Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Situation: En middelstor sejlbåd er afgået fra Skagen kl. 08.00 med forventet ankomst til Sæby kl. 12.00, men er ikke ankommet. Oplysninger for løsningen:

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Situation: En middelstor sejlbåd er afgået fra Skagen kl. 08.00 med forventet ankomst til Sæby kl. 12.00, men er ikke ankommet. Oplysninger for løsningen:"— Præsentationens transcript:

1 Situation: En middelstor sejlbåd er afgået fra Skagen kl. 08.00 med forventet ankomst til Sæby kl. 12.00, men er ikke ankommet. Oplysninger for løsningen: Søgestart kl. 16.00 Solnedgang kl. 20.30 2 stk. MHV fartøjer 10 knob, MHV 809 i Frederikshavn, MHV 808 i Skagen 1 stk. Redningsskib 15 knob, MRB Morten Stage fra Østerby (Stres 0,9) Strøm: kl. 06.00 - E 1 knob Vind: S 10 m/s Sigtbarhed: 3 NM SAR AREALBEREGNING DatumLine - Udeblivelse © Mogens Grimstrup - HVF 126

2 13,5 NM 10,5 NM LKP Kl. 08.00

3 08.0016.00 8818E © Mogens Grimstrup - HVF 126 0,030 20 0

4 © Mogens Grimstrup - HVF 126

5 08.0016.00 8818E 0,030 20 0 8 4,8 S © Mogens Grimstrup - HVF 126 48

6 © Mogens Grimstrup - HVF 126

7 TWC LKP © Mogens Grimstrup - HVF 126 DATUM dw RDV dw LW min RDV min RDV max LW dw LW max DATUM min DATUM max - 48º + 48º RDV min = 5,5 NM RDV dv = 9,3 NM RDV max = 12,0 NM

8 08.0016.00 8818E 0,030 20 0 8 4,8 S 48 © Mogens Grimstrup - HVF 126 5,5 9,312,0 0,1

9 © Mogens Grimstrup - HVF 126

10 08.0016.00 8818E 0,030 20 0 8 4,8 S 48 5,5 9,312,0 0,1 © Mogens Grimstrup - HVF 126 2,81,63,6 1,0 Ved brug af computerprogrammer bruges 1,0 Ved håndberegning bruges efterfølgende skema

11 © Mogens Grimstrup - HVF 126

12 08.0016.00 8818E 0,030 20 0 8 4,8 S 48 5,5 9,312,0 0,1 2,81,63,6 1,0 © Mogens Grimstrup - HVF 126 3,0 1,8 3,8

13 © Mogens Grimstrup - HVF 126 DATUM dw DATUM max DATUM min LKP

14 © Mogens Grimstrup - HVF 126 13,5 NM 10,5 NM DSP 1 Kl. 10.15

15 10.1516.00 5,75 1 E © Mogens Grimstrup - HVF 126 0,03020 0 1 5,753,45 S 48

16 © Mogens Grimstrup - HVF 126 13,5 NM 10,5 NM DSP 1 Kl. 10.15 TWC DATUM dw RDV dw DATUM min DATUM max RDV min LW dw RDV max LW min - 48º LW max + 48º RDV min = 3,9 NM RDV dv = 6,7 NM RDV max = 8,6 NM

17 10.1516.00 5,75 1 E 0,03020 0 1 5,753,45 S 48 © Mogens Grimstrup - HVF 126 0,4 3,96,78,6

18 Beregning af X-fejl ved 1. DSP Da der kan være en vis usikkerhed i ankomsttiden ved 1. DSP, er det nødvendigt at beregne en X-fejl (usikkerhed) ved 1. DSP. Sejltid fra LKP til 1. DSP = 2 timer 15 min. = 2,25 t. Bestikfejl (DRe) = 2,25 t. x 15% = 0,34 t. RDV Dw ved 1. DSP = 6,7 NM Drifttid ved 1. DSP til Søgestart = 5,75 t. RDV Dw ved 1. DSP pr. time = 6,7 NM : 5,75 t. = 1,17 NM/t. X-fejl ved 1. DSP = 1,17 x 0,34 t. = 0,4 © Mogens Grimstrup - HVF 126

19 10.1516.00 5,75 1 E 0,03020 0 1 5,753,45 S 48 © Mogens Grimstrup - HVF 126 0,4 0,1 2,01,22,6 3,96,78,6 1,0 2,51,73,1

20 © Mogens Grimstrup - HVF 126 13,5 NM 10,5 NM DSP 1 Kl. 10.15 - 48º DATUM dw DATUM max DATUM min

