Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Info-møde INS-fak marts 2007 1 Oplæggets temaer Overblik Karakterbekendtgørelse Vurderingskriterier Målbeskrivelser Skabelon.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Info-møde INS-fak marts 2007 1 Oplæggets temaer Overblik Karakterbekendtgørelse Vurderingskriterier Målbeskrivelser Skabelon."— Præsentationens transcript:

1 Info-møde INS-fak marts 2007 tbk@learning.aau.dk 1 Oplæggets temaer Overblik Karakterbekendtgørelse Vurderingskriterier Målbeskrivelser Skabelon

2 Info-møde INS-fak marts 2007 tbk@learning.aau.dk 2 Overblik over uddannelsespolitiske tiltag og konsekvenser for INS Større sammenlignelighed af uddannelser inden for EU Bologna-traktaten Mod en dansk Kvalifikationsnøgle Kompetencebeskrivelser Hvordan ser den færdige kandidat ud Eksamensbekendtgørelse afskaffer gruppeeksamen Mange forskellige måder at afholde eksamen på & Mange klagesager Ønske om harmonisering af projekteksamen Fakultetet har udarbejdet fælles retningslinjer Ny karakterbekendtgørelse Nyt princip for bedømmelse Krav om eksplicitte vurderingskriterier/karakterbeskrivelser Krav om præcise målbeskrivelser

3 Info-møde INS-fak marts 2007 tbk@learning.aau.dk 3 7-trinsskalaens trin 12 10 7 4 02 00 -3 12 Den fremragende præstation Udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler 10 Den fortrinlige præstation Omfattende opfyldelse af fagets mål, med nogle mindre væsentlige mangler 7 Den gode præstation Omfattende opfyldelse af fagets mål, med en del mangler 4 Den jævne præstation Mindre grad af opfyldelse af fagets mål, med adskillige væsentlige mangler 02 Den tilstrækkelige præstation Minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål 00 Den utilstrækkelige præstation -3 Den ringe præstation

4 Info-møde INS-fak marts 2007 tbk@learning.aau.dk 4 7-trinsskalaen – nyt princip for bedømmelse Karakteren fastlægges ud fra graden af målopfyldelse (§10) 12: udtømmende og fejlfri målopfyldelse 02: den absolut minimalt acceptable målopfyldelse Udgangspunktet for vurdering af målopfyldelse er et helhedspræget professionelt fagligt skøn over præstationens styrker og svagheder ift. mål Mål beskriver den ’optimale’ præstation Stærkere fokus på mangler Den uventede og ekstraordinære præstation er vanskelig at belønne, når topkarakteren12 gives for udtømmende målopfyldelse - - + + + + X X 12 12 7 2 Grad af målopfyldelse 100% 0%

5 Info-møde INS-fak marts 2007 tbk@learning.aau.dk 5 Målbeskrivelser og vurderingskriterier Karakteren fastlægges ud fra graden af målopfyldelse Universitetet fastsætter i studieordningen præcise målbeskrivelser og kriterier for vurdering af målopfyldelsen (bkg 886 § 10, stk. 2) Målbeskrivelser Hvad skal eksaminanden kunne Vurderingskriterier 7-trinsskalen Bestået/ikke bestået Beskrivelser af graden af /kvaliteten i målopfyldelse (karakterbeskrivelser)

6 Info-møde INS-fak marts 2007 tbk@learning.aau.dk 6 Vurderingskriterier for 7-trinsskala Fakultetet har udarbejdet fælles vurderingskriterier, som indgår i Rammestudieordningen Kan anvendes fuldt ud ved henvisning til rammestudieordningen Kan anvendes delvist ved at henvise til denne og redegøre for undtagelser Fx ud over de i rammestudieordningen gældende kriterier kræver præstationen 12 at…, 10 at osv. Kan helt erstattes af kursus/projektenhedsspecifikke karakterbeskrivelser

