Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afChristen Dalgaard Redigeret for ca. et år siden
1
www.regionmidtjylland.dk Akkreditering: en ny strategi og proces på hospitalerne i Region Midtjylland Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen, Kvalitet og Sundhedsdata, Regionshuset Viborg
2
2 ▪ www.regionmidtjylland.dk Kvalitetsudvikling før, nu og fremover Før Faglig interesse og fagligt ansvar at forbedre indsats og kvalitet. Sundhedsstyrelsen formulerede strategiske notater. Amter og sygehuse tog bolden op og gav støtte Nu Kvalitetsarbejdet mere professionelt, stigende ledelsesfokus og interesse i hele organisationen. Patientoplevelser, kliniske indsatser og outcome (behandlingsresultater) monitoreres og drøftes Fremover Standardisering og kvalitetsmåling med kontrol og inspektion, rapportering, klassifikation og offentliggørelse - markedsvilkår
3
3 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvordan mærker afdelingerne det? Den kliniske produktion skal gennemgås og indsatsen tilrettelægges efter generelle og sygdomsspecifikke standarder På mange områder skal der udformes retningslinier og instrukser Personalet skal undervises og ledelsen skal løfte et stort ansvar med at implementere nye eller forandrede rutiner Afdelingerne forpligter sig evt. kontraktligt at implementere og følge en lang række standarder Kvalitetsmåling (journalaudit og/eller indikatordata) skal sættes i værk, resultaterne tæller og får konsekvenser (handleplaner, forandring, forbedring)
4
4 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvordan påvirkes det faglige miljø, arbejdspladskulturen? Ofte modstand mod påført forandring Tvivl om nytten Arbejds- og tidsforbruget kritiseres Mindre tid til patienterne Ledelserne afgørende Tidlige tilhængere og veluddannede nøglepersoner Den store midtergruppe flytter sig De arge skeptikere vil altid findes
5
5 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvordan går det med patientbehandlingen og kvalitetsniveauet? Patientbehandlingen kan få et løft Standardiseret arbejde giver mulighed for en mere komplet behandlingsindsats Kvalitetsmåling afslører svage indsatser og i nogle tilfælde for ringe resultater Handleplaner og forbedringer kan rette op og udvikle proceskvaliteten Outcome (det egentlige behandlingsresultat) afhænger af mange ting, herunder faktorer vi ikke kan styre eller ikke kender til bunds
6
6 ▪ www.regionmidtjylland.dk Styringsparadigme Vi plejer at styre efter høje mål og med blik for værdierne. Individualisering og råderum Vi kommer til at styre mere kontrolleret, mere ensartet. Individualisering men mindre råderum Vi lader råderummet overgå til borgeren/patienten. Forhåbentlig kan vi kvalificere hans/hendes frie valg og med akkrediteringen tilsikre et godt behandlingsresultat for de fleste
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.