Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lederkonferencen 9. juni 2010

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lederkonferencen 9. juni 2010"— Præsentationens transcript:

1 Lederkonferencen 9. juni 2010
Samstemt ledelse Lederkonferencen 9. juni 2010 Koncern HR, Organisation og Ledelse

2 Program for workshoppen
Introduktion Hvad forstår vi ved samstemt ledelse? Hvorfor interessere sig for det? Samstemt ledelse – hvordan? Erfaringer fra Regionshospitalet Randes, Grenaa v/hospitalsdirektør Gert Sørensen Forudsætninger og idéer Jeres erfaringer – udveksling af idéer og udfordringer 2 ▪

3 Hvad er samstemt ledelse?
At der i ledelsesgrupper og mellem ledelseslag er skabt en koordineret forståelse af: Opgaver (hvad er vores fælles opgaver?) Retning (vision? strategier? mål?) Rammer (handlerum?) Roller (fordeling af opgaver og ansvar) Relationer (hvordan skal vi samarbejde?) 3 ▪

4 To dimensioner af samstemt ledelse
Horisontal dimension 4 ▪

5 Eksempler på udfordringer som kalder på samstemt ledelse i hospitalsvæsenet
Pres på ressourcer og krav om effektivisering Politisk fokus på kvalitet, sammenhængende patientforløb og dokumentation Krav til personaleledelse der understøtter og udvikler samarbejdet mellem højt specialiserede medarbejdere og faggrupper 5 ▪

6 Organisation og ledelse
Omverdens påvirkning Leavitts model Organisation og ledelse struktur Produkter/Opgaver Kultur Teknologi Aktører 6 ▪

7 Værdier og indikatorer for god ledelse (eksempler)
Dialog Inddrager, involverer, informerer Anerkendende tilgang Dygtighed Klarhed om forventninger Skaber retning og mening (helhed) Dristighed Ser nye sammenhænge Anerkender diversitet - synergi 7 ▪

8 Erfaringer fra Regionshospitalet i Randers, Grenaa v/Gert Sørensen
8 ▪

9 Forudsætninger for samstemt ledelse
Dialog Lytte, udforske, udspørge og forsøge at forstå andres perspektiver på en respektfuld måde – og være åben om egen forståelse Kontekstbevidsthed Bevidsthed om den sammenhæng en situation eller det vi siger skal forstås ind i Forventningsafstemning - en måde at afklare konteksten 9 ▪

10 10 ▪

11 Spørgsmål 1 Hvordan arbejder I med dialog og kontekstafklaring i jeres ledelsespraksis? Hvilke andre forudsætninger ser I i forhold til at samstemme ledelse? 11 ▪

12 Hvad skal vi være samstemte om? ADMINISTRATIV LEDELSE
FORANDRINGS LEDELSE STRATEGISK LEDELSE FAGLIG LEDELSE ADMINISTRATIV LEDELSE PERSONALE- LEDELSE Kilde: Hospitalsledelse – organisatorisk fænomen og faglig disciplin, Børsens Forlag 2008 12 ▪

13 Spørgsmål 2 Hvis vi tager udgangspunkt i, at der er de fire ledelsesområder Hvor ser du så de største udfordringer i forhold til at skabe samstemt ledelse? 13 ▪

14 Region Midtjyllands Ledelses- og Styringsmodel
Politiske mål og beslutninger (inkl. prioritering inden for de økonomiske rammer) National og international lovgivning Bloktilskud fra staten og kommunale grundbidrag Aktivitetsaf-hængige bidrag Efterspørgsel efter ydelser og kvalitet Eksterne krav om opfølgning/-dokumentation Omverden Mission Vision Virksomhedsgrundlag Værdier strategispor Dialog Koncernstrategier (Sundhed, Regional Udvikling, Psykiatri og Social samt Fællesstabe) Dialog, koordinering og resultatopfølgning Lokale virksomhedsgrundlag Mission, Vision, strategier og succeskriterier Ressourcer Organisation Ydelser Effekt Omdømme Evaluering og opfølgning 14 ▪

15 Spørgsmål 3 Hvilke erfaringer har I med at anvende ledelses- og styringsmodellen som ramme for at samstemme ledelse? 15 ▪

16 Udveksling af erfaringer og idéer
Hvad gør I for at samstemme ledelse på din arbejdsplads? Hvad er I særligt lykkes med? Hvad er jeres udfordringer? Hvordan kan I med mindst mulig indsats få samstemt ledelse – vertikalt og horisontalt? 16 ▪

17 Kendetegn for velfungerende ledelsesteam (inspiration)
Ubetinget tillid Produktiv forskellighed Opløftende samspil Markant lederskab Styrende ambition 17 ▪

18 Pointer drøftelser på workshoppen (1 + 2 runde)
Fremmende for samstemt ledelse At anerkende forskelle Vigtigt at have en kommunikationsstrategi for den interne kommunikation Ikke kun et spørgsmål om at være samstemt – det kræver også ledelse! At tage udgangspunkt i det vi er fælles om: patienten/opgaven! At tage sig tid til at afstemme og samstemme Ledelse på lige fod! Udfordringer Administrativ og økonomisk opdeling mellem enheder, kan stå i vejen Geografisk spredte enheder Faglighed kan stå i vejen – på bekostning af personlige kompetencer Andre bemærkninger Der er forskel på at samstemme på tværs af faggrupper inden for en enhed (f.eks. afsnit/afdeling) og samstemme indenfor en faggruppe på tværs af de organisatoriske enheder. Også vigtigt at samstemme med medarbejdere 18 ▪


Download ppt "Lederkonferencen 9. juni 2010"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google