7 Info-møde INS-fak marts 2007 tbk@learning.aau.dk 7 Rammestudieordningens vurderingskriterier for karakteren 12 Karakteren 12 gives for den fremragende præstation der som helhed inden for de aktuelle problemstillinger med ingen eller få uvæsentlige mangler demonstrerer udtømmende opfyldelse af det aktuelle uddannelseselements målsætninger, både hvad angår indholdsmæssig bredde og dybde. Præstationen er som helhed systematisk, sikker, sammenhængende og velstruktureret samt kendetegnet ved, at eksaminanden udvælger og redegør korrekt for de indholdselementer, herunder teorier, metoder og resultater, som er relevante for de aktuelle problemstillinger. Herunder at den studerende: demonstrerer omfattende og helhedspræget indsigt i disse elementer, deres forudsætninger, samt overblik over deres eventuelle indbyrdes sammenhænge, anvender disse på måder, som er relevante i forhold til såvel uddannelseselementets mål som de aktuelle problemstillinger, gennem korrekt brug af begreber og notationer foretager relevante ræsonnementer vedrørende de aktuelle problemstillinger og deres teoretiske og metodiske forudsætninger, på relevant måde og inden for relevante temaer perspektiverer og generaliserer til beslægtede faglige grænseområder og problemstillinger.

8 Info-møde INS-fak marts 2007 tbk@learning.aau.dk 8 Rammestudieordningens vurderingskriterier for karakteren 02 Karakteren 02 gives for den minimalt acceptable præstation der som helhed inden for de aktuelle problemstillinger på trods af betydelige og væsentlige mangler demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af det aktuelle uddannelseselements målsætninger, både hvad angår indholdsmæssig bredde og dybde. Præstationen er præget af usikkerhed og fremstår i nogen udstrækning usammenhængende og ustruktureret samt kendetegnet ved, at eksaminanden med flere væsentlige fejl og mangler udvælger og redegør for de indholdselementer, herunder teorier, metoder og resultater, som er relevante for de aktuelle problemstillinger. Herunder at den studerende: demonstrerer begrænset indsigt i disse elementer, deres forudsætninger, samt et vist, men dog mangelfuldt, overblik over deres eventuelle indbyrdes sammenhænge, anvender flertallet af disse på måder som i en vis udstrækning er relevante i forhold til såvel uddannelseselementets mål som de aktuelle problemstillinger, gennem delvis korrekt brug af begreber og notationer foretager relevante, men dog mangelfulde, ræsonnementer vedrørende de aktuelle problemstillinger og deres teoretiske og metodiske forudsætninger, ikke perspektiverer til beslægtede faglige grænseområder og problemstillinger.

9 Info-møde INS-fak marts 2007 tbk@learning.aau.dk 9 Sammenligning af generelle vurderingskriterier Karakteren 12 gives for… herunderKarakteren 7 gives for… herunderKarakteren 02 gives for… herunder demonstrerer omfattende og helhedspræget indsigt i disse elementer, deres forudsætninger, samt overblik over deres eventuelle indbyrdes sammenhænge, anvender disse på måder, som er relevante i forhold til såvel uddannelseselementets mål som de aktuelle problemstillinger, gennem korrekt brug af begreber og notationer foretager relevante ræsonnementer vedrørende de aktuelle problemstillinger og deres teoretiske og metodiske forudsætninger, på relevant måde og inden for relevante temaer perspektiverer og generaliserer til beslægtede faglige grænseområder og problemstillinger. demonstrerer solid indsigt i disse elementer, deres forudsætninger, samt et vist overblik over deres eventuelle indbyrdes sammenhænge, anvender den altovervejende del af disse på måder, som er relevante i forhold til såvel uddannelses- elementets mål som de aktuelle problemstillinger, gennem stort set korrekt brug af begreber og notationer foretager altovervejende relevante ræsonnementer vedrørende de aktuelle problemstillinger og deres teoretiske og metodiske forudsætninger, i mindre grad på relevant måde og inden for relevante temaer perspektiverer til beslægtede faglige grænseområder og problemstillinger. demonstrerer begrænset indsigt i disse elementer, deres forudsætninger, samt et vist, men dog mangelfuldt, overblik over deres eventuelle indbyrdes sammenhænge, anvender flertallet af disse på måder som i en vis udstrækning er relevante i forhold til såvel uddannelses- elementets mål som de aktuelle problemstillinger, gennem delvis korrekt brug af begreber og notationer foretager relevante, men dog mangelfulde, ræsonnementer vedrørende de aktuelle problemstillinger og deres teoretiske og metodiske forudsætninger, ikke perspektiverer til beslægtede faglige grænseområder og problemstillinger.

