Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLærke Mikkelsen Redigeret for ca. et år siden
1
ITU - 16. april 2007 Dainis Krastins PBS Offshore Development Centre
2
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (2) PBS Offshore Development Centre Agenda Historie Hvorfor… Hvad… Hvordan… Læring Nu Hvorfor… Hvad… Hvordan… Læring Fremtid Planer Spørgsmål og (forhåbentlig) svar Leverandør LTI Spørgsmål / Diskussioner under vejs
3
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (3) PBS Offshore Development Centre Scope for denne præsentation Kun IT system udvikling og forvaltning Intet om… IT Drift IT Support eller anden IT outsourcing PBS har allerede outsourcet… IT data scanning IT PC support …men det er uden for scope for denne præsentation …eller…
4
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (4) PBS Offshore Development Centre Hvorfor startede PBS med at outsource ? Startede i januar 2002 Stort projekt med at omskrive et lønsystem (stort = 1/3 af PBS’ udviklingskapacitet i 2 år) Få interne “eksperter” og næsten ingen dokumentation Ny hardware og software platform PBS havde ikke nok interne ressourcer med fornødne kompetencer Ikke nok eksterne ressourcer “near shore” og/eller for dyre Tiden var kritisk Prøve om PBS kunne agere som en “IT outsourcing kunde” Ikke kun for at spare omk. Historie
5
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (5) PBS Offshore Development Centre Hvad outsourcede PBS ? Front-end del (Web-baseret interface) blev outsourcet Back-end del (f.eks. lønberegning) blev in-sourcet Udarbejdelse af Use Cases på “gammelt” og “nyt” system Detaljeret analyse af det “gamle” system Design af “nyt” system Udvikling af “nyt” system Modul-test af “nyt” system Dokumentation af “nyt” system Historie
6
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (6) PBS Offshore Development Centre Hvad lærte PBS ? Et komplekst system bliver ikke mindre komplekst af at blive omskrevet PBS skulle være bedre til at specificere krav (f.eks. funktionalitet, teknik, performance, dokumentation, processer) PBS skulle “opgradere” processer Husk alle omkostninger når budgettet lægges Dedikerede ressourcer med “nye kompetencer” til styring af leverandør (f.eks. tæt styring af krav, ændringer, leverancer og accept samt Q&A proces) Ting tager tid – komplekse ting tager mere tid Pas på hvad du be’r om – du får det måske Vælg den rigtige leverandør Historie
7
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (7) PBS Offshore Development Centre Hvad lærte PBS ? Der er kulturelle forskelle mellem Indien og Danmark… Inderne fortæller ikke altid at de ikke forstår dig Rysten på hovedet betyder ikke nødvendigvis nej – måske ja En inder vil ikke sige at du ikke har ret Inderne er meget høflige – til forskel for danskerne Inderne accepterer den “ulige dimension”… …danskerne synes alle er lige Inderne sætter deres familie før arbejde og meget mere… Indvirkningen er meget afhængig af leverandørens og kundens evne til at håndtere disse forskelle Du skal lære “Hinglish” Men… ikke alle indere er ens (ligesom danskere og…) Historie
8
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (8) PBS Offshore Development Centre Hvad lærte PBS ? CMMI gør en forskel! - SEI Capability Maturity Model Index (CMMI) Begge parter bør være på et middel til højt niveau (3-5) Nuværende niv. CMMI niveau Kunde Leverandør 5 5 4 4 3 3 2 2 1 1 1 1 2 2 3 3 4 4 5 5 God Middel Dårlig Mål PBS Nuværende niv. Historie
9
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (9) PBS Offshore Development Centre CMMI skala 0 - Incomplete P: No processes B: Have we covered it all? C: No culture 1 - Performing P: Performing the work B: Processes are carried out and results produced C: Hero-focused 2 - Controlled P: Results are controlled B: Know what we’re doing and results are OK C: Project-focused 3 - Established P: Processes defined B: Use documented and common processes C: Process-focused 4 - Predictable P: Measure and control processes B: Know what we want from processes and how it creates results C: Benchmarking 5 - Optimizing P: Change processes, ongoing improvement B: Constantly optimize processes and change to fit req. and goals C: Adaptive The CMM model looks at (1) the company’s processes (2) the employees’ behavior (3) the culture within the company
10
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (10) PBS Offshore Development Centre Hvorfor outsourcer PBS stadig ? PBS har haft og har stadig alt for mange opgaver/projekter ift. det antal personer vi er i IT udviklingsområdet Ved at outsource – hvor det er relevant – kan vi gennemføre flere opgaver og opgaver som vi ikke kunne før, ved at reducere den gennemsnitlige timepris PBS ønsker at udvide ressourcepuljen som variable omkostninger Ved at outsource kan vi frigive ressourcer til forbedringstiltag (f.eks. CMMI og testeffektivisering) samt assistere forretnings- områderne ift. kunder og strategier Nu… Ikke kun for at spare omk.
