Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digitale medier: formidling og design 1. februar Introduktion.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digitale medier: formidling og design 1. februar Introduktion."— Præsentationens transcript:

1 Digitale medier: formidling og design 1. februar Introduktion

2 Dagsorden Præsentation af underviserne Kommunikation på kurset Den anvendte litteratur Semesterets forløb Eksamen ITU Første teorilektion

3 Underviserne Javier San Agustín López, http://javiersanagustin.com/blog/ Charlie Breindahl, ekstern lektor på ITU Hjælpelærere på medie- delen –Marie-Louise Honoré Valsted –Jonas Koop

4 Kommunikation på kurset Stil spørgsmål! Gerne i timerne, ellers på bloggen Blog: http://www.itu.dk/courses/DMFD/F2007/ http://www.itu.dk/courses/DMFD/F2007/ Mailliste: DMFD_F2007@itu.dkDMFD_F2007@itu.dk RSS Jeres personlige hjemmesider på feks http://www.itu.dk/people/charlieb http://www.itu.dk/people/charlieb Email til undervisere og hjælpelærere Email og chat i jeres grupper

5 Hvem er Charlie Breindahl? ASL Historie –Jylland –Datacentralen –Filmvidenskab –Bologna –Hvor it og film mødes…

6 Litteratur http://www.itu.dk/courses/DMFD/F2007/?page_id=5 + kompendium

7 Kursusform Forelæsning + øvelser Gruppearbejde og fremlæggelse Eksamen: Mundtlig gruppe med synopsis –Synopsis tæller ikke ved karaktergivning

8 Obligatoriske opgaver En individuel hjemmeside En gruppeblog –Grupper fremgår af kursusbloggen To essays To opgaver i webdesign

9 Obligatoriske opgaver - mediedelen Mediedagbog Essay om muligt eksamensemne Fremlæggelse af resultat af gruppearbejde Bagning af kage Mundtlig eksamen

10 Eksempler på emner til eksamen Hvem er den ”almindelige danske familie” i TDCs reklameunivers Empati og kønsforskelle i kommunikation på arto.dk Sproglige karakteristika ved sms-, chat- og emailkommunikation Nyhedskriterier og formidlingsstrategier på nettet – herunder avisblogs – og i den trykte avis Spillertyper og spilmiljøer i World of Warcraft Fysisk virtualitet og kommerciel tilstedeværelse i Second Life

11

12 Mennesket – det talende dyr http://www.youtube.com/watch?v=sdoA3AJ6zGE

13 Hvorfor kommunikere? Communis (fælles) –Communitatem → community (fællesskab) –Communicationem → communication (kommunikation) Commercium (handel) → commerce

14 Medier af tre grader Første grad: Menneskets biologiske udtryksmuligheder – herunder sproget Anden grad: Menneskets teknologiske forlængelser af kroppens udtryksmuligheder Tredje grad: Computeren, som er en universal maskine og som kan reproducere og kombinere medier af første og anden grad Bruhn Jensen, K. (1999). Medier af tredje grad. Kosmorama 224, 5-13.

15 Hvordan skaber man mening? Medier af første grad

16 Mesopotamien

17 Medier af anden grad (i en meget tidlig udgave)

18

19 Det fønikiske alfabet

20 Det græske alfabet

21 Medier af tredje grad Computeren: en universel maskine, også kaldet en Turing-maskine Turings’ teorem: It is possible to invent a single machine which can be used to compute any computable sequence.

22

23 En Turingmaskine er en maskine, som kan foretage en hvilken som helst udregning En universel Turingmaskine er en Turingmaskine, som kan udføre samtlige operationer, som en Turingmaskine består af I definitionen på en Turingmaskine indgår altså en Turingmaskine, noget som fyrene på datalogi har fået meget ud af i forkortelser som feks GNU, hvilket står for GNU’s not UNIX…

24 Lev Manovich’ fem principper for nye medier 1.Numerisk repræsentation: Matematik og logik. Algoritmisk behandling. 2.Modularitet: Sekvens, selektion, iteration. 3.Automatisering: Batch og script. Påmindelser. 4.Variabilitet: Materiale uden egenskaber. Under construction. 5.Transkodning: Remediering.

25 The Vision Thing Computeren kan både være –En ”elektronhjerne” → et værktøj –”Big Brother” → et magtmiddel til overvågning og kontrol –Et ”medie” → en kommunikationsteknologi –Et materiale uden egenskaber → en genstand som designes Derfor bliver det afgørende for brugen af computeren, hvilken vision, der driver værket. Bill Gates’ vision. Kenneth Plummers vision. Eller din vision…

26 Husk til på torsdag Gruppe 1 laver kage til på torsdag –Se grupperne på kursets hjemmeside Læs den første tekst i kompendiet (Carey) –Kompendiet er til salg i bogladen fra først i næste uge –Teksten bliver lagt på kursusbloggen som pdf

27 Individuelt hjemmearbejde til næste gang I skal føre en mediedagbog over al jeres brug af medier. Dagbogen skal dække mindst et døgn og indeholde følgende oplysninger: –Tidspunkt og varighed –Medie –Program –Kontekst (i bussen, i dagligstuen, ved stranden…) Husk at aftale i gruppen –Om I skal lave dagbogen den samme dag, hver sin dag/dage, eller noget helt tredje –Om dagbogen skal omfatte web, sms, busreklamer, etc.


Download ppt "Digitale medier: formidling og design 1. februar Introduktion."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google