Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Web 2.0 - didaktik 2.0 Utraditionelle veje - it som omdrejningspunkt for vækst og et redskab til ny udvikling i uddannelserne.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Web 2.0 - didaktik 2.0 Utraditionelle veje - it som omdrejningspunkt for vækst og et redskab til ny udvikling i uddannelserne."— Præsentationens transcript:

1 Web 2.0 - didaktik 2.0 Utraditionelle veje - it som omdrejningspunkt for vækst og et redskab til ny udvikling i uddannelserne

2 Hvad betyder Web 2.0?

3 Nye tider – nye muligheder – nye roller Web 2.0Skolen Internetbaseret Cloud Computing Uafhængig af tid, sted altid adgang til skolen. Asynkron undervisning Gratis Open Source Freeware SAAS Gatekeeperne bypasses Autonomien genvindes Komplekse tjenester Mash Up Kæmpe udvalg Manglende didaktisering Store krav til udvælgelse, overblik og styring Sikkerhed og Copyright Nye krav til online undervisningsmiljø

4 Web 2.0 Læreren Eleven Undervisning Asymmetri Didaktisk kompetence Færdigheder GPS Mobilen

5 Didaktisk kompetence Hvilken viden skal de tilegne sig? (kvalifikationer, kompetencer, kreativitet) Hvordan læres den viden bedst? (pædagogiske metoder) Hvilken tjeneste, applikation, program kan understøtte læringsprocessen?

6 Manglende didaktisering Kvalifikationer: Faktuel viden/kundskaber Kende kongerækken Programfunktioner Direkte læringsstimulering Læreroplæg Streaming video Screen Recording Podcasting Piclens plugin Wordle.net Dfilm.com Xtranormal Kompetencer Iagttage sine egne iagttagelser At lære at lære Strategier til at tilegne sig kvalifikationer Projekt/eksternalisering Portfolio pæd. Logbog Wix Vuvox Glogster Kreative vidensformer skab på baggrund af dine kvalifikationer og kompetencer. Lærende praksisfællesskaber Iagttag  afprøv forståelse  respons fra felt LPF  eget virtuelle miljø. EIEI  Gatekeeper? NingNing/Blogs  fleksibelt, mulighed for ændring

7 Constructionisme Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger Refleksiv lærerproces

8 Undervisning som kommunikation Information – valg af information Meddelelse – valg af ytringsform/ - medie Forståelse – modtageren tolker selv ud fra egen formåen Forståelseskontrol – foregår løbende hos alle parter i kommunikationen. Kontrollen går ud på, at overbevise sig selv om, at den anden har forstået det, man ønskede vedkommende skulle forstå

9 LærerenIT-vejlederenBibliotekaren Mister skruetrækkeren Installationer centraliseres Lokale server pilles ned Smelter sammen med Bibliotekaren

10 Velkomstside med ansattes navne, spørgsmål/svar sektion, FAQ, kontaktinformationer, åbningstider visualiseringer som viser at biblioteket er et aktivt og udviklende sted: Video, billeder Sådan-gør-du-det side: skrive bibliografier, lave brochoure, lave til litteraturlister, kildeangiver, skrive et resume, skriver en god fortælling, Søger med søge maskiner, kildekritik, En videoside der viser reklame for bøger/boganmeldelser, funde interview med forfattere etc. Inddrager fagudvalgsformænd – og lader dem blogge om nye materialer inklusiv web 2.0 en oversigt over arrangementer og udstillinger på biblioteket forslag til godt læsestof Mulighed for at eleverne kan interagere, stille spørgsmål og forespørgelser En linksamling til databaser, creatice commons ressourcer, forslag til sider i forhold til opgaver/projekopgaver, forfatter hjemmesider et. Et billedarkiv der viser aktiviteter på biblioteket. Brug måske flicker? Sæt spot på en genre med Glogster? Lav en bibliotekstidslinje der viser dagen på biblioteket. En visuel præsentation af de tjenester, som skolen abonnere på. Brug eventuelt LærIT


Download ppt "Web 2.0 - didaktik 2.0 Utraditionelle veje - it som omdrejningspunkt for vækst og et redskab til ny udvikling i uddannelserne."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google