Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFrederik Mørk Redigeret for ca. et år siden
1
Mette Hermann og Jette Hannibal Rødkilde Gymnasium – 8. Marts 2012 Psykologi og it Didaktiske og pædagogiske udfordringer og muligheder
2
Mette Hermann og Jette Hannibal Psykologi og it Didaktiske og pædagogiske udfordringer og muligheder Indhold It i psykologiundervisningen IT anno 2012: Web 2.0 IT som didaktisk og pædagogisk ressource IT i læreplanen for psykologi Præsentation af programmer
3
Mette Hermann og Jette Hannibal IT i gymnasiet Status 2012 Fase I: Administration Emails, lectio og konferencesystemer Tekstbehandling, PowerPoint, regneark mm. Fase II: Udvikling af IT-didaktikker At indtænke IT i højere grad - og ikke mindst nye IT-muligheder – i undervisningen. At øge fokus på IT-pædagogik (både fra et lærer- og et ledelsessynspunkt) At koble IT, fag og didaktik – og som underviser fokusere på egne spidskompetencer, dvs. faglighed samt didaktisk og pædagogisk viden At se IT som en katalysator for ændringer og nytænkning af fagene, dvs. anerkende forandringspotentialet i IT At integrere IT i undervisningen som et naturligt og medspillende element, der anvendes ubesværet og løbende Et pionerfelt – man må prøve sig frem og løbende orientere sig om nye muligheder
4
Mette Hermann og Jette Hannibal IT anno 2012: Web 2.0 Definition: Alle gratis internetbaserede og frit tilgængelige medier, dvs. medier, hvor det er nettets brugere i bred forstand, der har produceret indholdet uden kommercielle formål, og som ikke fastholder et ophavskrav til indholdet.” (Gynther, 2010) Eksempelvis: Wikier, Facebook, Blogs, Flickr, YouTube Nye videnskilder både for lærere og elever Nye læremidler, der er kendetegnet ved at være brugergenererede og ikke-didaktiserede - et supplement til traditionelle lærermidler - en didaktisk udfordring? Lærerens monopol på videnskilder og læremidler er brudt (Gynther et al 2010)
5
Mette Hermann og Jette Hannibal IT anno 2012: Web 2.0 Web 2.0 praksisformer: at søge (flere muligheder for at tilegne sig viden) at samle (ressourcesamlinger) at remediere (at bruge andres netprodukter i nye kontekster) At producere og videndele (fx i blogs og wikier) At kommunikere At kommunikere, producere og videndele i web 2.0-medier er meget lidt udbredt (Gynther et al 2010)
6
Web 2.0 bidrager med: Kreativitet og variation Produktion og synliggørelse af elevernes arbejde Kommunikation og videndeling Kooperation og kollaboration Nytænkning og revitalisering Mette Hermann og Jette Hannibal
7
Læreplanen § 3.3 ”It er et redskab til kommunikation, informationssøgning og formidling i undervisningen. Undervisningen omfatter desuden brug af og faglig stillingtagen til information fra diverse internetbaserede databaser og sider med psykologifagligt indhold.” Mette Hermann og Jette Hannibal
8
Råd og vink § 3.3 It kan indgå i psykologiundervisningen både som et redskab for faget og for læreprocesserne og som et delemne inden for fagets samlede genstandsfelt. I den daglige undervisning kan it være et hjælpemiddel i forbindelse med notat- og opgaveskrivning. Til forskellige mundtlige fremlæggelser kan præsentationsprogrammer støtte fremstillingen og fastholde (visualisere) konklusioner. Endvidere kan internettet anvendes til informationssøgning og inddrages direkte i undervisningen til konkrete opgaver. Da psykologi er et internationalt vidensområde, findes et rigt udbud af teoretisk litteratur, psykologiske øvelser og videosekvenser fra tv- udsendelser om psykologiske emner. Mette Hermann og Jette Hannibal
9
Lærerens didaktiske valg Qvortrups videnshierarki I hvilket omfang skal eleverne tilegne sig konkrete faktuelle informationer? (faktuel viden, fx søge informationer) I hvilket omfang skal de kunne anvende denne viden i nye sammenhænge? (anvendelsesorienteret og innovation) I hvilket omfang skal de kunne forholde sig til og perspektivere den viden, de har tilegnet sig? (kritisk tænkning) (Gynther, s. 62) Mette Hermann og Jette Hannibal
