Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afPeder Nissen Redigeret for ca. et år siden
1
Fremtidens museumslandskab: Fokus, fornyelse og modet til at være unik Kulturarvsstyrelsens museumsmøde Nyborg 10. maj 2010 Klaus Majgaard
2
Brændpunktet Polarisering i brugen af kulturtilbud Knaphed og ressourcekamp Kampen om at definere museernes kerne/mission - og rolle i det kommunale landskab
3
Museerne skal udfordre myter om sig selv ”Stærke faglige og konservative institutioner” ”Kan ikke finde plads til at omprioritere til nye aktiviteter” ”Skal have udviklingsmidler, hvis de skal indgå i nye samarbejder”
4
Fokus på kernen Indsamling Dokumentation Bevaring Forskning Formidling Det lokale/nære Det globale/ Perspektivering
5
Fornyelse af kernen Indsamling Dokumentation Bevaring Forskning Formidling Det lokale/nære Det globale/ Perspektivering Hvor identitet før blev skabt gennem tradition og social placering, skabes den ny gennem oplevelser Kulturplanlægning af oplevelseslandskaber med historiske, naturfaglige og kunstfaglige dimensioner
6
Frigør kernen Indsamling Dokumentation Bevaring Forskning Formidling Det lokale/nære Det globale/ Perspektivering Inden for kernen er der brug for unikke faglige miljøer Til gengæld kan administration og strategisk udvikling samordnes (inden for kommunen eller endda på tværs af kommuner)
7
Bring kernen i spil på mange arenaer Vi er godt i gang: Formidling på børn og unges præmisser Skoletjeneste – de nye centre i Vestdanmark Outreach, museerne ud i lokalmiljøerne Sammenhæng mellem udstillinger og aktiviteter på andre kulturinstitutioner Brug af nye interaktive medier
8
Modet til kulturpolitisk arbejdsdeling Vi skal kompromisløst satse på kvalitet Vi skal satse på noget forskelligt – turde profilere fyrtårne i det kommunale landskab Vi skal skabe synergier mellem fyrtårnene Vi skal uden skrupler lukke det, der ikke holder Vi skal skabe økonomimodeller som understøtter profilering, synergi og selektion
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.