. (McGill University home page)

3 Sagens komponenter For ca. 8 år siden opdagede vi på Økonomi, at eksamenssnyd og plagiarisme eksisterede: 1.Nye eksamensformer – tag-hjem, BA-projekter 2.Men også mere snyd ved opgaveformer, man havde haft længe: Øvelser og specialer. 3.Optag af internationale kandidatstuderende og gæstestuderende. Der var klart tale om kulturelle forskelle i synet på snyd og redelighed. Manglende viden om brug af henvisninger ”jeg skrev det i litt. listen” 4.Snyd som en konsekvens af stress –”I krævede, at jeg afleverede nu, og så kunne jeg ikke….” 5.Opgaver skrives på engelsk, hvilket dels stiller øgede krav, og dels gør fristelsen større.

4 Årsager 1.Er vi bare blevet bedre til at opdage snyd, der måske altid har eksisteret? Nettet – lettere at snyde, eller lettere at opdage? 2.Opgaver skrives nu på engelsk, hvilket gør det lettere både at snyde og at opdage snyd 3.Uvidenhed – ”min en-æggede tvilligebror og jeg skrev opgaven sammen, og så var det da rimeligt, at vi lavede beregningsarbejdet sammen og skrev hver for sig. Det havde I da ikke sagt var forbudt”. Forbuddet mod gruppebesvarelser skærper problemet. 4.Ordensreglerne har gjort begrebet (lidt) bedre defineret og (dermed) givet os et klarere billede. 5.Men Ordensreglerne kunne gerne eksplicit henvise til plagiarisme.

5 Forebyggelse 1 Academic writing – obligatorisk seminar, hvor synet på plagiarisme forklares, hvor ordensreglerne gennemgås og hvor snyd-sager omtales. Studieordning, studiehåndbog med henvisninger til Ordensreglerne. Specialekontrakter med links eller citater (de studerende skal skrive under!) MEN endnu mere vigtigt, at medarbejderne inddrager fænomenet i deres vejledning. Skødesløshed og hard-core. Hjælp at hente på vores skrivecentre, men det kunne gøres bedre Alle skal kunne se, hvad der sker, hvis man gør det alligevel. Anonymiserede afgørelser. Medarbejderne (vejlederne / bedømmerne) informeres. Det er en hårdnakket myte, at ”lidt snyd” skal straffes med en dårlig karakter eller krav om, at opgaven skrives om.

6 Forebyggelse 2 Anti-plagiarisme software? Forudsætter elektronisk aflevering, er mandskabskrævende og skaber efter min mening en uklar arbejdsdeling mellem ”detektiven” og ”bedømmeren”. Men muligt, at det ville virke afskrækkende. Det jeg har set er ringe til at behandle model- og matematikorienteret tekst. De studerende snyder via Google, og det er derfor også udmærket til at finde en kilde.

7 Procedure Ordensreglerne skal følges! vejleder / bedømmer / censor får en mistanke  rapport til studieleder, undersøgelse og samtale  indstilling til dekan  afgørelse eller indstilling til rektor. Første led er sværeste, fordi medarbejderen har travlt og ondt af den studerende. ”Jeg har en stakkels studerende, som…) Ekstern censur er en god ting! Jeg kan ikke se, at tingene kan gøres så meget bedre! http://www.ku.dk/regel/8/1502.html

8 Forslag KU etablerer en plagiarisme-hjemmeside med  Definition – eksempler  Hvorfor man ikke skal begynde på den slags – hilsen fra rektoratet  Råd om forebyggelse (studerende)  Råd om vejledning (medarbejdere)  Gennemgang af Ordensreglerne


Download ppt "Plagiarisme – det blev værre før det det blev bedre. Praksisudvalgets konference den 30. oktober 2008 Videnskabelig uredelighed på studierne Peter Erling."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google