Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tips og Tricks. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 15 Overordnet I: CW/HE/Design Typiske problemer ved afleveringer: –manglende referencer! manglende.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tips og Tricks. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 15 Overordnet I: CW/HE/Design Typiske problemer ved afleveringer: –manglende referencer! manglende."— Præsentationens transcript:

1 Tips og Tricks

2 Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 15 Overordnet I: CW/HE/Design Typiske problemer ved afleveringer: –manglende referencer! manglende referenceliste! –ikke ”akademisk sprogbrug” – jeg/vi mener/syntes/tror –manglende introduktion til metoder hvorfor, hvordan, hvornår, hvem –Heuristic Evaluation: flere glemmer at lave HE! nogle skriver de har lavet HE, men har blot brugt guidelines! Det KAN skyldes dårlig introduktion til jeres afsnit –Omfanget af afleveringen bliver alt for stort –Henvis hovedpart af CW + HE til bilag – medtag elementer i hovedrapporten.

3 Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 3 af 15 Overordnet II: Brugerafprøvninger Husk at introducerer at I vil bruge brugerafprøvning efter ”Think Aloud” metoden (med reference til Nielsen eller andre). Overvej andre brugerafprøvningsmetoder der kunne være relevante (kunne være i et refleksionsafsnit, men også i introduktionen/indledningen). Husk akademisk sprogbrug – ingen vi/jeg, mener/tror – og ingen ”talesprog”. Vi gør det jo alle, men det er heldigvis let at finde og rette - Resultater: fint med opsummering af resultater. Gå gerne mere tæt på de rå data der er indsamlet. F.eks. et par citater fra brugerne. Illustrationer: GUI screenshots gør det nemmere at forholde sig til testen. KAN være henvisning til bilag Ved mange brugertest – gem flertallet af test væk i bilag. Tag én eller to frem til demonstrationsbrug Konklusion/Refleksion: Kunne testbrugernes baggrund give anledning til kritik af jeres test? Er tre brugere nok til at sikre en fornuftig dækning? Hvad siger Nielsen om dette? Hvad siger andre? Metodens brugbarhed? Og til den endelige opgave, hvor meget fik I ud af netop denne test i forhold til CW og HE?

4 Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 4 af 15 Aflevering Aflever til tiden Den færdige opgave skal afleveres på papir med en CD eller diskette med alt kode og kørende program - til tiden og i to eksemplarer

5 Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 5 af 15 Forside Husk at have en titel og undertitel: –Obligatorisk opgave i TIBRGA Design af apparat til alt muligt Så skal det fremgå hvem der har lavet den –Navn og studienummer på alle deltagere –Gruppenummer –Afleveringsdato

6 Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 6 af 15 Indledning Sørg for at lave en indledning der giver læseren et indblik i hvad I har tænkt jer at udsætte ham for, problemstillinger, teorier, metoder, guidelines m.v. Husk meta-metode – altså at I overvejer HVORDAN I vil bruge de forskellige metoder. Så må I gerne tilpasse dem lidt, bare jeg ved hvordan I måler Lav evt. en ”Usability Lifecycle” plan (Nielsen, 1993) – hvilke metoder vil I bruge hvornår? –Gerne grafisk i øvrigt – f.eks. i form af en tidslinie

7 Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 7 af 15 Forskellige metoder Diskuter flere forskellige metoder op i mod hinanden, også meget gerne tæt beslægtede (f.eks. to forskellige ”User tests”) eller forskellige guidelines (fra Microsoft contra Nielsen contra Shneiderman). Det er for lidt kun at bruge guidelines til design. Der skal også laves HE og CW

8 Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 8 af 15 Litteraturhenvisninger Husk litteraturhenvisninger. Sørg for at få dækket en rimelig vifte af pensum, så der bliver noget at tale om til eksamen. Ud over at det er almindelig praksis og kan forventes af studerende på jeres trin – så er de min sikkerhed for at I har læst litteraturen, og at I har forholdt jer kritisk til min undervisning! Jeg kan jo ikke se hvad I tænker … Vær præcise. Det er ikke nok at referere, I skal også argumenterer for hvordan I bruger det Husk at bruge henvisninger når I rent faktisk refererer til en artikel / bog Brug ikke BRGA-12 som kildenavn –I skal altså ikke skrive BRGA-12, men den fulde titel –Så kan I også genbruge materialet i andre kurser / opgaver / jeres speciale

9 Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 9 af 15 Litteraturhenvisninger II Brug dem også rigtigt – [1] eller (Shneiderman, 1998), (Shneiderman 1998) eller (Shneiderman 1998, s. 5-15) Litteraturlisten: –Nielsen, J. (1993); Usability Engineering. Morgan Kaufmann Publishers. –Norman, D. A. (1990): The Design of Everyday Things. Doubleday. –Schneiderman, B. (1998). Designing the User Interface. Third Edition. Addison-Wesley. –ALTSÅ: forfatter(e), dato, titel, forlag (som minimum) –(2003) http://www.hcibib.orghttp://www.hcibib.org Her kan der også være en fuld dato, altså ikke kun år Se også: http://www.studiemetro.au.dk/html/OminformationssgningB rugafkilderFrame.html http://www.studiemetro.au.dk/html/OminformationssgningB rugafkilderFrame.html

10 Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 10 af 15 Ideer uden dækning Beslægtet med dette er ”ideer uden dækning”. Det sker for tit at der bliver skrevet et afsnit der ligesom ”antager” nogle sandheder. Man sidder som læser tilbage med en fornemmelse af at ideerne kommer et sted fra, men ikke hvorfra. Sørg for at lave henvisninger når det er relevant. Flere har tidligere brugt begrebet ”sund fornuft”. Det er bestemt relevant, men farligt! –Kræver at I underbygger jeres påstand (”vi klarede det samme med sund fornuft …”) med rimelig argumentation. Dette er en oplagt kandidat til et refleksionsafsnit

11 Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 11 af 15 Forkortelser og fagtermer Pas på forkortelser! Husk at introducere dem Lav evt. en ordbog der kan henvises til i starten

12 Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 12 af 15 Opgave, ikke dokumentation Pas på ikke at lave ”udviklingsprojektdokumentation”. Det er en opgave om brugergrænseflader, og ikke et udviklingsprojekt. Det er ikke udviklingen af prototypen der er i fokus, men optimeringen af dens grænseflade.

13 Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 13 af 15 Refleksion Husk at reflektere meget mere i jeres selvstændige opgave God refleksion KAN være: –Diskussion af metodernes effektivitet – f.eks. i forhold til jeres forudsætninger. Hvad fik I ud af metoderne, og hvorfor blev det som det blev –Brugerinddragelse eller ej? –Én metodes relevans i forhold til en anden? –En meningsdannende artikel perspektiveret i forhold til jeres pensum –Var det godt nok med to brugere? Påvirkede deres baggrund dem? Hvad siger jeres litteratur til dette?

14 Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 14 af 15 Find relevante artikler

15 Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 15 af 15 Omfang Pas på omfanget af opgaven !!! –3 normal sider pr. gruppemedlem - fraregnet større illustrationer såsom prototypeskitser –Selvstændigt reflekterende afsnit på 2-3 normalsider Sørg for at holde det herunder – henvis resten til bilag –F.eks. CW’er og HE’er – evt. brugervejledning, kravspecifikation og andet godt


Download ppt "Tips og Tricks. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 15 Overordnet I: CW/HE/Design Typiske problemer ved afleveringer: –manglende referencer! manglende."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google