10
IT-værktøjer 1.Mundtlig præsentationskompetence MailVu Screencast-O-matic 2.Samarbejdsskrivning typewith.me Wallwisher 3.Blogs Blogger.com Mette Hermann og Jette Hannibal
11
Elevproducerede vodcasts www.mailvu.com www.mailvu.com YouTube-Guide Mette Hermann
12
Mette Hermann og Jette Hannibal Elevproducerede vodcasts Eksempel
13
Online screen recorder Screencast-O-matic Screencast-O-matic Mette Hermann og Jette Hannibal
14
Screencast-O-Matic Eksempel Mette Hermann og Jette Hannibal
15
Mundtlige præsentationsprogrammer Nyt læremiddel, et supplement til øvrige læremidler Fokus på produktion kommunikation og vidensdeling Alternativ til tekstbaserede medier Fokus på den personlige, individuelle og selvstændige arbejdsproces Elevaktiverende undervisning og øget elevansvar Mere taletid til den enkelte elev – den stille elev bliver også hørt Også et lærerredskab Mette Hermann og Jette Hannibal
16
Samarbejdsskrivning typewith.me
17
Samarbejdsskrivning Mette Hermann og Jette Hannibal
18
Samarbejdsskrivning www.wallwisher.com www.wallwisher.com Anvendelse: Digital tavle, præsentation, synliggørelse, samarbejde
19
Samarbejdsskrivning Samarbejde – Kooperativt og kollaborativt Motivation Variation og sekvensering Synliggørelse - Flere elever i spil Skriftlighed som læringsredskab i et mundtligt fag Mette Hermann og Jette Hannibal
20
Blogs Mette Hermann og Jette Hannibal
21
Blogs Simpel hjemmeside Kan indeholde tekst, lydfiler og billedmateriale Nyeste indlæg vises først Har en kommentarfunktion Forskellige blogfunktioner: Personlig blog, gruppeblog (fx en klasseblog), blog som hjemmeside, blog som dagbog Se mere her: http://www.youtube.com/watch?v=NN2I1pWXjXI
22
Eksempel på blog Mette Hermann og Jette Hannibal
23
Eksempel på blog Mette Hermann og Jette Hannibal
24
Bevidst praksis – en nødvendighed Behov for bevidst praksis og fokus på læringsmæssige og pædagogiske potentialer Lærerens redskab? Eller elevens? Spørgsmål man må stille sig selv: Har anvendelsen af det specifikke IT-værktøj en læringsmæssig eller en pædagogisk effekt?
25
Mette Hermann og Jette HannibalMette Hermann Bevidst praksis – en nødvendighed Har anvendelsen af det specifikke IT-værktøj en læringsmæssig eller en pædagogisk effekt? IT-værktøj Læringsværktøj Fx: podcast Variation Fx: grammatikøvelser Motivation Fx: kollaborativ skrivning
26
Værktøjer MailVu: www.mailvu.comwww.mailvu.com Instruktionsvideo: http://www.youtube.com/watch?v=rjcaRe1bS9E http://www.youtube.com/watch?v=rjcaRe1bS9E Screencast-O-matic: www.screencast-O-matic.comwww.screencast-O-matic.com Instruktionsvideo: http://www.screencast-o- matic.com/watch/cXhbbqb9Chttp://www.screencast-o- matic.com/watch/cXhbbqb9C Typewithme: http://typewith.me/http://typewith.me/ Mette Hermann og Jette Hannibal
27
Værktøjer Wallwisher: www.wallwisher.comwww.wallwisher.com Instruktionsvideo til Wallwisher: http://www.youtube.com/watch?v=PBn1EVzh6wk http://www.youtube.com/watch?v=PBn1EVzh6wk Blog: www.blogger.comwww.blogger.com Instruktionsvideo: http://www.youtube.com/watch?v=bU4gXHkejMo http://www.youtube.com/watch?v=bU4gXHkejMo Jette Hannibals blogprofil: http://www.blogger.com/profile/01235297316139605792 http://www.blogger.com/profile/01235297316139605792 Mette Hermann og Jette Hannibal
28
Referencer Karsten Gynther (red.) Didaktik 2.0. Læremiddelkultur mellem tradition og innovation. Didaktikserien. Akademisk Forlag 2010 Læreplanen for psykologi C http://www.emu.dk/gym/fag/ps/uvm/bekendtgoerelser/index.html Råd og vink, Psykologi C http://www.emu.dk/gym/fag/ps/uvm/bekendtgoerelser/index.html Mette Hermann og Jette Hannibal
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.