Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvor går det økologiske marked hen?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvor går det økologiske marked hen?"— Præsentationens transcript:

1 Hvor går det økologiske marked hen?
Kirsten Lund Jensen, Dansk Landbrug Plantekongres 2007

2 Stigende salg af økologi
I DK steg detailomsætningen af økologiske fødevarer mere end 12 pct. i 2005 til 2,3 mia. kr. -plus direkte salg på 25 pct. af detailsalget. Foreløbige opgørelser for 2006 viser vækst i detailsalget på pct. Markedsmæssige tiltag i samtlige supermarkedskæder vil medføre tilsvarende vækst i (Økologisk Landsforening) Dansk Landbrugs prognose frem til 2015

3 Økologisk markedsandel i pct.
2 4 6 8 10 12 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2015 Kilde: Økologisk Landsforening er foreløbig mens 2015 er Dansk Landbrugs skøn

4 Salg af økologiske varer Kød og pålæg

5 Salg af økologiske varer Mælk og æg

6 Salg af økologiske varer Grøntsager

7 Salg af økologiske varer kornprodukter

8 Fordeling på varegrupper

9 Forbrugerrådets miniundersøgelse Forbrugerpanel, november 2006:
Det økologiske forbrug stiger markant. 40% har købt mere det seneste år. Stigning inden for produktgrupper, der i forvejen har høj økoandel (mælk, æg, gryn), men kødet er kommet med - både okse og svin. Forbrug af basisvarer steget mere end forbrug af økologiske luksus- eller nydelsesprodukter Ikke voldsom afhængighed af husstandsindkomst: Studerende og ”fattige” under : +41% 300 til : +37% Over : +46%

10 Begrundelser for stigende forbrug
smag, sundhed, kvalitet, allergivenligt etc. miljø, dyrevelfærd, tillid til økologiske producenter etc. bredere sortiment, nye produkter, lavere priser, bedre husstandsøkonomi etc. Kilde: Forbrugerrådet

11 Årsager til stigende salg af økologi
Vi er (næsten) alle blevet rigere - og vil have indhold i samtalekøkkenet. En myte at danskerne ikke bruger penge på mad Økologi er blevet trendy - det naturlige valg Ansvarlighed betyder stadig mere for forbrugerne - CSR er kommet for at blive Priskrigen indvarslet af Lidl er udeblevet. Supermarkederne tør igen profilere sig på økologi. Udbud og tilgængelighed er øget også hvor salget historisk ikke har været så højt som i Kbh./Århus Løbende ”småskandaler” skubber flere forbrugere over til økologien, der ses som et sikrere alternativ Kilde: Forbrugerrådet

12 ”Økologi er blevet cool og kendetegnet ved appetitlige og lækre produkter”
I dag handler økologi ikke kun om produktionsformen, men i højere grad om smag, sanselighed og kvalitet. Langt de fleste køber dog økologisk af mere end én grund, der relaterer sig til sundhed, miljø, dyrevelfærd og ikke mindst smag/kvalitet. Økologi er ikke længere definitionen på rynkede økologiske æbler, knudrede gulerødder med jord på og den kedelige økologiske ost.

13 ”Økologi fordi vi skal passe på vores unger, vores jord og vores dyr”

14 ”Supermarkedskæderne bør tænke i nye baner for at profilere sig som ”rigtige” indkøbssteder”
Den etiske forbruger er en realitet… I første omgang drejer det sig om at tilbyde fair trade-produkter og økologiske varer i et bredt og attraktivt sortiment. Disse varer vil i sig selv udgøre en stigende del af omsætningen, men samtidig vil ”etisk korrekte” varer medvirke til at profilere såvel producenter som detailhandlende. Kilde: handel

15 Global Økologi Global handel med økologi ca. 240 mia. kr om året.
Globalt salg steg med 8 pct. i I USA steg salget med 20 pct., mens Tyskland havde en vækstrate på 15 pct. Det tyske marked omsatte økologiske fødevarer for knap 30 mia. kr. i 2005, Storbritannien, Frankrig og Italien for ,5 mia. kr. hver. Kilde: Organic Monitor, FIBL, Eurostat

