Download præsentationen
1
Pia Svejgaard Pedersen
Etos på hjemmesiden Pia Svejgaard Pedersen
2
Etos-begrebets afgrænsning
Retorikkens klassiske appelformer: Logos Patos Etos Overbevisende kommunikation anvender alle tre appelformer og taler til både modtagerens fornuft og følelser
3
Troværdighedsdyderne:
Et overbevisende etos består af: Klogskab og dømmekraft (phronesis) Moralsk karakter og gode menneskelige egenskaber (areté) Velvilje over for tilhørerne (eunoia)
4
Klaus Kjøllers fire dyder
5
Dyderne anno 1999 Kompetence (herunder sikker, konsekvent klar)
Karakter (herunder åben, ærlig, velvillig, medmenneskelig, beskeden, humoristisk) Tilstedeværelse (herunder engageret, ægte, nærværende, levende) Lund og Petersens studier af virksomhedskommunikation mest veludviklede etos eksplicitering.
6
Troværdighed: Image – politikerens eget ønske mht. omdømme
Identitet – sådan som politikeren faktisk er Etos – omverdenens opfattelse af virksomheden Fra Lene Rosenmeier ’Kommunikation og strategier på internettet’
7
Elisabeth Hoff-Clausens fire etos-perspektiver på afsenders troværdighed:
Tekstuel etos Intertekstuel etos Eksemplarisk etos Rituel etos
8
Tekstuel etos
10
Stilmæssigt brud på intertekstuel etos
15
Brud med Konservative genreforventninger
17
Eksemplarisk etos
18
De Radikales dem og os video
Kunne være et eksempel på en rituel etos-appel, hvor de radikale søger at skabe et fællesskab med sine vælgere gennem en fælles aversion: Bertel Haarders udlændinge- og integrationspolitik
19
Fire blinde vinkler på nettet
Afsender må reducere kompleksiteten Afsender må betænke permeabiliteten Afsender må administrere operativiteten Afsender må forvalte fleksibiliteten
20
Afsender må betænke permeabiliteten
24
Afsender må administrere operativiteten
26
Afsender må forvalte fleksibiliteten
27
Radikales dokumentation af Haarders citater
28
Resultat: De Radikale styrker sin etos og svækker Bertel Haaarders
29
Modsat Dansk Folkeparti som blev taget på sengen
30
I at citerede fra bl.a. Den Danske Forenings hjemmeside
31
Og ikke var i stand til at levere dokumentation prompte..
32
De ventede dog ikke med at levere dokumentationen til efter valget men lagde den ud på hjemmesiden et par dage efter…
33
Litteratur Aristoteles: Retorik, Museum Tusculanum, 1983
Kjøller, Klaus: Image : effektive råd til virksomheden om sprog og kommunikation, Akademisk Forlag, 1997 Anne Katrine Lund & Helle Petersen: Det sku' vær' så godt : organisationskommunikation - cases og konsekvenser, Samfundslitteratur, 1999 Lene Rosenmeier: Kommunikation og strategier på internettet : en grundbog i arbejdet med virksomheders hjemmesider, Akademisk Forlag, 2002
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.