Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digital videoformidling Tidsplan 9 – 10 Rules of filmgrammar 10 – 11 lyssætning 11 – 12 lys demo (1.90) 13 – 14 oplæg 14 – 15 klippeøvelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digital videoformidling Tidsplan 9 – 10 Rules of filmgrammar 10 – 11 lyssætning 11 – 12 lys demo (1.90) 13 – 14 oplæg 14 – 15 klippeøvelse."— Præsentationens transcript:

1 Digital videoformidling Tidsplan 9 – 10 Rules of filmgrammar 10 – 11 lyssætning 11 – 12 lys demo (1.90) 13 – 14 oplæg 14 – 15 klippeøvelse

2 Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen Montage –Formalisme, meningsdannende klip –Sovjettisk forbillede –Opmærksomhed på udsigelsen

3 Digital videoformidling Continuity Storytelling som grundlag –Optimere identifikation / indlevelse –Sikre kausal / logisk sammenhæng –Perceptionspsykologiske mekanismer ”In the blink of an eye” – mental klipning –Kohærensprincippet ’Rummet’ sammenhængende ’cognitive map’ ’Tiden’ manipuleres men fremstår entydig

4 Digital videoformidling Continuity Sikres i præproduktionen gennem – storyboard og ’scene-skitser’ Sikres under produktion af : –’continuity-girl’ – noter om tøj, rekvisitter, handling, scenografi, hår, sminke etc. –Kamera log – noter om vinkler, lys, kamerabevægelser etc.

5 Digital videoformidling Continuity klipning Kontinuert ’usynligt’ klip –En bevægelse fortsætter over klippet –Bevægelse hastighed/retning matches –Der klippes til ’objekt’ fra lydsporet –Klip på blikretninger SRS, CU til POV –Klip på blikretning og bevægelse Hoved/øje bevægelse til CU

6 Digital videoformidling Eksempler Dør der åbner / lukker Række ud efter noget... ’ud til venstre’ – ’ind fra højre’ –Person der går –’fodbold stafet’ i TV-Sporten ’fra virkning til årsag’ –Lys på person, klip til billygter –Rynker på næsen, klip til hundelort

7 Digital videoformidling Krydsklipning Flere selvstændige handlingstråde D.W. Griffith (”Birth of a nation”, 1915) Udtrykker ’samtidighed’ Parallel montage D.W. Griffith (”Intolerance”, 1916) Udtrykker ’lighed’

8 Digital videoformidling Montage Hollywood montage (kalender, årstider etc.) Sovjetmontage (Sergei Eisenstein) –Den tredje mening –Tese + antitese = syntese Mål: at skabe mentale effekter Det filmspecifikke – ’ren film’ At bryde med kontinuiteten Stiller krav til modtageren

9 Digital videoformidling Montage Visualisering af begreber eller mentale tilstande Nyt hus (tese) + gammel rønne (antitese) = ’forfald’ (syntese) Fugl i bur + flyvende fugl = ’frihed/fængsel’

10 Digital videoformidling Konflikt montage TeseAnti-tese

11 Digital videoformidling Associativ montage TeseAnti-tese

12 Digital videoformidling

13 Analytisk montage 1

14 Digital videoformidling Analytisk montage 2

15 Digital videoformidling Sektions montage

16 Digital videoformidling Kuleshov effekten ’Videnskabeligt eksperiment’ udført på filmskolen i Moskva (1920’erne) Moshukine (skuespiller) + skål med suppe = ’sult’ + legende barn = ’gælde’ + kiste = ’sorg’ ’Mentalisering’ af CU

17 Digital videoformidling Montage problemer Den intellektuelle montage virker ’postulerende’ eller ’søgt’ Er svær at håndtere stilistisk Forudsætter ’visuel kompetence’ –Børn opfatter f.eks. Ikke montagen kontekstuelt, men som isolerede billeder –’Lazy eye’: reklame som mental tatovering

18 Digital videoformidling Montagens styrke Vækker nysgerrighed og skaber opmærksomhed (især konfliktmontage) Kan udtrykke komplekse begreber i en komprimeret form Kommunikerer ved at gøre opmærksom på mediet som konstruktion (Verfremdung – Bertolt Brecht)

19 Digital videoformidling Cognitive map

20 Digital videoformidling Cognitive map

21 Digital videoformidling Konvergerende vektorer

22 Digital videoformidling Krydsende vektorer

23 Digital videoformidling

24

25

26 Bevægelses vektor

27 Digital videoformidling Samme objekt

28 Digital videoformidling Forskellige objekter

29 Digital videoformidling Praktiske regler New shot = new information –Klippet skal være motiveret, mange klip er ikke udtryk for ’bedre’ klipning Ny information behøver ikke at foregå ved klipning –Kameraet kan fastholde eller afsøge vigtig information (bokser sekvensen)

30 Digital videoformidling Screen direction (index, bevægelse og grafiske vektorer) 180 grader eller centerlinje reglen Brug Z-aksen eller ’cut aways’ Alternativ ’perspective-flop’ i FCP Match motivfylde – CU til CU, MCU til MCU etc. Praktiske regler

31 Digital videoformidling Praktiske regler ’Moving to moving’ – ’Still to still’ Vent på ’stilstand’ før klip til ’still’ Undtagelse CU til POV med bevægelse Find grafisk match ”2001 a space Oddysey”, Kubrick

32 Digital videoformidling Tidsfaktoren 100 % realtime forekommer meget sjældent – fx. ”Empire”, Warhol Tidsforkortning – Elliptisk klipning –Overflødig information fjernes, fx. varigheden af en køretur eller at gå op ad trappen forkortes –Timelapse, ekstrem tidsforkortning –Fortalt tid er kortere end fortælletiden

33 Digital videoformidling Tidsfaktoren Forlængelse af tid –Gentage tidsinformation fx. i ’demontering af en bombe’ –Forlængelse af tiden i ’slow motion’ –Fortalt tid er længere end fortælletiden

34 Digital videoformidling Tidsfaktoren Optagelsens rytme –Bevægelser –Talehastighed –Stemning (Bornholmer ur, Bordtennis) Klipperytmen –Metrisk klipning (lige lange klip) –Accelereret klipning (kortere og kortere)

35 Digital videoformidling ”The Maltese falcon” John Huston, 1941

36 Digital videoformidling

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57 The End

58 Digital videoformidling

59


Download ppt "Digital videoformidling Tidsplan 9 – 10 Rules of filmgrammar 10 – 11 lyssætning 11 – 12 lys demo (1.90) 13 – 14 oplæg 14 – 15 klippeøvelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google