Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Arven fra edutainment: Kedeligt men ikke lærerigt Ph.d. stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com 24. November 2004,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Arven fra edutainment: Kedeligt men ikke lærerigt Ph.d. stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com 24. November 2004,"— Præsentationens transcript:

1 Arven fra edutainment: Kedeligt men ikke lærerigt Ph.d. stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com 24. November 2004, København “…develop games which contain advanced content, operate according to sound pedagogical principles, enable classroom customisation, and create real excitement within the core game market” - Henry Jenkins

2 Baggrund: Kandidatgrad i psykologi fra Kbh. Universitet 2000. Ph.d. studerende IT-Universitet København, computerspil og læring. Center for Computer Games Research Konsulent/arbejde Framfab Web-bureau som arbejdet med store mærker. Arbejdet med børn, læring, Internet, spil. Game Research.com Samarbejde og kommunikation mellem spilindustri, spilforskning og øvrige industri. Bøger ‘Den digitale leg – om børn og computerspil’ ‘Digitale udfordringer – informationsteknologi i en skole under forandring’

3 Hvad er edutainment? Simpelt gameplay: Ofte bygget på klassiske simple spil i genrerne puzzle, adventure og action. Små budgetter: Få penge, dårlig teknologi og mangler rigtige kompetencer Begrænset indre motivation: Afhænger oftest af ekstern belønning til at give interesse og motivation. Manglende integration: Læringsdelen og computerspildelen ikke integreret – ofte bliver legedelen dominerende. Behavioristisk læringsteori: Snarere lære at 2+2 = 4 end hvorfor det er lig 4. Distribution og marketing: De sælges i boghandler, supermarkeder, skoler, familiemagasiner.

4 Edutainment – Spil som ikke er… Most of what goes under the name "edutainment" reminds me of George Bernard Shaw's response to a famous beauty who speculated on the marvelous child they could have together: "With your brains and my looks..." He retorted, "But what if the child had my looks and your brains?" (Papert, 1998: 1)  I modsætning til nyeste forskning i området  I modsætning til moderne læringsteori  Begrænset appel for målgruppen  Udokumenteret læringspotentiale

5 Andre veje: Et historisk overblik 1970s1980s1990s2000s Instructional technology Math games Adventure games Edutainment Health-related games Cognitive skills Constructionism Research in different areas focusing on educational use of computer games Media education Socio-cultural approach Military

6 Edutainment markedet

7 Lav innovationSvag efterspørgsel Få investeringer Lav kvalitet En ond cirkel Lille marked

8 Et marked i krise

9 Skabe alternativer til edutainment

10 En helstøbt læringsoplevelse SpillerSpil Kontekst Undgå snævert fokus på et af hjørner. Læring Elev

11 Global Conflicts – et eksempel… De rigtige kompetencer Tiltræk investeringer Design filosofien for spillet

12 Global Conflicts – Gameplay  Et levende univers som kan udforskes.  Transfer links: Aviser, tv-spots, radio  Variation I sværhedsgrad, kompleksitet og spillestil  Stærkt afrapporteringssystem  Førsteperson vs. strategisk  Undgå aggression  Forskellige roller  Lærervejledning  Nye scenarier

13 Ny start for læringsspil Elev relevans (Bygger engagement og investering) - konkrete erfaringer Autonomi Modaliteter Sikkert og udfordrende Klart formål Pædagogiske (kræver instruktion) - Link til andre erfaringer og bygge koncepter Peger fremad i pædagogisk retning Understøtter lyst til læring Passer med curriculum } } Computerspil støtter ikke nødvendigvis disse Computerspil støtter disse stærkt Det er balancen og forbindelse mellem disse to som er svær

14 Afsluttende kommentarer Vi venter stadig på et mere modent marked. Svært at skabe og facilitere læringsoplevelser …. Computerspil kan bringe engagement og eksempler til undervisningen…

15 Tak Spørgsmål eller kommentar sen@itu.dksen@itu.dk eller sen@game-research.comsen@game-research.com Oplægget er på http://www.itu.dk/people/senhttp://www.itu.dk/people/sen Links: http://www.seriousgames.dk http://www.game-research.com http://game.itu.dk


Download ppt "Arven fra edutainment: Kedeligt men ikke lærerigt Ph.d. stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com 24. November 2004,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google