10 Info-møde INS-fak marts 2007 tbk@learning.aau.dk 10 Kursusspecifikke vurderingskriterier Matematik: Glatte kurver og flader Karakteren 2 gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af kursets mål Præstationen er usammenhængende, men demonstrerer en vis begrænset indsigt i den aktuelle problemstilling Den studerende kan ud fra en helhedsbetragtning og med en del mangler  udvælge og redegøre for nogle af de indholdselementer som er væsentlige for den aktuelle problemstilling  med nogen usikkerhed, men såvel visuelt som analytisk, beskrive, analysere og beregne geometriske objekter og deres egenskaber  med en vis usikkerhed men gennem stort set korrekt begrebsbrug, redegøre for nogle væsentlige aspekter af den aktuelle problemstilling, herunder nogle væsentlige indgående matematiske ræsonnementer og de teoretiske og metodiske forudsætninger  med en vis usikkerhed gennemføre beregninger i forhold til den aktuelle problemstilling, samt i nogen grad analysere og vurdere resultaterne af disse  demonstrere et ufuldstændigt overblik over og indsigt i de væsentligste fagelementer samt deres eventuelle indbyrdes sammenhæng Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af kursets mål, med ingen eller få mangler Præstationen er som helhed sikker, sammenhængende og velstruktureret og demonstrerer indgående indsigt i den aktuelle problemstilling Den studerende kan ud fra en helhedsbetragtning og med få og uvæsentlige mangler  udvælge og redegøre for de indholdselementer som er relevante for den aktuelle problemstilling  visuelt og analytisk beskrive, analysere og beregne geometriske objekter og deres egenskaber på overbevisende måde  gennem korrekt begrebsbrug, foretage matematiske ræsonnementer vedrørende den aktuelle problemstilling og dens teoretiske og metodiske forudsætninger  gennemføre beregninger i forhold til den aktuelle problemstilling, samt analysere og vurdere resultaterne af disse  demonstrere overblik over og indsigt i disse fagelementer samt deres eventuelle indbyrdes sammenhæng

11 Info-møde INS-fak marts 2007 tbk@learning.aau.dk 11 Målbeskrivelser Direkte grundlag for vurdering Indirekte sigtepunkt for de studerendes deltagelse i undervisning Klar og entydig sammenhæng mellem Mål Undervisning Prøve både hvad angår form og indhold Klare og operationelle målbeskrivelser Kompetencemål (output) Den studerende skal kunne… Tematiske, ikke for deltaljerede/ikke indholdspecifikke Undgå at binde undervisningen unødigt Realistiske ift. forudsætninger og rammer Evaluerbare Skal kunne testes ved prøven

12 Info-møde INS-fak marts 2007 tbk@learning.aau.dk 12 Eksempler på målbeskrivelse #1 Matematik: SE-kurset ”Glatte kurver og flader” Den studerende skal ved den afsluttende prøve kunne: Dokumentere kendskab til og overblik over de berørte temaer og begreber inden for differentialgeometri vedr. kurver og flader Såvel visuelt som analytisk beskrive, analysere og beregne geometriske objekter og deres geometriske egenskaber Redegøre for sammenhængen mellem analyseapparatet og de undersøgte objekter Benytte korrekt fagterminologi og symbolsprog i såvel skrift som tale Ræsonnere matematisk om og med de berørte begreber og resultater

13 Info-møde INS-fak marts 2007 tbk@learning.aau.dk 13 Eksempler på målbeskrivelse #2 Elektroniske systemer: Kurset Signalbehandling Den studerende skal ved den afsluttende prøve kunne: Dokumentere kendskab til de berørte temaer og begreber inden for analyse og filtrering af analoge og digitale signaler Kunne anvende disse principper til at beskrive og analysere en konkret problemstilling Kunne filtrere et konkret elektronisk signal, hvad enten dette er analogt eller digitalt/ redegøre for fremgangsmåden for filtrering af såvel et analogt som digitalt signal Redegøre for sammenhængen mellem analyseapparatet og de undersøgte objekter Benytte korrekt fagterminologi

