Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mogens Hemmingsen Kulturchef, Albertslund Kommune.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mogens Hemmingsen Kulturchef, Albertslund Kommune."— Præsentationens transcript:

1

2

3 Mogens Hemmingsen Kulturchef, Albertslund Kommune

4 Kunst og Interkultur Next practice 2009
Det er med meget stor fornøjelse, at jeg byder jer alle velkommen til seminaret ”Kunst og Interkultur – next practice”. Mange af jer kender forhistorien for Center for Kunst og Interkultur, for det er Brændstof, som så dagens lys helt tilbage i 1996 i Københavns Amt, men som hurtigt voksede sig større og stærkere fra 1999 og frem til 2007, hvor Albertslund overtog ejerskabet af projektet. Albertslund fører initiativet videre i den 4-årige overgangsperiode, dvs. til og med 2010. I 2000 var Brændstof sammen med Interkulturelt Netværk medarrangør af en 3-dages international konference, ”1+1 = 3 ” Denne gang er vi mange flere til stede, som har praktisk erfaring med området. Mange flere, som har visioner og gode ideer til, hvordan vi kommer endnu videre, og det er derfor vi er her i dag. Vi skal have fyldt værktøjskassen og vi er klar til next practice! Cirklen kan siges at være sluttet, men perspektivet er åbent, og jeg glæder mig meget til at høre, hvad I har at sige. Men inden vi går i gang med dagens program, vil jeg gerne bruge lidt tid på præsentere Brændstof og overgangen til Center for Kunst og Interkultur. Next practice 2009

5 Brændstof 1999-2006 Målsætninger øget adgang til kunstscenen
øget adgang til kulturinstitutioner berige kunstscenen Brændstof arbejdede med 3 målsætninger: øget adgang til kunstscenen for professionelle kunstnere fra minoriteter – dvs. fjerne barrierer betinget af etnicitet, kultur, religion m.m., øge adgangen for minoriteter til de danske, offentlige kulturinstitutioner – formidling, udvikling af tilbuddene, nedbryde fordomme – New audience development Berige den danske kunstscene økonomisk og kunstnerisk Der er blevet arbejdet i alle medier, inden for alle genrer, og mange spændende kunst- og kulturtilbud blev præsenteret – for børn og for voksne. Der har været arrangeret konferencer, seminarer og høringer. Brændstof ønskede at blive et BRAND og blev det. Brændstof blev det sted i Danmark, hvor man henvendte sig, hvis man havde kulturel mangfoldighed på hjerte. De sidste to år af amtets levetid satte man primært fokus på overordnet, strategisk arbejde med kulturel mangfoldighed, diversitet, interkultur. Et strategisk arbejde, der i sidste ende havde til formål at sætte kulturinstitutioner i stand til selv at løfte opgaven. Brændstof har arbejdet både politisk og kunstnerisk og på de to følgende dias vil jeg vise hvilke områder, der har været tale om set i et overordnet perspektiv.

6 Brændstof og politikken 1999-2006
Samarbejde: Øresundsregionen, kommuner og amter, mellem kommuner Samfinansiering Tværinstitutionelt samarbejde Kunst og kultur til borgerne Integration International profilering af dansk kunst og kultur På amtsligt niveau var det vigtigt at etablere et bredt samarbejde i regionen, også over Øresund. Det var vigtigt at få kommunerne til at samarbejde over kommunegrænserne – Brændstof gjorde det muligt. Det var vigtigt at profilere både amt og kommune som visionære instanser, der gjorde noget for borgerne, og også her var Brændstof i front. Selv staten tog Brændstof i ed og sendte en af de store forestillinger, som Brændstof producerede, på national turne i Sverige og England i forbindelse med Discover Denmark-projektet. Det var forestillingen ”Kodernes Kamp”, en tværkulturel, mulitikunstnerisk produktion, som havde udgangspunkt i Carl Nielsens og Anne Marie Carl-Nielsens liv. Brændstof måtte afbalancere egne mål og visioner med andre dagsordener, og denne strategi er stadig aktuel for CKI.

