Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
1 ▪ www.regionmidtjylland.dk Casestudiet som Research Light http://Knudramian.pbwiki.com
2
2 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvad er forskning? Brugerforskning Praksisforskning Sektorforskning Disciplinforskning
3
3 ▪ www.regionmidtjylland.dk Vidensbasering af praksis
4
4 ▪ www.regionmidtjylland.dk Praksisforskning i den store verden
5
5 ▪ www.regionmidtjylland.dk Praksisforskningens udvikling
6
6 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvad er praksisforskning? gennemføres af praktikere i arbejde retter sig mod fænomener i deres hverdag anvender anerkendte metoder er ‘do-able’ kommunikeres til fagfolk Anvendelsen af forskningsbaserede principper, designs og databearbejdsningsteknikker i praksis for at svare på spørgsmål, som udspringer af praksis på en måde, der informerer praksis (Epstein og Blumenfield, 2001)
7
7 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af ambitionsniveau Extern evaluering/ Storskalforsøg Praksisforskning Kvalitetsudvikling Research Light
8
8 ▪ www.regionmidtjylland.dk Research Light – den rapportfrie undersøgelse Forskningsspørgsmål Styres af et hverdagsproblem og hvad der på kort tid kan samles data ind om Analyseenhed Et velafgrænset fænomen, som kan beskrives med få ord Dataindsamling Strækker sig over 1-2 dage. Databearbejdning Består primært af organisering af de indssamlede data Analyse,konklusion Analyse er spørgsmål. Konklusioner drages af de involverede. Formidling – ikke beregnet til formidling
9
9 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af forskningstrategier Casestudier Surveys Register-undersøgelser Experimenter
10
10 ▪ www.regionmidtjylland.dk Casestudiet kort Casestudier er videnskabelige undersøgelser af konkrete fænomener med det formål at opnå detaljeret viden om fænomenerne - det konkretes videnskab. (efter Bent Flyvbjerg 1991)
11
11 ▪ www.regionmidtjylland.dk Casestudiet Er en forskningsstrategi til empirisk udforskning af et udvalgt aktuelt fænomen i sin naturlige sammenhæng (med mange variable) med forskellige datakilder der anvendes i en argumenteret bevisførelse case for case til en teoretisk generalisering
12
12 ▪ www.regionmidtjylland.dk Casestudiet og de andre
13
13 ▪ www.regionmidtjylland.dk Casestudiets stammer Undersøgelse af det ene-stående Tæt på etnografien (Stake) Udforskning af hypoteser Tæt på ’grounded theory’- bottom-up (Robson) Afprøvning af hypoteser Tæt på eksperimentet top-down (Yin)
14
14 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvad er de fælles om? Spørgsmål: Hvad, hvordan, hvorfor? Fænomener: studeres i deres ‘real life’-kontekst Data: Kvalitative og kvantitative metoder anvendes efter behov Analyser: Det handler om ‘opklaring’, Triangulering Konklusioner: teoretisk/ analytisk generalisering
15
15 ▪ www.regionmidtjylland.dk Generaliseringer i casestudiet
16
16 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvornår? Hvornår ikke? Når N= 1-10 Projektevalueringer ‘ Midtbyen’ - Århus Amt Storskalaforsøg - videnskabende netværk Besøgsfamilieprojektet Enkelt cases Cafe-studiet - Skolens blinde øje Teoritestning Ordblindhed Den enkelte behandling som eksperiment Single-case-experimental design Brug ikke casestudiet, hvis forskningsspørgsmålet er : Hvor mange eller hvor meget? Hvis der ikke er et fænomen.
17
17 ▪ www.regionmidtjylland.dk Forsknings-processen
18
18 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af tema og fokusfænomen? Valg af tema Hvad ved vi? Valg af fokus/fænomen Hvilken betydning har fokus? For hvem? Hvilken position ser vi fra? Hvad vil vi bidrage med? Hvad skal det ende med?
19
19 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af spørgsmål Beskrivende spørgsmål Udforskende spørgsmål Forklarende spørgsmål Forandrende spørgsmål
20
20 ▪ www.regionmidtjylland.dk Forskningsspørgsmålet Tema Forskningsspørgsmål Underspørgsmål/hypoteser Datakildespørgsmål Underspørgsmål/ hypoteser Datakilespørgsmål Datakildespørgsmål
21
21 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af analyseenhed ”Analyseenheden er den mest præcise afgrænsning af det eller de fænomener, man vil undersøge” Individer Grupper/organisationer Situationer Processer Beslutninger Projekter
22
22 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af hypoteser De formodede svar på spørgsmålene Analyse af forforståelsen Formulering af alternative svar Anvendelse af direkte teorier Anvendelse af hjælpeteorier
23
23 ▪ www.regionmidtjylland.dk Alternative hypoteser Er der andre nærliggende årsager? Hvad kan der ske, som har indflydelse på fænomenet? Er der andre forhold, der påvirker situationen? Kan der ske noget i løbet af studiet?