21 © Mogens Grimstrup - HVF 126 13,5 NM 10,5 NM DSP 2 Kl. 12.00

22 © Mogens Grimstrup - HVF 126 12.0016.00 4414E 0,03020 0 2 42,4 S 48

23 © Mogens Grimstrup - HVF 126 10,5 NM DSP 2 Kl. 12.00 DATUM dw LW dw DATUM min DATUM max RDV dw RDV min LW max RDV max TWC LW min RDV min = 2,7 NM RDV dv = 4,7 NM RDV max = 6,0 NM

24 12.0016.00 4414E 0,03020 0 2 42,4 S 48 © Mogens Grimstrup - HVF 126 0,7 2,74,76,0

25 Beregning af X-fejl ved 2. DSP Da der kan være en vis usikkerhed i ankomsttiden ved 2. DSP, er det nødvendigt at beregne en X-fejl (usikkerhed) ved 2. DSP. Sejltid fra LKP til 2. DSP = 4 t. Bestikfejl (DRe) = 4 t. x 15% = 0,6 t. RDV Dw ved 2. DSP = 4,7 NM Drifttid ved 2. DSP til Søgestart = 4 t. RDV Dw ved 2. DSP pr. time = 4,7 NM : 4 t. = 1,18 NM/t. X-fejl ved 2. DSP = 1,18 x 0,6 t. = 0,7 © Mogens Grimstrup - HVF 126

26 12.0016.00 4414E 0,03020 0 2 42,4 S 48 © Mogens Grimstrup - HVF 126 0,7 0,1 1,40,81,8 2,74,76,0 1,0 2,21,62,6

27 © Mogens Grimstrup - HVF 126 DSP 2 Kl. 12.00 DATUM dw DATUM max DATUM min

28 © Mogens Grimstrup - HVF 126 LKP DSP 1 DSP 2 Beregnerprogrammet og Søværnets SARIS program indrammer cirklerne med et rektangel. Ved håndtegning kan der reduceres i eftersøgningsarealet ved at skære ind til cirklerne

29 © Mogens Grimstrup - HVF 126 LKP DSP 1 DSP 2 A B C D E F 12,1 NM 14,3 NM 14,8 NM 19,2 NM 6,6 NM 9,6 NM 18,8 NM Beregnerprogrammets ”Optimeret resultat” reducerer arealet ved at skære ind til cirklerne. Ved håndtegning kan der også reduceres i eftersøgningsarealet ved at skære ind til cirklerne

30 (14,8 + 9,6) : 2 = 12,2(18,8 + 19,2) : 2 = 19,0231,8 © Mogens Grimstrup - HVF 126 (9,6 + 6,6) : 2 = 8,1(14,3 + 12,1) : 2 = 13,2106,9 338,7

31 © Mogens Grimstrup - HVF 126

32 Upålidelig p.g.a. SRU’er med forskellig fart og stresfaktor © Mogens Grimstrup - HVF 126

33 Upålidelig p.g.a. SRU’er med forskellig fart og stresfaktor

34 INDSATSFORDELING © Mogens Grimstrup - HVF 126

35 10 MHV830 OVXX MHV 831 OVZZ 0,9 11 4,5 3,825 15 Morten Stage 0,9 4,5 3,825

36 © Mogens Grimstrup - HVF 126

37 10 MHV830 OVXX MHV 831 OVZZ 2,7 0,9 11 4,5 3,825 15 Morten Stage 2,7 0,9 4,5 3,825

38 © Mogens Grimstrup - HVF 126

39 10 MHV830 OVXX MHV 831 OVZZ 2,7 0,9 11 2,43 338,7 4,5 3,825 92,95 311,55 29,8 100,9 2,6 0,9 15 Morten Stage 2,7 0,9 2,19 4,5 3,825 125,65 40,4 136,9 2,4 0,9

40 © Mogens Grimstrup - HVF 126 72%

41 © Mogens Grimstrup - HVF 126 10 MHV830 OVXX MHV 831 OVZZ 2,7 0,9 11 2,43 338,7 4,5 3,825 92,95 311,55 29,8 100,9 2,6 0,9 15 Morten Stage 2,7 0,9 2,19 4,5 3,825 125,65 40,4 136,9 2,4 0, 9 72

42 SLUT © Mogens Grimstrup - HVF 126


Download ppt "Situation: En middelstor sejlbåd er afgået fra Skagen kl. 08.00 med forventet ankomst til Sæby kl. 12.00, men er ikke ankommet. Oplysninger for løsningen:"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google