Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Grundlæggende webdesign – informationsarkitektur og navigation Bjarne Sandstrøm IT-højskolen 21.3.2002.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Grundlæggende webdesign – informationsarkitektur og navigation Bjarne Sandstrøm IT-højskolen 21.3.2002."— Præsentationens transcript:

1 Grundlæggende webdesign – informationsarkitektur og navigation Bjarne Sandstrøm IT-højskolen 21.3.2002

2 Plan for i dag Præsentation af opgave 2 Denim – den intuitive mapping Om navigation som pseudo-kommunikation Om hypertekst topografier og metodologier Informationssøgning Sitens som et oplevelsesrum Net-fortælling som en ny simulacra-orden Nettet som udstilling og webmaster som ‘kurator’

3 DENIM – det intuitive webmap Navigations-mapping som intuitiv proces ”DENIM, a system that helps web site designers in the early stages of design. DENIM supports sketching input, allows design at different refinement levels, and unifies the levels through zooming.” Adressen til DENIM : http://guir.berkeley.edu/projects/denim/ HTML-sider fra DENIM http://guir.berkeley.edu/projects/denim/denim_daily_fi les/page149.htmlhttp://guir.berkeley.edu/projects/denim/denim_daily_fi les/page149.html

4 Navigation Navigation er selve livsnerven i hypertekst ‘Navigator’ / ‘Explorer’ - opdagelsen af ukendte kontinenter og udforskningen af ukendte zoner Transparens som forudsætning for erkendelse –Kontrast til kunstnerisk hypertekst-skrivning –Det labyrintiske som mulighed og trussel Behovet for orienteringsmuligheder –websteder annonceres gennem andre medier –siten må medbringe sit eget orienteringslys

5 Kommunikation på computer ‘Automat’‘Medie’ ‘Pseudo-medie’ ? En automat, der simulerer medie?

6 Nettet som medie Nettet simulerer –on line kontakt i fælles tid Nettets realitet er –kontakt i brugerens tid Ingen samtidighed mellem afsender og modtager Nettet har ikke i sig selv en tid Nettet er ikke et strømmende medie Nettet er et reservoir af information, som man kan tappe af, når man vil

7 De to grundmodeller Den brugerstyrede –Brugerens spørgsmål Den afsenderstyrede –Institutionens model / Emnets form / Fortællingens sammenhæng

8 Nettet som rum Den herskende metafor for nettets verden er ‘cyberspace’ Nettet opfattes som et rum, et informationsrum –som brugeren imidlertid kun kan tilegne sig tidsligt –og som gennem brugerens tidslige tilegnelse får tilføjet en sammenhæng og indre ‘logik’ (den ene side kommer før den anden, og den tredje følger efter den anden)

9 Kommunikationens dobbelthed Afsender skal gætte sig frem til brugerens behov og spørgsmål –hvilke behov har bruger? –hvad er brugers indgang til emnet? Brugeren vil ved mødet med siten gætte sig frem til (ane), hvorledes sitens information er organiseret –i hvilke kategorier er stoffet segmenteret? –hvilke spor kan man følge?

10 De 4 grundstrukturer Sekvens Hierarki Grid Web

11 Struktur og erkendelsesvej Sekvens Grid Hierarki Net >Læringsvejen >Stoffets ydre struktur >Forståelsens indre truktur >Den fri udforskning

12 Ideal

13 Skræmmebillede

14 Er denne struktur altid for flad? Hvor kunne den tænkes at passe?

15

16

17 Tidsforbrug

18 Topografier og metodologier Hypertekst topografi –træ-topografi (hierarki) –hjuleger topografi –netværks topografi (web) Link-metodologi –hierarkiske link-metodologier (begrebsmæssig struktur) –psykologiske link-metodologier (forståelsens udforskning)

19 Link-typer og -markeringer Links fra menu grafisk markering kategorier træ-topologi ny side erstatter gammel i samme vindue Links fra tekst tekstmarkering præcise henvisning hjul- og net-topologi ny side supplerer gamle i nye vindue

20 Hvor er jeg? / ”Brødkrummespor” Hierarki

21

22

23 Adobe’s alfabetiske søgning

24 Siten som oplevelsesrum Spring og kontinuitet

25 Den ekstatiske* side David Weinberger taler om den ‘ekstatiske’ side, der ikke læses for sit indhold, men for relationerne til andet indhold. Han forudser et paradigmeskift, hvor det at kunne tænke relationelt bliver vigtigere end at besidde indhold. * ekstatisk betyder for Weinberger “at stå uden for sig selv”

