Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Computerspilsdramaturgi Introduktion 9. september 2004.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Computerspilsdramaturgi Introduktion 9. september 2004."— Præsentationens transcript:

1 Computerspilsdramaturgi Introduktion 9. september 2004

2 Dagens program Kort om kursets mål og fokus Semesterplan og litteratur Præsentation af holdet og inddeling i arbejdsgrupper Computerspilforskningens diskurser

3 Kursets formål at analysere og forstå hvordan computerspil fortæller og den særlige, fascinerende rolle computerspilleren indtager i denne fortælling.

4 Computerspilsfortællingen adskiller sig radikalt fra den klassiske fortælling Fortællingen er dynamisk og emergent Fortællingen er non-lineær Lighedstræk med teatrets interaktive form: teater-med- publikum

5 Interaktive multimediefortællinger Fortællinger der rummer et stærkt element af narrativitet som for- midles multimedialt og er struktur- eret på en interaktiv måde, som tillader brugeren en direkte ind- flydelse på fortællingen.

6 Teater som model Ligheder med interaktive multimediefortællinger: –multimedialitet –kompleks narrativitet –mulighed for interaktion A spiller B, mens C ser på - i ’realtime’! Særligt anvendelig form: –den metafiktionelle form: sammenhængsskabende elementer og metafiktionelle brud

7 Teatrets interaktive form

8

9 Interaktivitet og gameplay Interaktivitet –mål for computerspillets evne til at lade sin bruger foretage en række aktive valg, der sætter sig spor i og afføder respons i spillet, og mål for spillets evne til at lade brugeren tilføre inputs, der på samme måde sætter sig spor og afføder respons. Interaktivitet organiseres og iscenesættes af computerspillets gameplay. –computerspillets fiktionskontrakt, der bestemmer interaktionen mellem bruger og computerspil og brugerens positionering i forhold til spillet.

10 Potenseret indlevelse i den interaktive fortælling ’fysisk’ projektion af brugerens jeg ind i det interaktive narrative univers det handler ikke kun om at indleve sig i fortællingens figurer, men om at blive figur brugeren bliver i den interaktive fortælling aktør i fiktionens her-og-nu-tid Brugeren ikke blot bibringes en fornem- melse af ‘at kunne havne i samme situa- tion’; han eller hun befinder sig så at sige i situationen

11

12 Dagens program Kort om kursets mål og fokus Semesterplan og litteratur Præsentation af holdet og inddeling i arbejdsgrupper Computerspilforskningens diskurser

13 Litteratur (semesterhylde) Simon Egenfeldt-Nielsen og Jonas H. Smith: Den digitale leg. Om børn og computerspil Janet Murray: Hamlet on the Holodeck. The Future of Narrative in Cyberspace Katie Salen og Eric Zimmerman: Rules of Play. Game Design Fundamentals Ida Engholm og Lisbeth Klastrup (red.): Digitale verdener Brenda Laurel: Computer as Theatre Noah Wardrip-Fruin og Pat Harrigan (red.): First Person. New Media as Story, Performance and Game

14 Semesterplan Computerspillets karakteristika I Interface: Vi ser nærmere på computer-spillets udvikling fra ‘Space Invaders’ til ‘Halo 2’: Har det voldsomme udvikling af computer- ens evner og kapacitet haft tilsvarende voldsom indflydelse på computerspillets form og indhold? Om forskellige platformes og interfaces betydning og om hvordan computerspil kan karakteriseres ud fra deres gameplay. Dato: 16.9.