14 Info-møde INS-fak marts 2007 tbk@learning.aau.dk 14 Projektenhedsbeskrivelse – Matematik: Iteration og approksimation Formål: De studerende skal opnå forståelse for emnet dynamiske systemer, herunder hvordan man studerer sådanne ved iteration og approksimation. Desuden skal de udbygge deres ræsonnements- og tankegangskompetence samt evnen til at kommunikere med og om matematik. Begrundelse: De studerende skal allerede fra begyndelsen af studiet opnå forståelse for dynamiske systemer. Det er et emne, der studeres med mange forskellige matematiske værktøjer, herunder iteration og approksimation, som er centralt i mange andre grene af matematikken. At konkretisere indholdet i resultater om dynamiske systemer sætter fokus på matematisk tankegang og ræsonnement og på den stringens, der kræves for at kommunikere præcist om matematiske resultater. Disse kompetencer er fundamentale for det videre studium af matematik. ’Mål: Den studerende skal ved den afsluttende prøve med korrekt brug af matematiske begreber og matematisk fremstilling kunne: Anskueliggøre løsninger, for eksempel ved hjælp af faseportrætter, analyse af ligevægtspunkter o.lign. Analysere løsninger, eksempelvis ved stabilitetsanalyse og/eller iterationer og approksimationer Redegøre for de benyttede ræsonnementer og for den nødvendige baggrund fra matematisk analyse og eventuelt lineær algebra

15 Info-møde INS-fak marts 2007 tbk@learning.aau.dk 15 Skabelon for beskrivelse af kurser og projektenheder - struktur og præmisser Fælles for hele INS Gælder for både kurser og projektenheder Indeholder følgende temaer Titel/tema Omfang & type Placering Forudsætninger Formål Begrundelse Mål Indhold (Organisering) Prøveform Bedømmelse Vurderingskriterier Ledsages af eksempler på, forklaring af & begrundelse for de enkelte punkter Præmisser for skabelonen: Undervisningskvalitet afhænger af Klar og tydelig struktur Hvad skal læres til hvilket niveau (Mål, Indhold samt prøveform og indhold) At deltagerne kan se meningen med undervisningen, ellers bliver deres formål ofte blot at bestå eksamen Formål: Hvad er det for en hensigt, målene stræber mod? Begrundelse: Hvorfor skal dette læres lige nu på denne uddannelse? På hvilken måde er det relevant, for det vi har lært? Og det, der skal læres nu eller i fremtiden? Underviseren og deltagerne Forudsætninger – Hvad forventes fagligt? Organisering – Hvad forventes af de studerendes deltagelse? Hvad er deres ansvar ift. undervisning?

16 Info-møde INS-fak marts 2007 tbk@learning.aau.dk 16 Uddrag af vejledningen til beskrivelse af kurser og projektenheder Uddrag fraKommentarer til skabelonen Formål: Temaet XXXX er kendetegnet ved, at det gør det muligt at beskæftige sig med grundlæggende (eller avancerede) problemstillinger inden for XXX. Kurset/projektenheden sigter mod, at den studerende tilegner sig viden og færdigheder, som gør det muligt at forstå, analysere og beregne… Formålet angiver den overordnede hensigt eller intention med kurset/projektenheden. Det vil være en god ide at undgå den meget brugte formulering ”kurset/projektenheden/ projektenheden skal give den studerende forståelse for/indsigt i osv.”. Ordet ’give’ antyder, at de tilstræbte kompetencer kan tilegnes gennem deltagelse i kurset/projektenheden uanset kvaliteten og omfanget af den studerendes indsats. Bedømmelse For projektenheder skrives: Individuel karakter efter 7-trinsskalaen …. (fortsættes i skabelonen) … (fortsættes i skabelonen)


Download ppt "Info-møde INS-fak marts 2007 1 Oplæggets temaer Overblik Karakterbekendtgørelse Vurderingskriterier Målbeskrivelser Skabelon."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google