Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Matchmaking konference 2010 Egenkapitalinvestering Ja og Nej 4/11-2010 Lars Krull.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Matchmaking konference 2010 Egenkapitalinvestering Ja og Nej 4/11-2010 Lars Krull."— Præsentationens transcript:

1 Matchmaking konference 2010 Egenkapitalinvestering Ja og Nej 4/11-2010 Lars Krull

2 Hvad er jeg for en ?? Lars Krull Seniorrådgiver, Institut for Erhvervsstudier –Finansiel Planlægning & Entrepreneurship -Egen virksomhed i 4 lande –Solgt egen virksomhed(er) + købt/solgt 117 andre –Direktør for Kapitalforvalter –Formand for DVCA DVCA –Lovforbredne udvalg –Aalborg Universitet Finansielle virksomheder Forretningsudvikling (Entrepreneurship)

3

4 Mere end 200.000 stk.

5 Gratis BOOKLET.KRULL.DK

6 Fremgangsmåde Investering i virksomheder hvorfor ? Hvornår Formål –Værdisætning Problemområder –Etablerede virksomheder –Innovative (nye) virksomheder Lidt om vidensspredning

7 Investering i virksomheder hvorfor ?

8 Skelne Likviditet (investering) til –Udvidelse –Drift Til første pind ”kan” der være et marked Anden pind –Er der et dækket marked Men virksomhederne  udbyderne kan ofte ikke få enderne til at mødes

9 Egenkapital investering Aktører –Private Equity ”kapital fonde” –Venture selskaber Produkt eller forretningsidé –Udviklingsselskaber Ofte uden penge med en operatørrolle –Business Angels Privatpersoner eller deres ”kasser”

10 Værdisætning Her taler vi om egenkapitalinvesteringen Flere modeller –P/E –P/S –P/B –FV typisk kombineret med ovennævnte Det muliges kunst

11 Succes ? 2002 Betal 20 mill. kr. for 5% af virksomheden –Svarer til en værdi (post money) på 400 mill. Sælges i 2005 for kr. 360 mill. til CISCO –=> 20 mill. => 18 mill. Evt. preference

12 Succes ? 2001 Betal 30 mill. kr. for 10 % af virksomheden –Svarer til en værdi (post money) på 300 mill. Sælges i 2004 for kr. 313 mill. til EIDOS –=> 30 mill. => 31,3 mill. (forrentning < 1.2%)

13 Kapitalfonde/Venturefonde AFP Ok at tage fejl, men ”forbudt” at være dum ! Arbejder professionelt med investeringerne –Ingen følelser => finansvirksomhed=>afkast

14 Problemområder Etablerede virksomheder –Prisen er ofte det afgørende Exit ejerleder ? Innovative (nye) virksomheder –Prisen er ofte for høj FV overvurderet/uenighed om denne –For sent (TECH problem)

15 Observationer Rådgiveren

16 Observationer Overfører ofte ”large scale examples” til smaller scale –P/E –P/B –D/C

17 Hvorfor svært Rådgiveren sælger sig ind på han adderer værdi –Ikke kun at han bevarer den ! Erklæringen ”manglende interesse” smitter ikke !

18 Business Angels Enkeltpersoner eller grupper af enkeltpersoner Kendetegn –Ikke altid ”åbne” for investering –Indarbejdelse og kundskaber driver dem Meget høj succes rate –=> Der ofte ikke er drevet af deres investering –Den motiverer dem selvfølgelig

19 Provokation Standard-/Modeltilgangen duer bare ikke ! –Virksomheder er aldrig standard Kikke lidt på BA Tage udgangspunkt i virksomhedernes behov –Enderne hænger sammen –Organiseringen –Virksomheden bliver interesseret i vækst og planlægning

20 Ja og Nej ? Ja –Hurtig vækst (er nødvendig) –God til at planlægge (og følge planerne) –Evt. investor har viden med Nej –Man kan selv og vil alligevel selv !

21

22 Vidensspredning Hjælp –Retning –Strategi => Ofte ganske få timer Valg af ”typer” af rådgivere –Håndfast direktiv til disse Og måske er det nok !

23 Husk Det som ofte står i vejen for en god plan er drømmen om en perfekt plan

24 Mange tak for opmærksomheden


Download ppt "Matchmaking konference 2010 Egenkapitalinvestering Ja og Nej 4/11-2010 Lars Krull."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google