Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi."— Præsentationens transcript:

1 Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi Aalborg Universitet Naturfagsseminar – 28. juni 2007

2 Dagens program Diskussion af problemstillinger (40 min.) Udvikling af læringssituationer (80 min.) –At bygge bro mellem praksis fag og naturvidenskabelige værktøjer –Idé-workshop Refleksion over læringssituationerne (30 min.)

3 DEL I - Diskussion Læreprocesser i naturvidenskabelige fag i erhvervsuddannelser –Hvor svært kan det være? Problemstillinger imellem læring, viden og praksis

4 Et spændingsfelt Naturvidenskabelige fag Abstrakt viden Professions praksis Konkret viden Undervisere Elever SKOLE ARBEJDS PLADS LÆRINGSRUM

5 Abstrakt viden og konkret viden Naturvidenskabelige fag med stærke selvstændige profiler –Undervisning for almendannelse Lære fagenes kerne Trappe-modellen: fra grundlaget og op Konkret-praktisk viden er sekundær –Abstraktionen som grundlag for anvendelse i praktiske situationer

6 Problemstillinger (?) 1.Overførelse af viden er sjælden Viden er kontekstuel og kan ikke frit anvendes i forskellige situationer 2.Naturvidenskaben kan være usynlig i professionen En profession er en kompleks praksis; man ser ikke naturvidenskab i den med mindre man vil se den 3.Elevernes motivation kan være minimal Eleverne har problemerne med at give mening til relationen mellem naturvidenskab og professionen

7 En lille diskussion Oplever I problemstillingerne i jeres arbejde som undervisere? Hvad er den mest problematiske? Er der andre problemstillinger i spændingsfeltet?

8 DEL II - Udvikling af læringssituationer Hvordan kan man bygge bro mellem naturvidenskab og profession? –Mange mulige pædagogiske tiltag Workshop (gruppearbejde) –At skabe et læringsrum hvor læringssituationer fra professionerne er indgang til naturvidenskab –At opleve et forløb fra ”elevernes perspektiv” –For at reflektere senere som undervisere

9 ”Naturvidenskabelige morgener” Inspiration i ”Matematik morgener” af Skånstrøm og Blomhøj At tage de “naturvidenskabelige briller” på At iagttage de daglige rutiner på arbejdet i gennem de “naturvidenskabelige briller”

10 Første fase Observer de daglige arbejdsrutiner med naturvidenskabelige briller på Brødet hæves, økonomi i brødsalg om mandagen, fedtfattig brød kampagne... Præsenter og organiser observationerne Nedskriv jeres observationer Udvælg en situation som gruppen synes er interessant

11 Anden fase Formuler problemer –Fra observationer til situationer der kan undersøges Er “Speedy” gær mere effektiv end “Øko gær”? Hvad er risikoen for at lave salmonella inficerede kager, hvis en ny type økologisk kage bruger friske økologiske æg? Undersøg og oversæt problemer og observationer til naturvidenskabeligt sprog og tænkemåder –Forstil jer hvordan man sætter undersøgelsen af jeres problem i gang –Hvilke naturvidenskabelige emner og begreber kommer i spil?

12 Tredje fase Forbered dokumentation af undersøgelsen –Hvordan kunne eleverne afrapportere hvad de har gjort? Med skriftlig rapport, billeder, video, hjemmeside, etc.? Hvordan kan der ageres med baggrund i forløbet? –Hvad betyder undersøgelsen for arbejdsformen på arbejdspladsen? –Hvilke tiltag kunne man foreslå på arbejdspladsen?

13 DEL III - Refleksion Hvad var ”naturvidenskabelige morgener” for noget? Naturvidenskabelige fag Professions praksis Fase 2: Udgrave naturvidenskab Fase 3: Inddrage i praksis Fase 2: Udgrave naturvidenskab Fase 1: Skabe et læringsscenarium LÆRINGSRUM

14 Karakteristik af ”naturvidenskabelige morgener” som et læringsrum –Åbne, virkelige situationer fra praksis som udgangspunkt –Undersøgende proces –Studerendes aktivitet er central –Undervisere som vejledere –Dokumentation af forløbet og resultater –Tværfaglighed –Forløb over tid –Kan kombineres med andre læringsaktiviteter –Sigter mod handlingskonsekvenser af læringsprocessen

15 Hvad sker der med elevernes læreproces? Baggrund Forgrund Lærings- intentioner Elev


Download ppt "Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google