Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet 1.Om evalueringen 2.Annedorthe Kring og Stine Thulin : - om E-nyhedsbreve 3.Viktor:

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet 1.Om evalueringen 2.Annedorthe Kring og Stine Thulin : - om E-nyhedsbreve 3.Viktor:"— Præsentationens transcript:

1 Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet 1.Om evalueringen 2.Annedorthe Kring og Stine Thulin : - om E-nyhedsbreve 3.Viktor: - om Newsgroups, debatfora og communities 4.Pia: - Tilbagemelding på ReadIT 5.Til næste gang 6.Øvelse E-nyhedsbreve og Newsgroups

2 Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Bulletin Board Services (BBS) Newsgroups, debatfora og communities

3 Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet "[an] important element in cyber spatial relations is the sharing of information. It is not sharing in the sense of the transmission that binds communities in cyberspace. It is the ritual of sharing of information that pulls it together". Jones, Steven "Understanding community in the information age”. (1995) Newsgroups, debatfora og communities

4 Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet “Content will have a place on the Internet, possibly a substantial place. However, its place will likely be subordinate to that of business and personal communication.” Andrew Odlyzko, "Content is not king" http://www.firstmonday.org/issues/issue6_2/odlyzko/ Newsgroups, debatfora og communities

5 Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet "Sociale" genrer på nettet: Debatfora (emnebaserede diskussioner mellem forskellige usere. Deling af viden og egne erfaringer. Mere eller mindre i dialog med folk, der styrer site). Kan være email baseret.Debatfora (emnebaserede diskussioner mellem forskellige usere. Deling af viden og egne erfaringer. Mere eller mindre i dialog med folk, der styrer site). Kan være email baseret. Weblogs (kommunikerer typisk i et "blogcluster", forholder sig til andres blogs,comments-funktion).Weblogs (kommunikerer typisk i et "blogcluster", forholder sig til andres blogs,comments-funktion). Øvrige community sites (indlæg, artikler, email, maillists, weblogs, newsgroups, online spil, chat rooms, videoconferencer, virtuelle rum).Øvrige community sites (indlæg, artikler, email, maillists, weblogs, newsgroups, online spil, chat rooms, videoconferencer, virtuelle rum). Newsgroups, debatfora og communities

6 Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet ”Social" formidling: Vidensudveksling (ex. gravide).Vidensudveksling (ex. gravide). Diskussion - synspunkter (ex. politik).Diskussion - synspunkter (ex. politik). Skabelse af fælles identitet (ex. spil, ”minoriteter”, kulturelle enheder).Skabelse af fælles identitet (ex. spil, ”minoriteter”, kulturelle enheder). Fokus på produkt(er) (ex. skat, cykler).Fokus på produkt(er) (ex. skat, cykler). Evaluering/udvikling (ex. siteudvikling)Evaluering/udvikling (ex. siteudvikling) Newsgroups, debatfora og communities

7 Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Overvejelser: Tekniske ressourcer (viden).Tekniske ressourcer (viden). Personalemæssige ressourcer.Personalemæssige ressourcer. Økonomi.Økonomi. Angst for hvad dialog vil føre til (kritik) /brugerorienteret styring (udvikling)Angst for hvad dialog vil føre til (kritik) /brugerorienteret styring (udvikling) Newsgroups, debatfora og communities

8 Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Argumentationer for social formidling: Øger fornemmelsen af tilhørsforhold.Øger fornemmelsen af tilhørsforhold. Øget "stickiness" (folk vender tilbage).Øget "stickiness" (folk vender tilbage). Øger mulighed for hurtig forbedring af funktioner/site.Øger mulighed for hurtig forbedring af funktioner/site. Signalerer åbenhed.Signalerer åbenhed. Skaber mulighed for udveksling og akkumulation af videnSkaber mulighed for udveksling og akkumulation af viden Ultimativ database af ekspertvidenUltimativ database af ekspertviden Indragelse af brugere – brugerorienteret design uden at lave bekostelige undersøgelser.Indragelse af brugere – brugerorienteret design uden at lave bekostelige undersøgelser. Newsgroups, debatfora og communities

9 Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Definition af community (en af mange): “Virtual communities are social aggregations that emerge from the Net when enough people carry on those public discussions long enough, with sufficient human feeling, to form webs of personal relationships in cyberspace”. Rheingold, Howard. "A Slice of Life in My Virtual Community." June, 1992. Rheingold, Howard. "A Slice of Life in My Virtual Community." June, 1992. Community: fællesskab -> samfund. Netværk af forbindelser melllem medlemmer der diskuteres fælles værdsatte emner. Forholdet mellem medlemmer og tilknytning til community skaber over en tid en oplevelse af "delt historie”. Newsgroups, debatfora og communities

10 Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet asynchronous synchronicity synchronous spatiality non- spatial single point, meet place extended spatial persistency persistent Virtual worlds, chat worlds BBS, newsgrou ps forums Webcam s videoco nf Weblogs, maillist chat rooms email FPS games: Counterstrike, Wolfenstein, Quake Newsgroups, debatfora og communities

11 Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Diskussionsfora: Synkrone fora (chat, virtuelle verdener).Synkrone fora (chat, virtuelle verdener). Asynkrone fora (mailinglister, online forum, brevkasse)Asynkrone fora (mailinglister, online forum, brevkasse) Newsgroups, debatfora og communities

