Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Historien om MonaCyclona. Indledning | Program Indledning Hvad er There? Identitet i en moderne verden Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Historien om MonaCyclona. Indledning | Program Indledning Hvad er There? Identitet i en moderne verden Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse."— Præsentationens transcript:

1 Historien om MonaCyclona

2 Indledning | Program Indledning Hvad er There? Identitet i en moderne verden Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse Cyberspace, krop og identitet Perspektivering og afrunding Ca. 20 minutters diskussion

3 Indledning | Identitet Roots: Historie, baggrund, rødder – opretholdes af hukommelsen. Routes: Den vi vil være, eller tror vi bør være i bestemte kontekster. Den rute vi må gå for at nå dertil. John Storey: ”Popular Culture as the ”Roots” and ”Routes” of Cultural Identities”

4 Indledning | Identitet 2 Identitet = en aktiv proces (J. Storey) Selvet som refleksivt projekt Selv-narrativitet (A. Giddens)

5 Hvad er There? Social, grafisk MUD

6 Hvad er There? | Community Et fællesskab på nettet. Fællesskab = en gruppe mennesker, der deler ”stabile mønstre af social betydning”, dvs. bl.a. et fælles udgangspunkt, en følelse af solidaritet, en fælles forpligtelse overfor gruppen, interesse for hinanden, og fælles normer.

7 Identitet i en moderne verden IDENTITET Forening vs. fragmentering Magtesløshed vs. (gen)tilegnelse Personaliseret vs. tingsliggjort oplevelse Autoritet vs. uvished Anthony Giddens: ”Modernity and Self-Identity …”

8 Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse To myter Frigørelse:menneskets frihed og fornuft er hæmmet af fysiske begrænsninger, herunder krop, køn og landegrænser. Med disse begrænsninger følger fordomme, hæmninger og sociale konventioner, der står i vejen for lighed og fri dialog. Kunne man ophæve disse begrænsninger ville man kunne interagere frit til fælles fortjeneste. Fremmedgørelse: menneskelighed er baseret på umedieret nærvær og intimitet. Den ægte interaktion findes i face-to-face-mødet hvor menneskets fulde personlighed kommer til udtryk. Teknologi generelt og medier i særdeleshed forvrænger og formindsker vores samvær og ødelægger derved vores samhørighed. Eventuelle virtuelle fællesskaber er pseudofællesskaber uden reel værdi.

9 Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse Theres karakteristika: Socialt Adskillelse af tid og sted Anonymt Visuelt

10 Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse | Fordele og ulemper KarakteristikaFordeleUlemper Socialt MUD er i sin natur social, det handler om at kommunikere med andre mennesker. Tiden der anvendes i communities kan afskære en fra det sociale liv i real life. Adskillelse af tid og sted Muligheden for at holde distancen giver et godt grundlag for hurtigt at skabe kontakter, hurtigere end face –to- face. Sandsynligheden for at miste sine bekendtskaber kan også ske i samme hastighed.

11 Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse | Fordele og ulemper KarakteristikaFordeleUlemper Anonymt Giver mulighed for at eksperimentere og afprøve sider af sig selv som ellers ikke var muligt i RL Man kan ikke drages til ansvar for sine handlinger, Man slækker på etik og moral, troværdighed (hvad er sandt og hvad er falsk). Det er svært at skelne hvad der er sandt og hvad der er falskt fra hinanden. Visuelt Kan give et fælles udgangspunkt og udtrykke signaler omkring livsstil. Giver mulighed for at personalisere og differentiere sig. Begrænser identitetsudfoldelsen, fordi du ikke selv kan opdigte hvem du er, men må forholde dig til de påforhånd fastlagte måder din avatar kan se ud på.

12 Cyberspace, krop og identitet Emnets relevans for casen Diskussion af kropslighed i cyberspace (udgangspunkt i Fornäs og Goffman) Hvilken betydning har det for identitetsdannelse?

13 Cyberspace, krop og identitet | Emnets relevans for casen Er cyberspace et ”rum” hvor vi er befriet fra kroppen? Hvad giver det i så fald af nye muligheder for identitetsdannelse? Ramonas liv i cyberspace opfyldte behov, hun ikke kunne få opfyldt i det virkelige liv pga. sit handicap. => et positivt syn på teknologiens frigørende potentiale

14 Cyberspace, krop og identitet | Diskussion af kropslighed i cyberspace Cyberspace er ikke “befriet” fra kroppen. Kroppen er første og sidste led i enhver kommunikativ handling. (J. Fornäs) Case: Ramona havde problemer med at styre avataren på There pga. sit fysiske handicap.

15 Cyberspace, krop og identitet | Diskussion af kropslighed i cyberspace Al interaktion kræver en genkendelig kropsliggørelse af de interagerende subjekter (J. Fornäs) Expression given: bevidst selvrepræsentation Expression given off: ubevidst udsendte signaler (E. Goffman)

16 Cyberspace, krop og identitet | Betydning for identitetsdannelse På There dannes en ny digital krop, som får betydning for identitetsdannelsen. Man må stadig tage de vilkår personen har i sit offline liv med i betragtning, hvis man vil forstå identitetsdannelsesprocesserne. Implicit forudsætning for frigørelsesmyten: den handicappede er utilfreds med sig selv og sit liv, hvilket ikke nødvendigvis er tilfældet.

17 Perspektivering og afrunding Incitament for Ramona: ”Flugt” til en ny krop (avatar). Grafisk verden ikke fordelagtig i identitetsleg. Diskriminerende og magtopretholdende træk: der tilbydes kun idealiserede former for selvfremstilling.

18 Historien om MonaCyclona | Diskussion


Download ppt "Historien om MonaCyclona. Indledning | Program Indledning Hvad er There? Identitet i en moderne verden Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google