11
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (11) PBS Offshore Development Centre Fast omkostninger kontra variable omkostninger Projekter PBS ansatte og konsulenter ODC Nu…
12
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (12) PBS Offshore Development Centre Hvad outsourcer PBS ? IT system udvikling Fra analyse til implementering IT system forvaltning (ikke kritiske rettelser) Konsulentydelser på udvalgte CMMI procesområder Konsulentydelser ift. testeffektivisering Nu…
13
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (13) PBS Offshore Development Centre Sourcing strategi PBS identificerer den bedste sourcing mulighed på alle projekter baseret på typen af opgave, tid, omkostninger og viden krævet IT udvikling og forvaltning bliver udført med… Ressourcer fra PBS IT udviklingsorganisation Ressourcer fra PBS Offshore Development Centre i India Eksterne konsulenter (primært danske og engelske) Standard værktøjer/software/systemer hvor det er muligt Viden omkring vores systemer skal altid være i PBS Nu…
14
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (14) PBS Offshore Development Centre Hvordan outsourcer PBS ? PBS har etableret et Offshore Development Centre (ODC) ODC’et er en udvidelse af PBS’ IT udviklings ressource pulje ODC’et er etableret hos en indisk leverandør Bygninger, IT udstyr m.m. er leverandørens Ressourcerne er ansat hos leverandøren ODC’et har sit eget kontor med dedikeret… Ressourcer LAN, Server, PC’er, sikkerheds set-up m.m. og link til PBS Ressourcerne er 100% allokeret til ODC’et og dermed 100% allokeret til PBS PBS har… 3 PBS ansatte allokeret til at styre/administrere ODC’et fra PBS 2 PBS ansatte allokeret til at koordinere projekterne fra leverandørens kontorer (offshore) Nu…
15
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (15) PBS Offshore Development Centre Hvordan outsourcer PBS ? PBS IT Udvikling ODC Eksterne konsu- lenter & leveran- dører “Project board” Nu… Altid en PBS projektleder på alle opgaver – Ansvaret for opgaven i PBS
16
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (16) PBS Offshore Development Centre Hvordan outsourcer PBS ? PBS investerer tid og penge i videns opbygning hos leverandøren som resulterer i… Viden hos leverandøren om PBS’ systemer og kunder Videns-database/repository Certificeringsprogram PBS har underskrevet en treårs kontrakt som virker som en rammeaftale med understøttende projektaftaler for hver projekt/opgave Fast pris Timebasis Vi har etableret fælles processer, både on-site og offshore, for at sikre et smidigt, effektivt og forudsigeligt samarbejde Vi har introduceret workshops, håndbøger and projekt introduktioner for at minimere indvirkningen af de kulturelle forskelle Langsigtet investering Nu…
17
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (17) PBS Offshore Development Centre Indien
18
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (18) PBS Offshore Development Centre ODC’et
19
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (19) Betalings formidling PBS Offshore Development Centre Hvor er ODC’et ? SAP Kort
20
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (20) PBS Offshore Development Centre Hvad har PBS lært ? Et partnerskab er kun et partnerskab så længe begge parter har samme mål Inderne bliver opfordret til at søge forfremmelse efter 2-4 år i samme rolle hvilket ikke matcher PBS’ syn på vidensopbygning og fastholdelse af videnspersoner PBS ansatte offshore giver rigtig god værdi Estimater og planer kan være svære at få Gør brug af “morderne teknologier” (videokonf., web chats/videos m.m.) Behov for endnu flere checklister og processer Nu… Mange arbejder i weekenden – ekstra timer anses som ”opsparing” ift. avancement Behov for at sikre fokus på kvalitet, standarder og processer
21