12 Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Eksempler: ”En slags elektronisk opslagstavle”:”En slags elektronisk opslagstavle”: http://nyhedsgrupper.tdconline.dk/tour-02.html Newsgroup, med en høj grad af selvjustits, hvor emnet sorterer brugeren:Newsgroup, med en høj grad af selvjustits, hvor emnet sorterer brugeren: http://www.rme-audio.de/english/info/newsgrp.htm Et online debatforum med høj grad af ekspertviden:Et online debatforum med høj grad af ekspertviden: http://forum.nuendo.com/phpbb2/ Newsgroups, debatfora og communities

13 Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Et debatforum med fokus på identitet:Et debatforum med fokus på identitet: http://www.mpc-forums.com/ http://www.mpc-forums.com/viewtopic.php?t=15230 http://www.mpc-forums.com/viewtopic.php?t=17165 http://www.mpc-forums.com/viewtopic.php?t=19582 http://www.mpc- forums.com/viewtopic.php?t=16801&postdays=0&postorder=as c&highlight=paint&start=30 http://www.mpc- forums.com/viewtopic.php?t=16801&postdays=0&postorder=as c&highlight=paint&start=30 http://www.mpc- forums.com/viewtopic.php?t=16801&postdays=0&postorder=as c&highlight=paint&start=75 http://www.mpc- forums.com/viewtopic.php?t=16801&postdays=0&postorder=as c&highlight=paint&start=75 Newsgroups, debatfora og communities

14 Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Supportforum:Supportforum: http://www.bleedinedge.com/forum/showthread.php?t=2133 Vidensdeling – pointsystem:Vidensdeling – pointsystem: http://www.eksperten.dk/ http://www.itsvar.dk/doctor/ Et alsidigt kommunikationsforum:Et alsidigt kommunikationsforum: http://kommunikationsforum.dk/default.asp?id=1 Newsgroups, debatfora og communities

15 Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Elementer til at skabe debatfora. Tilvejebringe værktøjer til soc. interaktion.Tilvejebringe værktøjer til soc. interaktion. Skabe og fastholde identitet/sympati.Skabe og fastholde identitet/sympati. Provokere, opfordre til dialog.Provokere, opfordre til dialog. Forankre og udstikke regler for dialog.Forankre og udstikke regler for dialog. Sørge for at dialogen forbliver konstruktiv.Sørge for at dialogen forbliver konstruktiv. Samle op - bringe nye emner på banen - holde dialogen i gangSamle op - bringe nye emner på banen - holde dialogen i gang Newsgroups, debatfora og communities

16 Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Elementer til at skabe indentitet i debat. Opfylde udækkede behov.Opfylde udækkede behov. Definere fællesskabets karakter (demografisk, geografisk, emne, aktivitet - livssfære).Definere fællesskabets karakter (demografisk, geografisk, emne, aktivitet - livssfære). Titel og tagline (eksempler?).Titel og tagline (eksempler?). Mission statementMission statement NetiquetteNetiquette FeedbackFeedback Newsgroups, debatfora og communities

17 Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Problemer ved debatfora. Væsentlig information kan være svær at finde (for mange, lange diskussioner -primitive søgemuligheder).Væsentlig information kan være svær at finde (for mange, lange diskussioner -primitive søgemuligheder). Svært at orientere sig for nytilkommere, da nye diskussioner ofte har rod i gamlediskussioner.Svært at orientere sig for nytilkommere, da nye diskussioner ofte har rod i gamlediskussioner. Det kan være svært at ”styre” (dobbeltposts), fastholde "kammertonen” (konflikter, dårlige vibs).Det kan være svært at ”styre” (dobbeltposts), fastholde "kammertonen” (konflikter, dårlige vibs). Intern og lukket gruppe, der ikke er åben for nye "medlemmer”Intern og lukket gruppe, der ikke er åben for nye "medlemmer” Uvæsentlig tomgangssnak.Uvæsentlig tomgangssnak. ”Døde" diskussioner”Døde" diskussioner Newsgroups, debatfora og communities

18 Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Tilbagemelding ReadIT

19 Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Branding ved Søren Schultz, Framfab Litteratur: (1) Side 151-178: Lindström/Andersen: Brand Building on the Internet Til næste gang

20 Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Det danske firma Zepto http://denmark.zepto.com/ er kendte for deres bærbare computere, som har vundet en del priser. http://denmark.zepto.com/ Deres hjemmeside tilbyder dog hverken nyhedsbrev eller debatforum. 1) Diskutér hvad henholdsvist et debatforum og et nyhedsbrev skulle kunne levere af tilbud til brugerne. Hvorfor ville det være en god idé? 2) Lav to beskrivelser af henholdsvis Zeptos nyhedsbrev og debatforum, som Du/I forestiller dig/jer de skal være. Disse beskrivelser skulle kunne ligge på Zeptos hjemmeside og fungere som lokkemiddel overfor brugerene til at deltage i de to ”community”-tilbud. Både opgave 1 og 2 skal laves i word. Husk at teksterne skal være kortfattede, lette at forstå, overskueligt sat op og samtidig fungere som ”appetitvækker”. Ca. 2400 tegn pr. person. Opgaven skal sendes til Pia (pias@itu.dk) og Viktor (viktor@itu.dk) senest 18. april. pias@itu.dkviktor@itu.dkpias@itu.dkviktor@itu.dk Øvelse 9


Download ppt "Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet 1.Om evalueringen 2.Annedorthe Kring og Stine Thulin : - om E-nyhedsbreve 3.Viktor:"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google