Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kapitel 6 Kommercielle nyheder Layout og nyhedstrekanten

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kapitel 6 Kommercielle nyheder Layout og nyhedstrekanten"— Præsentationens transcript:

1 Kapitel 6 Kommercielle nyheder Layout og nyhedstrekanten
JOURNALISTIK Kapitel 6 Kommercielle nyheder Layout og nyhedstrekanten

2 Journalistik Kommercielle nyheder
Skal have en nyheds- og produktværdi i branchen og overfor kunderne Skal være troværdige Ved lancering af nye produkter, skal der være tale om nye kvaliteter Jo større nyhedsværdi, jo større er chancen for at få opmærksomhed i pressen

3 Tommelfingerregler Overskrift eller emnefelt (ved mail) skal fænge læseren Tre afsnit med fem præcise sætninger – ikke mere Inddrag citater for at gøre pressemeddelelsen mere levende

4 Layout og nyhedstrekant

5 Journalistik Niveau 1: Overblikket Niveau 2: Tekstkroppen
Opbygningen skal skabe blikfang Kan vi let og overskueligt få de vigtigste fakta Niveau 2: Tekstkroppen Rubrik (overskrift), Manchet (kort resumé), Trompet (placering i emnekategori), Brødtekst, Mellemrubrik, Manchet, rubrik og billeder skal kunne danne et overblik hos læseren Niveau 3: Nyhedstrekanten Nyhedens konklusion og begivenhedens slutpunkt placeres først i pressemeddelelsen Forudsætninger, forklaringer og uddybninger følger efter Hvem, Hvad, Hvor og Hvornår?? Denne opbygning gør det muligt for journalisten ”at sakse” = forkorte artiklen.

6 Arkiv- og reportagebilleder
Billedmaterialet udgør en vigtig del af en nyhedsartikel. Arkivbilleder Billeder som har været anvendt i en anden sammenhæng - andenhåndsbilleder Reportagebilleder Giver historien liv Direkte afbildninger af virkeligheden

7 Opgave: Milix


Download ppt "Kapitel 6 Kommercielle nyheder Layout og nyhedstrekanten"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google