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (21) PBS Offshore Development Centre Hvad har PBS lært ? Nu… Mange af ODC ressourcerne kommer oprindeligt fra andre dele af Indien hvilket kan ”ramme” bemandingen Når kvinderne bliver gift flytter de ind hos svigerfamilien og skal tage sig af alt husarbejde Risiko for høj udskiftning af ressourcer Ikke ”opdraget” til at være kreative og udøver derfor ikke kreativitet Stor iver for at lære nye ting Stor fokus på deadlines og mindre på kvalitet Religion betyder meget i indernes liv. Anerkender alle religioner men vanskeligt at anerkende ikke troende Det at opnå en akademisk grad er vigtigere, end ønsket om viden
22
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (22) PBS Offshore Development Centre Hvad har PBS lært ? Nu… Inderne har stor fokus på den rolle, som de har i projektet/organisationen hvilket har indflydelse på: Fokus ifm læring Information videregivet fra ledere til medarbejdere Leverandørens processer er ofte gearet til store opgaver hvor hver person har deres specifikke rolle og ikke mod små opgaver hvor man har flere roller Følger sig underlegne ift vesten og dermed er de også sensitive overfor kritik Gode til udenadslære og værktøjshåndtering
23
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (23) PBS Offshore Development Centre Hvad skal man gøre ? Nu… Stil tydelige krav. Ønskes innovation så bed om flere løsningsmuligheder Spørg om de har forstået. De stiller ikke spørgsmål og vil ikke vise svaghed Brug en ”egen ansat” som ”konverter”. Vil aldrig selv sige direkte til kunden hvis de mener kundens beslutning er forkert. Kommunikerer altid den slags via ”konverteren” Lyt og spørg ind til deres forslag. Der er som regel en meget rationel forklaring som sjældent vil blive kommunikeret direkte Bliver nemt afhængige af autoritet. Opfordre til at bruge guidelines og egne ressourcer Vær sensitiv. De er meget sensitive overfor kritik især offentlig Men… ikke alle indere er ens (ligesom danskere og…)
24
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (24) PBS Offshore Development Centre Hvad har PBS lært omkring kommunikation ? PBS har fokus på den indvirkning som outsourcing kan have på medarbejdere, kunder og partnere Kommunikation er nøgle til accept og succes af ODC’et Outsourcing beslutning skal altid komme fra “toppen” PBS holder ikke noget hemmeligt (næsten ikke) Kontinuerligt information fra ledelsen Åben dialog med tillidsmandssystemet Informations site med sidste nye om ODC’et til brug for alle i PBS Råb det ud !! Tag diskussionerne !! Prøv det = bevis det !! Nu…
25
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (25) PBS Offshore Development Centre Planer for fremtiden Nøgletal for 2006 Kapacitet:Forøg udviklingskapacitet med 50% ODC brug:50% af den totale udviklingskapacitet Lokation:10% on-site – 90% offshore Vi tror på outsourcing som et af midlerne til udvidelse af udviklingskapaciteten Nøgletal for 2007 Kapacitet:Forøg udviklingskapacitet yderligere ODC brug:50-75% af den totale udviklingskapacitet Lokation:20% on-site – 80% offshore Fremtid
26
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (26) Larsen & Toubro Infotech Limited 100% ejet af Larsen & Toubro Limited Indiens største ingeniør og konstruktionsfirma, stiftet i 1938 Ca. 8000 ansatte Ansætter pt. 100 om måneden 12% personale omsætning Flere kontorer i Indien samt US, Asien og Europa Ca. 200 mio. USD i omsætning i 2005 15% afkast efter skat 36% vækstrate LTI PBS Offshore Development Centre Leverandør
27
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (27) PBS Offshore Development Centre Ikke alt kan outsources
28
PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (28) PBS Offshore Development Centre Spørgsmål og (forhåbentlig) svar
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.