24
Uddrag fra Programteori for bostøtte til anorexi (Århus kommune) Kroppen regulerer ikke følelser ”Anorexi-projektet” Århus 2005 Mindske risiko for tilbagefald Stabiliserer vægten ….. Langsig-tede resultater Krops-bevidst- hed …… BrugerMassage ….. …… Krop og Fysik Sygdomser- kendelse Håb …….. brugerUndervisning om spisefor- styrrelser ……….. Psyko-edu- cation Måltid ved hvert besøg …… brugerSamtaler om kost Træning i alm. Spisning ……… Mad og spisning Kort-sigtede resul-tater Mål-gruppeAktiviteterKomponent
25
Programteori:Bostøtte til senhjerneskadede (Socialpsykiatrien Djursland) Selvværd Forebyggelse af kaos-tilstande Stabilisere livsmønsteret ….. Langsigtede resultater Accept på trods af.. …… BrugerRo i agression ….. …… Særlige samar- bejdsformer Tryghed Hurtig problem- løsning brugerVækning Påmindelser ……….. Telefon- kontakt Genoprette hverdagen …… brugerOprydning i kaos ……… Akut kompen -serende hjælp Kort-sigtede resul-tater Mål-gruppeAktiviteterKomponent
26
26 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af design Single Case-studies/Multiple Case-studies Holistiske/ Embedded Case-studies
27
27 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af cases Den enestående case Den Typiske Case Maximum variation Homogenitet Den ‘kritiske’ case Kædeudvælgelse Den opklarende case
28
28 ▪ www.regionmidtjylland.dk Undersøger vi det, vi tror? (Ekstern validitet) Fænomenets renhed Datakvaliteten Undersøgereffekten Overse undtagelser
29
29 ▪ www.regionmidtjylland.dk Er der andre forklaringer? (Intern validitet) Er der andre forklaringer end dem, vi har undersøgt? Undersøg dem For mange ligheder Blive ’indfødt’
30
30 ▪ www.regionmidtjylland.dk Kan andre komme til de samme resultater? (Reliabilitet) Hold styr på databasen Nedsæt en domstol
31
31 ▪ www.regionmidtjylland.dk Etiske overvejelser De usynlige forudindtagelser? Ståstedsbias- Engagement - interesser- Konflikter - Prioriteringer Generelle etiske retningslinjer Utilsigtede virkninger Lov om retsikkerhed, off. forvaltning, persondataloven God videnskabelig praksis Redelighed - God skik - Kollegial adfærd
32
32 ▪ www.regionmidtjylland.dk Fra spørgsmål til data? Hvilke slags data kan besvare spørgsmålene? (Triangulering) Hvilke datainsamlingsmetoder skal vi anvende? (Spørge-,observations- eller, registermetoder) Hvilke data vil være en besvarelse af spørgsmålene eller bekræftelse af hypoteser? (Pattern Matching)
33
33 ▪ www.regionmidtjylland.dk Datakilder Observationer Dokumenter Registre Informanter Genstande
34
34 ▪ www.regionmidtjylland.dk Casestudiets matrix Vores svar på hypotesen Konklusioner Argumenter for valg af svar Datakilde: observationer Datakilde: interviewHypoteser/Delspørgsmå l Undersøgelsespørgsmål:
35
35 ▪ www.regionmidtjylland.dk Spørgemetoder Hvor meget struktur i spørgsmål og svar? Hvor åbne eller fokuserende spørgsmål? Hvilken rækkefølge spørges der i? Enkelt interviews – gruppeinterviews-audit Enkelt interviews – tilbagevendende interviews? Dybdegrad Etik
36
36 ▪ www.regionmidtjylland.dk Undersøgelsesspørgsmål 1. Hvilke forhold skal der være tilstede i et botilbud der fremmer beboerens ønske om at flytte ud i en mere uafhængig boform? 2. Hvilke vilkår har haft indflydelse på udflytningen til en mere uafhængig boform? 3. Hvilke forhold har haft positiv/negativ indflydelse på selve udflytningsfasen til en mere uafhængig boform? 4. Hvilke forhold der har indflydelse på fastholdelsen af en mere uafhængig boform?
37
37 ▪ www.regionmidtjylland.dk Fra data til resultater ‘Pattern matchning’ ‘Explanation- building’‘ Program-logic Tidsserie-analyser’
38
38 ▪ www.regionmidtjylland.dk Tidsserien Resultat Mekanismer Hvad gør de? Begiven-heder/forhold Situationen Fase NFase 2Fase 1
39
39 ▪ www.regionmidtjylland.dk Data-bearbejdning Dataforberedelse Organisering af data Udforskning Data-reduktion Resultatformulering
40
40 ▪ www.regionmidtjylland.dk Tidsserie analyser Valg af tidsenheder
41
41 ▪ www.regionmidtjylland.dk Fejlkilder Interviewer effekt Datakildens styrke Oversete data
42
42 ▪ www.regionmidtjylland.dk Fra resultater til konklusioner Anvendes al evidens? Involveres alle rivaler? Inddrages det mest betydningsfulde Inddrages eksisterende viden Anvendes teoretisk generalisering
43
43 ▪ www.regionmidtjylland.dk Illustration af konklusioner Anvendelse af bokse Anvendelse af matrix Anvendelse af figurer Anvendelse af fortællinger
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.