7 Brændstof og kunsten Internationale kontakter og netværk
Samarbejde mellem kunstnere på tværs af kulturer og genrer Kunstnerisk nytænkning Inddragelse af herboende kunstnere med anden etnisk og kulturel baggrund Inddragelse af nye publikumsgrupper med anden etnisk og kulturel baggrund Det har alle årene været helt centralt i Brændstofs målsætning, at der skulle fokus på det kunstneriske og på de professionelle kunstnere – Brændstof handlede ikke om socialpædagogiske tiltag. Kortlægning og netværk var en meget vigtig del af Brændstofs arbejde – hvor var de relevante kunstnere og kulturinstitutioner. Hvem ville og kunne samarbejde?

8 Brændstof 1999-2006 1+1=3 konference (2000) Kodernes Kamp (2001)
Yego (2002) Southern Cross, Northern Light (2003) New Audience Development (2004) H.C. Andersen (2005) Kammeropera uden titel (2006) Brændstof var et meget mangfoldigt projekt i alle ordets betydninger. Jeg har plukket i bruttolisten af initiativer, som I kan se her. Denne liste er på ingen måde dækkende i forhold til netværksdannelse og visionerne, men giver et billede af initiativernes forskellighed. 1+1= 3 konferencen har jeg allerede omtalt. Kodernes Kamp ligeså. Yego var et musik- og dansedrama skabt af den internationalt anerkendte dirigent og komponist Arshak Iklikian, som er flygtning fra Armenien. Forestillingen turnerede i både Danmark og Sverige. Southern Cross, Northern Light var et udvekslingsprojekt mellem bl.a. Pierre Dørge, Peter Langdal og herboende kunstnere med ikke-dansk sprogbaggrund på den ene side. På den anden var professionelle kunstnere fra Senegal og Sydafrika. Øvrige involverede var Det Danske Kulturinstitut, Goree Institute i Senegal og Democracy Foundation m.fl. I perioden oktober 2004-januar 2005 gennemførte Brændstof i tæt samarbejde med British Council i DK og Arts Council England et new audience development-projekt på tre professionelle kulturinstitutioner, nemlig Betty Nansen Teatret, Taastrup Teater og Baltoppen med det formål at udvikle konkrete værktøjer for den enkelte institution. H. C. Andersen 2005: Et antal herboende professionelle billedkunstnere skabte hver sin film ud fra H. C. Andersens univers – hans liv og værk. Turne på forskellige formidlingsinstitutioner. Det Kongelige Teater har efter mange drøftelser med Brændstof bestilt en kammeropera fra et kunstnerhold bestående af herboende professionelle kunstnere med en ikke-dansk sprogbaggrund (udpeget af Brændstof). Værket blev bestilt på almindelige professionelle vilkår til opførelser på Takkelloftet.

9 Brændstof 2007-2008 Arts and Islam (workshops og seminarer)
Min verden i din verden (foto) Adgang til kulturlivet (rapport) Med nål og tråd (udstilling) Julemanden Biz (teater) Filmfestival Songlines (koncert) Nordiske konferencer Oversigt over afviklede projekter i delvist afsluttede og igangværende projekter 2008.

10 Kunst & Interkultur Center for 2008–
Albertslund ønsker at bruge sine fire år som projektejer til at konsolidere, videreudvikle og styrke det arbejde, der blev påbegyndt i amtet. Brændstof har siden 1999 udviklet kulturprojekter, kompetencer, metoder og netværk samt synliggjort et bredt defineret område af kulturel mangfoldighed. Ved at skabe faste, organisatoriske rammer for information og formidling om kunst og interkultur vil Albertslund Kommune sikre, at erfaringer og netværk forbliver aktive, både i national, nordisk og international sammenhæng. Siden 2007 har Albertslund derfor arbejdet på at etablere en selvejende institution, der med konkret forankring i det storkøbenhavnske område skal indsamle information om professionelle interkulturelle initiativer i hele landet, i Norden og internationalt. Kernen i CKI’s opgave bliver at videreformidle information til kunstnere, kommuner, kulturinstitutioner m.fl. samt sikre at det kreative potentiale og kompetencer kommer i spil med størst mulig synergi og udvikling. CKI er frugten af dette arbejde.

