Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Pia Svejgaard Pedersen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Pia Svejgaard Pedersen"— Præsentationens transcript:

1 Pia Svejgaard Pedersen
Etos på hjemmesiden Pia Svejgaard Pedersen

2 Etos-begrebets afgrænsning
Retorikkens klassiske appelformer: Logos Patos Etos Overbevisende kommunikation anvender alle tre appelformer og taler til både modtagerens fornuft og følelser

3 Troværdighedsdyderne:
Et overbevisende etos består af: Klogskab og dømmekraft (phronesis) Moralsk karakter og gode menneskelige egenskaber (areté) Velvilje over for tilhørerne (eunoia)

4 Klaus Kjøllers fire dyder

5 Dyderne anno 1999 Kompetence (herunder sikker, konsekvent klar)
Karakter (herunder åben, ærlig, velvillig, medmenneskelig, beskeden, humoristisk) Tilstedeværelse (herunder engageret, ægte, nærværende, levende) Lund og Petersens studier af virksomhedskommunikation mest veludviklede etos eksplicitering.

6 Troværdighed: Image – politikerens eget ønske mht. omdømme
Identitet – sådan som politikeren faktisk er Etos – omverdenens opfattelse af virksomheden Fra Lene Rosenmeier ’Kommunikation og strategier på internettet’

7 Elisabeth Hoff-Clausens fire etos-perspektiver på afsenders troværdighed:
Tekstuel etos Intertekstuel etos Eksemplarisk etos Rituel etos

8 Tekstuel etos

9

10 Stilmæssigt brud på intertekstuel etos

11

12

13

14

15 Brud med Konservative genreforventninger

16

17 Eksemplarisk etos

18 De Radikales dem og os video
Kunne være et eksempel på en rituel etos-appel, hvor de radikale søger at skabe et fællesskab med sine vælgere gennem en fælles aversion: Bertel Haarders udlændinge- og integrationspolitik

19 Fire blinde vinkler på nettet
Afsender må reducere kompleksiteten Afsender må betænke permeabiliteten Afsender må administrere operativiteten Afsender må forvalte fleksibiliteten

20 Afsender må betænke permeabiliteten

21

22

23

24 Afsender må administrere operativiteten

25

26 Afsender må forvalte fleksibiliteten

27 Radikales dokumentation af Haarders citater

28 Resultat: De Radikale styrker sin etos og svækker Bertel Haaarders

29 Modsat Dansk Folkeparti som blev taget på sengen

30 I at citerede fra bl.a. Den Danske Forenings hjemmeside

31 Og ikke var i stand til at levere dokumentation prompte..

32 De ventede dog ikke med at levere dokumentationen til efter valget men lagde den ud på hjemmesiden et par dage efter…

33 Litteratur Aristoteles: Retorik, Museum Tusculanum, 1983
Kjøller, Klaus: Image : effektive råd til virksomheden om sprog og kommunikation, Akademisk Forlag, 1997 Anne Katrine Lund & Helle Petersen: Det sku' vær' så godt : organisationskommunikation - cases og konsekvenser, Samfundslitteratur, 1999 Lene Rosenmeier: Kommunikation og strategier på internettet : en grundbog i arbejdet med virksomheders hjemmesider, Akademisk Forlag, 2002


Download ppt "Pia Svejgaard Pedersen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google