15 Litteratur (kompendium) Kjetil Sandvik: Teatret som model for digitale multimediesystemer, downloades på: http://www.hum.au.dk/dramatur/bunt/ http://www.hum.au.dk/dramatur/bunt/ Marie-Laure Ryan: Beyond Myth and Methaphor. The Case of Narrative in Digital Media, downloades på: http://www.gamestudies.org/0101/ryan/ http://www.gamestudies.org/0101/ryan/ Simon Egenfeldt-Nielsen og Jonas H. Smith: Computerspil og genrer, downloades på http://www.autofire.dk/dendigitaleleg/DDL-cc.pdf http://www.autofire.dk/dendigitaleleg/DDL-cc.pdf Chris Crawford: What is a game?,downloades på: http://www.mindsim.com/MindSim/Corporate/artCGD.pdf http://www.mindsim.com/MindSim/Corporate/artCGD.pdf Katie Salen og Eric Zimmerman: Defining Digital Games, kopieres fra kompendiummappen

16 Semesterplan Computerspillets karakteristika II Interaktivitet og narrativitet: Vi ser nærmere på to centrale begreber for analyse af computerspil og hvordan disse to spiller sammen (eller spænder ben for hinanden). Om spil-centreret narrativitet og gameplays organisering af computerspillets interaktive fiktions- verden. Dato: 23.9.

17 Litteratur (kompendium) Kjetil Sandvik: Interaktivitetsbegrebet, fås pdf-fil Brenda Laurel: The Nature of the Beast, kopieres fra kompendiummappen Jesper Juul: Games Telling Stories, -A brief note on games and narratives, downloades på: http://www.gamestudies.org/0101/juul-gts/ http://www.gamestudies.org/0101/juul-gts/ Henry Jenkins: Game Design as Narrative Architecture, downloades på: http://web.mit.edu/21fms/www/faculty/henry3/games&narr ative.html http://web.mit.edu/21fms/www/faculty/henry3/games&narr ative.html Celia Pearce: Towards a Game Theory of Game, downloades fra http://www.cpandfriends.com/writing/first- person.htmlhttp://www.cpandfriends.com/writing/first- person.html Katie Salen og Eric Zimmerman: Games as Narrative Play, kopieres fra kompendiummappen

18 Semesterplan Casestudies I (inkl. studenter-oplæg) En analytisk workshop, hvor vi gennem studenteroplæg og plenumdi­skussioner, ser nærmere på et lille udvalg af com- puterspil med fokus på de forudgående forelæsningers problemstillinger. Dato: 30.9.

19 Semesterplan Computerspillets karakteristika III Produktionsdramaturgi: Hvordan tilrettelægges en produktions- proces fra idé til færdigt spil. Introduk- tion til produktionsmetodik og anven- delse af designredskaber som fx story- boards. Gæstelærer: Gunnar Wille, leder af animationsinstruktørlinjen på Statens Filmskole Dato: 7.10.

20 Semesterplan Casestudies II Praktiske øvelser i produktions- planlægning. Gæstelærer: Gunnar Wille Dato: 21.10.

21 Semesterplan Dramaturgisk computerspilsanalyse I Computerspil og dramatiske fortælle- former: Om hvordan de dramaturgiske modeller der er indeholdt i forskellige dramatiske former kan potenseres og anvendes i computerspilsanalyse, samt om hvordan man med dramatiske genrer som komedie og tragedie kan inddele computerspil efter hvilken grad af og form for narrativ indlevelse spiloplevelsen giver. Dato: 4.11.

22 Litteratur (kompendium) Janet Murray: Agency, kopieres fra kompendiummappen Kjetil Sandvik: Teatrale computerspilsgenrer, fås som pdf- fil

23 Semesterplan Dramaturgisk computerspilsanalyse II En computerspilsanalytisk værktøjs- kasse: Om hvordan man kan anvende fore- stillingsanalytiske redskaber til at ana- lysere computerspil med. Samt om mulig- heder og umuligheder ved at lave narrative analyser af single-player og multi-player pc/konsol og online-spil. Og et særligt kig på lydens betydning i computerspil. Gæstelærer: Kristine Jørgensen, phd- stipendiat ved Film- og Medievidenskab, forsker i lyd i computerspil Dato: 11.11.

