Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tutordag i Holstebro 7/6 2005 Introduktionsuddannelsen Hvad er meningen?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tutordag i Holstebro 7/6 2005 Introduktionsuddannelsen Hvad er meningen?"— Præsentationens transcript:

1 Tutordag i Holstebro 7/6 2005 Introduktionsuddannelsen Hvad er meningen?

2 Tutordag i Holstebro 7/6 2005 Klinisk uddannelse Teoretisk uddannelse Specialespecifikt teoretisk kursus Tværfaglige kurser Forsknings- træning Turnusuddannelse Hospitalsafdelinger, 12 mdr. Praksisreservelæge, 6 mdr. Introduktionsstilling Introduktionsamanuensis, 6 mdr. 2 + 2 dage Hoveduddannelse Praksisamanuensis, fase 1, 6 mdr. 8 dage 3 +1 + 4 dage Gynækologi 6 mdr. Returda ge til praksis 5 dage 4 uger Psykiatri 6 mdr. Kirurgi, 6 mdr. Medicin, 6 mdr. Pædiatri, 6 mdr. Praksisamanuensis, fase 2, 6 mdr. 17 dage + amtslig supervisionsgruppe Praksisamanuensis, fase 3, 12 mdr.

3 Tutordag i Holstebro 7/6 2005 Introuddannelsen Ansættes på papiret uden samtale. Ofte kun overstået turnus.

4 Tutordag i Holstebro 7/6 2005 Introuddannelsen Afklarende ansættelse på ½ år. Syv kompetencer. 2+2 kursusdage. Godkendt = hoveduddannelsesforløb. Kommende kollega?

5 Tutordag i Holstebro 7/6 2005 Men…. Hvad kan du som tutor acceptere som MINDSTEKRAV for at en introduktionslæge godkendes i denne kompetence mhp videre uddannelse i specialet? –Opsæt et enkelt og målbart kriterie for ”bestået”

6 Tutordag i Holstebro 7/6 2005 Individualisering I # 1 Konkretiserede målLæringsstrategierEvaluering Kunne rådgive og vejlede på individniveau Skal kunne individualisere vejledning og rådgivning, og angive forskellen på de to begreber Varetagelse af praktisk arbejde i almen praksis Struktureret kollegial bedømmelse Skal kunne individualisere patientbehandling efter den patientcentrerede metode

7 Tutordag i Holstebro 7/6 2005 Tillid I # 2 Konkretiserede målLæringsstrategierEvaluering Kunne skabe tillid Kunne skabe et gensidigt tillidsforhold med patienten i behandlingssituationen Varetagelse af praktisk arbejde i almen praksis Struktureret kollegial bedømmelse og Vejledersamtale Redegøre for betydningen af kontinuitet i patientbehandlingen

8 Tutordag i Holstebro 7/6 2005 Grundlæggende kommunikation I # 9 Konkretiserede målLæringsstrategiEvaluering Kunne skabe (sammen med patienten) en fælles ramme for håndteringen af patientens problem I mødet med pt. skal lægen kunne:  vise lydhørhed  vise åbenhed  vise respekt  mestre fleksibilitet i anvendelsen af forskellige kommunikationsformer (inkl. verbale og nonverbale)  mestre fleksibilitet i anvendelsen af forskellige kommunikations- teknikker (inkl. forskellige former for spørgeteknik) Varetagelse af praktisk arbejde i almen praksis Refleksion over egen arbejdspraksis og struktureret kollegial bedømmelse

9 Tutordag i Holstebro 7/6 2005 Samarbejde internt i praksis I # 16 Konkretiserede målLæringsstrategierEvaluering Kunne indgå i samarbejdet internt i praksis Kunne etablere og udvikle samarbejdsrelationer med udgangspunkt i gensidig respekt i forhold til patienter, klinikpersonale og kolleger Varetagelse af praktisk arbejde i almen praksis Struktureret kollegial bedømmelse Kunne medvirke til at udnytte klinikkens menneskelige ressourcer i patientbehandlingen og klinikdriften

10 Tutordag i Holstebro 7/6 2005 Børnevaccinationer I # 26 Konkretiserede målLæringsrammerEvaluering Kunne udføre børnevaccinationer Kunne redegøre for det profylaktiske børnevaccinationsprogram Varetagelse af praktisk arbejde i almen praksis og Selvstudium Samlet vurdering Kunne rådgive og vejlede om det profylaktiske børnevaccinationsprogram til forældre Kunne udføre det profylaktiske børnevaccinationsprogram praktisk

11 Tutordag i Holstebro 7/6 2005 Perspektiver på individniveau I # 34 Konkretiserede målLæringsstrategierEvaluering Kunne anskue patientens situation ud fra flere perspektiver Kunne forklare begreberne: Sygdomsoplevelse Sygdomsadfærd Mestring Netværk Ressourcemobilisering Motivering Compliance _______________________ Kunne analysere patientens situation kan ud fra forskellige referencerammer Varetagelse af praktisk arbejde i almen praksis, og Selvstudium, og Portefølje, og Læringsdagbog Vejledersamtale og Refleksion over egen arbejdspraksis og Vurdering af porteføljeoptegnelser

12 Tutordag i Holstebro 7/6 2005 Akutte tilstande I 45 Konkretiserede målLæringsstrategierEvaluering Kunne skelne mellem akutte og ikke akutte behandlings- krævende tilstande Kunne diagnosticere akutte behandlingskrævende tilstand ved  svær kredsløbspåvirkning  AMI  respirationsinsufficiens  kramper  anafylaksi  forgiftning  sepsis/meningitis  påvirket bevidsthedsniveau  apopleksi  akut metaboliske tilstand Varetagelse af praktisk arbejde i almen praksis, og Selvstudium, og Portefølje, og Læringsdagbog Samlet vurdering


Download ppt "Tutordag i Holstebro 7/6 2005 Introduktionsuddannelsen Hvad er meningen?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google