26 Hvad er repræsentation? Baudrillards tre ordener 1. simulacra-orden fra renaissance til industrialisme –udtryk og indhold holdes rationelt sammen 2. simulacra-orden den industrielle periode –udtryk (vare) og indhold (pris) holdes sammen af arbejdet 3. simulacra-orden den postmoderne –forbindelsen mellem tegn og indhold er ødelagt

27 Nettet som medie? Moderne –henvisende til en faktisk virkelighed –rationel information Lynch & Horton Jakob Nielsen Oplysning –isolerede informationer Postmoderne –selvberoende og selvhenvisende univers –totaloplevelse David Siegel Oplevelse –interaktivitet mellem noder

28 Tegnet som henviser Den moderne vision (fx Jakob Nielsen) –Tegnet / teksten henviser til / giver informationer om en reel genstands- verden –[Nielsens ‘realisme’ placerer ham under 1. orden, hans tids- parameter under 2. orden] Den postmoderne vision (fx Siegel) –Tegnet / teksten henviser til en anden tegnverden (som man ser det i vare- æstetikken, hvor en vare tilskrives imaginære værdier) –[Siegels betoning af totaloplevelsen og den konnotationsrige grafik tilhører 3. orden]

29 Linket som tegn Den moderne vision Forholdet mellem udtryk og indhold holdes rationelt sammen. Den ideelle diskursform er den naturvidenskabelige. Linket udgår derfor fra tekst, først og fremmest sprogligt begreb Den postmoderne vision Forholdet mellem udtryk og indhold er opløst. Den ideelle diskursform er derfor den ikke- lineære montage, hvor metonymi (billed- ombytning) erstatter kausalitet. Linket udgår derfor fra billedet

30 Fælles tid / Individuel tid Fx Jacob Nielsen –usability betyder det “ikke at spilde tiden” –“tiden” betyder her den fælles tid dvs. arbejdstiden, der tilhører firmaet Fx David Siegel –i oplevelsen glemmer man tiden –den individuelle oplevelsestid fortrænger den fælles tid

31 Frames / Den rationelle side Identitet Valg Indhold Frames som grundlæggende side-form Eksemplet på frame-siden til højre består af: 1 html-side med URL, der er en tom frame-struktur, og 3 almindelige html-sider, der er indsat i den tomme struktur. Den tomme struktur

32 Museet / Udstillingen som model OPLYSNING versus OPLEVELSE –videnskab og formidling –museum vs udstilling –tempel for eliten / medie for demokratisk dannelse –det synlige (genstanden) og det usynlige (forståelsen) –historiens gang og naturens orden –at danne verdensbilleder gennem de repræsenterede genstande

33 Museets historie Oldtid og middelalder –hukommelsens hus Renaissancen –henvisende funktion til Guds orden –det undrende blik > et verdensbillede, teater –det undersøgende (vs. det kuriøse) Klassicismen –naturens orden (komplette serier)

34 Museets historie 2 Den franske revolution –den lineære erindring, de store kunstværker –historiens udvikling (kronologi, topologi) –Louvre fra kongeslot til museum –fra orden til udvikling –tingene repræsenterer udviklingsstadier Industrialiseringen –tableauet, interieur-princippet –panoptikon

35

36

37

38 Hvordan vil jeg udstille Grauballemanden 1 Kirsten Dehlholm (kendt fra teatret Hotel Proforma) foreslår en iscenesættelse af Grauballemanden –“museet skal repræsentere dybde og indsigt, for ikke at tale om andagt” –han skal have sit eget rum –man skal gå gennem en lav dør, så man må bukke hovedet –et rum belyst af fakler

39 Hvordan vil jeg udstille Grauballemanden 2 Som en kriminalhistorie enten nutidig eller datidig (ca, 244 f.Kr.) Som offer for mosernes hemmelighed? (bevaret af humus og garvesyre) Det rituelle mord / ofring? Det (farefulde) daglige liv i Danmark i keltisk romersk jernalder? Som en kombination af overstående muligheder? (Teit Ritzau i ‘Fremtidens formidling af fortiden’, 1998)

40 Næste gang Om udvikling af brugbare websites ved hjælp af brugertests –læs Rolf Molich: Brugervenligt Webdesign, s.122-149 Brugergrænsefladen –Lynch & Horton: Page Design


Download ppt "Grundlæggende webdesign – informationsarkitektur og navigation Bjarne Sandstrøm IT-højskolen 21.3.2002."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google