24 Litteratur (kompendium) Kjetil Sandvik: Computerspil som teater – en dramaturgisk værktøjskasse til analyse af computerspil, fås som pdf-fil Kjetil Sandvik: En computerspilsanalytisk værktøjskasse, fås som pdf-fil Lisbeth Klastrup: EverQuest som en ny tids fiktion. Kommunikation og interaktion i en online verden, kopieres fra kompeniummapp Knut Augestand og Jo Singstad: Online-spill, downloades på: http://www.media.uio.no/prosjekter/internettiendring/publika sjoner/tekst/augedalsingstad/Online-spill.pdf http://www.media.uio.no/prosjekter/internettiendring/publika sjoner/tekst/augedalsingstad/Online-spill.pdf Kristine Jørgensen: Interpersonal Communication in Lineage II: The Chaotic Chronicle, fås som pdf-fil

25 Semesterplan Casestudies III (inkl. studenter-oplæg) En analytisk workshop, hvor vi gennem studenteroplæg og plenumsdiskussion- er, ser nærmere på et lille udvalg af computerspil med fokus på de forud- gående forelæsningers problemstillinger. Dato: 18.11.

26 Semesterplan Computerspil-design I Dramaturgisk modeltænkning i design af computerspil: Om hvordan man tænker rammer for narrative scenarier, der giver plads til brugerens handlinger og ‘spillen med i fortællingen’. Dato: 25.11.

27 Litteratur (kompendium) Claus Rosenstand: Kreation og organisering, kopieres fra kompendiummappen Kjetil Sandvik: Dramaturgiske perspektiver på computer- spildesign. Nogle uforskammede forslag til koncept- tænkning og tilrettelæggelse af designprocesser, fås som pdf-fil

28 Semesterplan Computerspil-design II Dramaturgisk modeltænkning i praksis: Om praktiske erfaringer med at udvikle computerspillets interaktive fortællinger. Gæstelærer: Michael Valeur, forfatter og spiludvikler Dato: 2.12.

29 Litteratur (kompendium) Michael Valeur: Different platforms, kopieres fra kompendiumsmappen

30 Semesterplan Opsummering og eksamens- snak Dato: 9.12.

31 Dagens program Kort om kursets mål og fokus Semesterplan og litteratur Præsentation af holdet og inddeling i arbejdsgrupper Computerspilforskningens diskurser

32 Dagens program Kort om kursets mål og fokus Semesterplan og litteratur Præsentation af holdet og inddeling i arbejdsgrupper Computerspilforskningens diskurser

33 1. teknologi 2. narratologi 3. ludologi 4. pædagogisk diskurs 5. kulturkritisk diskurs 6. markedsøkonomisk diskurs

34 Vold i computerspil

35 Computerspil Top 10

36 Carsten Jessen: “Når drenge spiller actionspil” En vifte af forskellige aktiviteter at spille spillet, at øve sig og blive “god”, at konkurrere, at udforske og kortlægge, at udvikle eller skaffe viden, at udveksle viden i form af tips og tricks, at mødes med spillet som social anledning.”

37 Eric Bentley: Det levende drama Den fiktive fortælling: en fornøjelig og spændende udstråling af et naturligt jeg, mulighed for at opnå en sund udløsning, en mådeholden katharsis, uskadelig, eftersom den foregår i noget som alle andre end en sindssyg kan anerkende som ren fantasi.

38 Computerspilsanalytisk krydsfelt Dramaturgisk analyse Billedanalyse Tekstanalyse Filmanalyse Lyd-/musikanalyse Receptionsanalyse

39 Ny diskurs Computerspil som komplekse og dynamiske systemer  forbinder både den teknologiske, narratologiske og ludologiske (og i en vis grad også den pædagogiske diskurs)

40 Computerspilsforskning på nettet http://www.spilforskning.dk http://gamestudies.org http://www.game-research.com http://www.gamasutra.org http://www.igda.org http://www.dichtung-digital.com http://www.jacaranda.org http://www.wired.com

41 Kursets hjemmeside Litteratur, powerpoints og studenter- oplæg vil blive lagt ud på: http://fc.hum.au.dk/~draks@hum.au.dk


Download ppt "Computerspilsdramaturgi Introduktion 9. september 2004."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google