11 CKI – PRIMÆRE MÅL Dannelse af netværk, udveksling og videndeling.
Øge bevidsthed om kulturel mangfoldighed. Formidle viden om kunstnerisk og kulturel mangfoldighed. På baggrund af mere end 10 års bred erfaring med kulturel mangfoldighed skal projekt Brændstof løftes et niveau op ved at etablere institutionen Center for Kunst & Interkultur (Center for Arts & Interculture). Visionen er at skabe et højt profileret videns-, kompetence- og formidlingscenter for interkultur og kulturel mangfoldighed, som kan fungere som et tværgående, nationalt centrum for formidling af viden og erfaringer mellem landets kunstnere og kunstinstitutioner – med det samme formål som Brændstofs, nemlig at udvikle og styrke de interkulturelle kompetencer i kunst- og kulturlivet og sikre minoriteters adgang til de offentlige kulturtilbud. CKI har tre overordnede mål: - At fremme dannelsen af netværk, udveksling og videndeling mellem kunstnere, organisationer og institutioner. - At bidrage til, at erfaringer omkring kulturel mangfoldighed og interkulturalitet inkluderes i visioner, planlægning og strategier for byer, kommuner og regioner. - At formidle viden om kunstnerisk og kulturel mangfoldighed og interkulturelle kompetencer til brug for kommuner, kulturinstitutioner og medier.

12 CKI – STYREGRUPPE 2009 Pia Burchardt Sascha Hegner Mogens Holm
Ellen Nyman Khaled Ramadan Niels Righolt Tallat Shakoor Dorte Skot-Hansen Vibeke Skov Larsen I begyndelsen af 2008 samlede Albertslund en gruppe mennesker med meget forskellige, men relevante kompetencer i en styregruppe. Styregruppen bestod i 2008 af de nævnte – bortset fra Pia Burchardt og Niels Righolt, som er indtrådt i styregruppen pr. 1. januar 2009, ligesom Mik Aidt og Vibeke Skov Larsen fra samme dato har byttet plads som hhv. medlem af styregruppen og projektleder. Styregruppen har i hele 2008 arbejdet med at formulere visioner, værdier og konkrete mål for CKI, og resultatet af diskussionerne kan ses på den midlertidige hjemmeside Gruppen har desuden arbejdet med den helt nødvendige begrebsafklaring, CKIs kerneopgaver, centrets fysiske placering, identifikation af samarbejdspartnere og formidling af centret og dets virke. Styregruppen har i 2008 afholdt otte møder, deltaget i tre nordiske konferencer i København, Drammen og Stockholm og indledt et samarbejde med Nordisk Forum for Interkultur, der arrangerede de tre konferencer. Desuden er der opstået et tæt samarbejde mellem CKI og tidsskriftet Cultures, og der har været møder med både Kunstrådet, Kulturministeriet m.fl.. Projektleder: Mik Aidt Projektejer: Mogens Hemmingsen

13 FREMTIDEN Hvorfor Center for Kunst & Interkultur? Organisation for CKI
Finansiering – fra overgangstilskud til fast bevilling efter 2010 Vi er ikke i tvivl om, at der eksisterer et behov for CKI – selv Kunstrådets formand nikkede til det (han havde bare ikke lige penge her-og-nu, men ville gerne gøre brug af vore netværk…). Det kommende års store opgave bliver at finde finansiering til drift af centret som selvejende institution på den anden side af 2010, hvor den 4-årige overgangsperiode ophører. Vi har foretaget de indledende undersøgelser i forhold til fondsansøgninger, vi er i dialog med Kunstråd og Kulturministerium, og vi har mange gode samarbejdspartnere i ind - såvel som udland, der vil samme vej som os. Hvorfor CKI? Der er brug for et sted, der kan samle og formidle alle de gode initiativer og overvejelser. Der er brug for en stemme nationalt og internationalt, der kan være med til at præge udviklingen – for kunstens, kunstnernes –vores alles- skyld. Der er en afgørende sammenhæng mellem kunst, kultur og samfund. Kunst og kultur afspejler, udvikler og symboliserer samfundets mangfoldighed. Hermed bliver den en del af vores individuelle og kollektive identitet: Ved at forstå vores fortid, reflektere vores nutid og tør udstikke visioner for vores fælles fremtid. Ved at understøtte og udvikle kunstneriske og kulturelle udtryksformer, understøtter og opbygger vi en berigende samfundsmæssig fælles forståelse. Hvis kunst og kultur fortsat skal spille denne rolle, skal det være meningsfyldt for alle. Velkommen til seminaret.


Download ppt "Mogens Hemmingsen Kulturchef, Albertslund Kommune."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google