Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

De higer og søger: Hvordan kan universiteterne og Forskningsministeriet bedst tilrettelægge dansk phd-uddannelse? Forskningspolitisk Årsmøde 2015, 19.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "De higer og søger: Hvordan kan universiteterne og Forskningsministeriet bedst tilrettelægge dansk phd-uddannelse? Forskningspolitisk Årsmøde 2015, 19."— Præsentationens transcript:

1 De higer og søger: Hvordan kan universiteterne og Forskningsministeriet bedst tilrettelægge dansk phd-uddannelse? Forskningspolitisk Årsmøde 2015, 19. Marts Prof. Bodil Holst

2 Hvorfor holder jeg dette foredrag? Medlem af udvalget som udgav A public good: PhD education in Denmark. 2006 Cand Scient. Fra Kbh. Univ. 1998, Ph.D Cambridge 1997 Professor i Fysikk ved Univ. I Bergen siden 2008 –Har personligt vejledt ca. 25 master og 8 Ph.D studenter. De sidste 15 år har jeg holdt workshops for PhD studenter i Tyskland, Østrig og Schweiz om Scientific Paperwriting og Proposal Writing, så jeg har truffet i hundredevis af Ph.D studenter.

3 Quo vadis? Det er vældig vigtigt at Ph.D studenter starter ud med et vel defineret forskningsprojekt. –Det er mit indtryk at der med Forskerskoleordningen er kommet fin kontrol på dette og det er vældig glædeligt. MEN det er også vigtigt at projektbeskrivelsen kan ændres under vejs, hvis studenten vil det. Hvis vi vidste, hvad vi gør, ville vi ikke kalde det forskning vel? A. Einstein

4 Lad dem hige og søge: Tilrettelæg for fordybelse Lad dem hige og søge i fred – giv tid til fordybelse –Drop kravet om et halvt års kurser –Halver formidlingsdelen fra 840 timer til 400 timer (stadigvæk 2.5 måneder) I Norge har Ph.D studenter med formidlingsarbejde et års ekstra ansættelse (til formidlingsarbejde). –Bibehold krav om 3-6 måneder ophold i udlandet/anden forskningsinstitution.

5 Med venner i lys vi tale: Tilrettelæg for ideudveksling inden for og på tværs af diciplinerne De lokale forskerskoler kunne gå sammen på tværs af universiteterne og arrangere årlige 3-5 dages Ph.D workshop for alle PhD. med relevant fælles baggrund. I Norge er alle forskerskoler landsdækkende. Lad de lokale forskerskoler tilbyde kurser i artikelskrivning, hvor studenterne arbejder med deres egen artikel og diskutere med hinanden under vejledning. Derudover frivillige ”soft skills kurser” på tværs af diciplinerne: Præsentationsteknik, proposal writing, project management etc.

6 Jeg havde gerne i Guds natur med frihed spændt mine vinger: Tilrettelæg for flexibilitet Kodeord er Diversitet, Flexibilitet, Tillid og Åbenhed –Hvis de studerende vil tage ekstra kurser: lad dem –Hvis de har lyst til at undervise: lad dem –Så få regler som muligt –Forskerskolerne: Åbenhed omkring faglig og personlig usikkerhed www. phdcomics. com

7 Sikre at vi får tag i ”De Sjældne få” Det er ikke altid, der er en stilling parat, akkurart når en virkelig talenteret masterkandidat bliver færdig. Dette kan være et stort problem. Private midler giver en fleksibilitet, som ikke altid er muligt med offentlige midler. Eksempel: Bergens Forskningsstiftelse. Universiteterne kunne forsøge at samle private midler til en ”Ph.D Talentfang pulje”.

8 Takk! Ins Innere der Natur dringt kein erschaffner Geist; Zu glücklich, wenn sie nur die äußre Schale weist! Du hast nach Reifer Müh, und nach durchwachten Jahren, erst selbst, wie viel uns fehlt, wie nichts du weisst, erfahren. Albrecht von Haller 1708-1777.


Download ppt "De higer og søger: Hvordan kan universiteterne og Forskningsministeriet bedst tilrettelægge dansk phd-uddannelse? Forskningspolitisk Årsmøde 2015, 19."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google