16 Økologisk eksport I 2005 blev der eksporteret økologi for 252 mio. kr. 69 pct. af eksporten gik i 2005 til Storbritannien, Tyskland og Sverige. Eksporten af kødvarer steg med 50 pct. fra 2004 til 2005, og eksporten af mejerivarer og æg steg med 15 pct. Storbritannien er det største marked. 70 pct. af danske eksport af økologisk kød gik til briterne i 2005. Eksporten til Tyskland steg med 50 pct. i Især salget af mejerivarer og æg til Tyskland, er i kraftig vækst. Tyskland har stort potentiale. - mælkeprodukter, kød, havregryn mv. Kilde: Danmarks Statistik

17 Branchens vision: Danmark ”Årets Land” på BioFach i 2008
Tredobling af eksporten over 3 år.

18 Økologisk areal,1.000 ha Omlægning af ha om året

19 Den økologiske produktion i 2015
Mælk 700 mio. kg. 15 pct. af produktionen Æg 12 mio. kg 22 pct. af produktionen Slagtekvægsbestand stk. 6 pct. af produktionen Slagtesvin stk. 0,5 pct. af produktionen Slagtekyllinger stk. 0,2-0,5 pct. af produktionen Grøntsager ha pct. af produktionen Kartofler ha. 4 pct. af produktionen Konsumkorn ha Bælgsæd & olieplanter til modenhed ha

20 Hvad skal der dyrkes Foderafgrøder/frø Konsumafgrøder Foderkorn Korn
især byg, hvede, men også havre, triticali, majs? Proteinafgrøder raps, ærter, lupin, hestebønne, Quinea? Grovfoder græs, majs, helsæd, soja?,, cikorie? mv. Græsfrø, kløverfrø, rapsfrø Konsumafgrøder Korn især grynhavre, brødhvede, maltbyg, brødrug Grøntsager Gulerødder, løg, salat, kål, mv. Kartofler Frugt og bær æbler, pærer, jordbær, mv.

21 Prisudviklingen på økologisk korn. kr. pr. hkg
450,00 Økologisk byg Økologisk hvede Økologisk havre Økologiske ærter Økologisk raps 400,00 350,00 300,00 250,00 200,00 150,00 100,00 50,00 0,00 jan-02 jan-03 jan-04 jan-05 jan-06 Kilde: Dansk Landbrugs regnskabsdatabase

22 Markedet lige nu Grynhavre Brødhvede
Der er opnået priser 260 kr. pr. 100 kg. på det tyske marked for topkvalitet. Generelt kr. pr 100 kg. Der tegnes kontrakter både for 2007 og Aftalepris for 2007 omkring 180 kr. pr. 100 kg. afhængig af kvalitet og tørhed. Brødhvede Brødhvede samme prisniveau som grynhavre. Hvede af brødkvalitet fra Tyskland afregnes pt. til kr. pr. 100 kg. leveret i Jylland. Evt. muligheder for kontrakter i 2007. Kilde: Landscentret, DLG

23 Markedet lige nu Foderkorn Frøgræs
Hvede og byg afregnes til kr. pr. 100 kg. På det tyske marked lå prisen før jul på kr. Der importeres majs som kan erstatte hvede i blandingerne Høje konventionelle kornpriser mindsker eksportmængder af økologisk korn fra Østlande. På sigt stort importpotentiale fra Ungarn - pt ha omlagt. Frøgræs Priserne følger ikke med kornpriserne op. Pt. Rigelig forsyning af det danske marked og lille eksport. Bedre marked for hvidkløverfrø. Kilde: Landscentret, Planteavl

24 Det økologiske marked er der, men
Undersøg markedet og vælg den rigtige afgrøde. Lever den aftalte vare i den rigtige mængde og kvalitet, til den aftalte tid.


Download ppt "Hvor går det økologiske marked hen?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google