Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

De socialt udsatte, match 4 og 5 Ingen uddannelse Lidt eller ingen arbejdsmarkedserfaring Mangelfuld skolegang Kriminalitet Dårlige boligforhold – eller.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "De socialt udsatte, match 4 og 5 Ingen uddannelse Lidt eller ingen arbejdsmarkedserfaring Mangelfuld skolegang Kriminalitet Dårlige boligforhold – eller."— Præsentationens transcript:

1 De socialt udsatte, match 4 og 5 Ingen uddannelse Lidt eller ingen arbejdsmarkedserfaring Mangelfuld skolegang Kriminalitet Dårlige boligforhold – eller ingen bolig Mangler sociale kompetencer Misbrug eller risiko for tilbagefald

2 Målet er arbejde eller uddannelse. Identitetsskabende Giver status Fællesskab Skaber struktur.

3 Beskæftigelse gør det ikke alene. Behandlingen skal gå hånd i hånd med beskæftigelsesmålet Individuel indsats Kontinuitet i forløbet ”Hvis jeg havde fået en ny rådgiver hvert halve år, var jeg aldrig nået så langt. Tryghed er at kunne stole på sin rådgiver” ”Hvis jeg havde fået en ny rådgiver hvert halve år, var jeg aldrig nået så langt. Tryghed er at kunne stole på sin rådgiver” Helhed i indsatsen Individuel vejledning ”Straks jeg var blevet clean, ville jeg til at behandle mennesker..” TID – ofte år

4 Forudsætningerne for den helhedsorienterede indsats er ændret. Der er mange aktører. Jobcentret varetager beskæftigelsesindsatsen Behandlingsinstitutionen varetager behandlingen Ydelsescentret varetager økonomien Børne- familieteamet varetager børnesagerne

5 ” sikre, at en stofafhængig, der er indskrevet i behandling for misbrug, kan modtage en beskæftigelsesindsats, der er afpasset i forhold til brugerens behov, ressourcer og behandlingsforløb” (fælles sagsgang 3 BIF/SOF, Københavns Kommune)

6 Målet for den sociale indsats er beskæftigelse og selvforsørgelse!

7 ”Flertallet af de ikke arbejdsmarkedsparate, matchgruppe 4 og 5 forventes ikke at komme i arbejde. De risikerer at havne i en evig rundkørsel” (Pernille Hohen, PHD. Socialforskningsinstituttet)

8 Vejen ud af rundkørslen Et formelt og reelt samarbejde mellem jobcentre og behandlingsinstitutioner Individuel indsats Brug af mange redskaber

9 Et jobcenter – 4 rådgivningecentre?

10 Der afholdes fælles møder mellem jobcentre og rådgivningscentre med udgangspunkt i enkelte sager. Kontaktpersoner i BIF/SOF er tovholdere. Der afholdes fælles temadage Der nedsættes erfagrupper for interesserede medarbejdere Der skabes mulighed for ”praktik” på henholdsvis jobcenter og rådgivningscenter De kontaktpersoner, der er på både rådgivningscentre og jobcentre, bruges mere aktivt Kontaktsamtaler samles og afholdes på rådgivningscentrene idékatalog

11 idékatalog De eksterne leverandører genoptager orienteringsmøderne og inviterer både jobcentre og kontaktpersoner fra rådgivningscentre Der formuleres et krav om samarbejde i alle sager. Der laves kvalitetsmål for dette. Der oprettes mailadresser i jobcentrene, hvor det sikres, at posten fordeles til den rette person Det tilstræbes, at brugerne har den samme jobkonsulent under hele forløbet Rådgivningscentrene orienterer om indskrivning umiddelbart efter visitationen, således at jobkonsulenten inddrages tidligt i forløbet ?

12 Det kan og skal lykkes at forbedre indsatsen. Men det kræver : SamarbejdeTålmodighed Individuelt tilpasset indsats Vejledning Brug af mange redskaber – også revalidering.

13 De økonomiske incitamenter – mere pisk – virker ikke for denne gruppe. Den helhedsorienterede indsats virker.


Download ppt "De socialt udsatte, match 4 og 5 Ingen uddannelse Lidt eller ingen arbejdsmarkedserfaring Mangelfuld skolegang Kriminalitet Dårlige boligforhold – eller."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google