Download præsentationen
1
KASA Specialafdeling under KABS
Københavns Amt Special Ambulatorium Specialafdeling under KABS (Københavns Amt Behandlingscenter for Stofbrugere) Ambulant dagtilbud til psykisk syge stofbrugere
2
Case management Fakta:
Case management er en metode til at sikre systematik og effektivitet i behandlingen Anvendelig i forbindelse med problematikker, der er sammensatte, kroniske og tilbagevendende
3
Case management (forts.)
Nogle af elementerne er: - kortlægning - vurdering - handling - opfølgning - monitorering - evaluering
4
Case management (forts.)
Hver bruger har en speciel behandler - case manager – som har hovedansvaret for, at brugeren får den behandling, han/hun har brug for, og for at etablere og vedligeholde behandlingsalliancen med brugeren Det er case manager`ens opgave at have overblik over behandlingen og vurdere, om der skal ske justeringer, om brugeren skal henvises til andre ydelser etc.
5
Personalesammensætning
3 sygeplejersker 2 social- og sundhedsassistenter 1 pædagog (+ praktikant) 1 psykolog 1 socialrådgiver 1 sekretær 10 timers konsultation ved speciallæge i psykiatri Alt personale har mellem 3 – 14 års psykiatrisk erfaring samt kendskab til misbrugsbehandling.
6
Målgruppe Psykiatri: Skizofreni Svære personlighedsforstyrrelser
Affektive lidelser Depressive tilstande Angst Misbrug: Opioidafhængighed Centralstimulantia Cannabis Benzodiazepiner Alkohol
7
Kendetegn Kastebold i systemet Hyppige akut- indlæggelser og afrusning
Oftere indlagt vha. tvang Høj selvmordsrisiko Hyppig kontakt til politi og kriminalforsorgen Overdødelighed Manglende sygdomsindsigt
8
Kendetegn (forts.) Vanskeligt ved at benytte sociale tilbud
Dårlig boevne – ofte boligløse 90 % har sidemisbrug Overrepræsentation af mænd (80 %) Kaotisk livsførelse 1/3 har retslig foranstaltning Relativt meget kontakt til pårørende
9
Målsætning Kombineret medicinsk og psyko-social behandling af den psykiatriske lidelse og misbrug. Skadesreduktion (Harm reduction) - reducere fysiske, psykiske og sociale belastninger og skader - øge livskvalitet og mestring - reducere akut-henvendelser og kvalificere behov for indlæggelse på psykiatrisk afdeling.
10
Målsætning (forts.) Koordinerede handle- og behandlingsplaner
Kvalitetssikring Forskning
11
Kerneydelser Substitutionsmedicin og psykofarmakologisk behandling
Diagnostisk udredning Case management/kontaktpersonrelation Tværsektorielt samarbejde Udgående team
12
Kerneydelser (forts.) Kognitiv miljøterapi - social færdighedstræning
- psykoedukation for brugere og pårørende - gruppebehandling - pårørende involveres om muligt i behandlingen Individuel kognitiv terapi Pårørendegrupper
13
Kerneydelser (forts.) Alle kerneydelser/gruppetilbud er detailleret beskrevet mht. - rammer, mål, formål og mål, metode, personale, evaluering, etc. Der er udarbejdet brugerrettet serviceinformation Fremmøderegistrering
14
Kerneydelser (forts.) Kerneydelser/gruppeaktiviteter evalueres af den samlede personalegruppe/brugere adhoc ved - sagssupervision - tematiserede eftermiddagsmøder - husmøder (brugerdeltagelse) - morgen- og planlægningsmøder - evaluerings-/temaeftermiddage hv. ½ år.
15
Samarbejdspartnere KABS Psykiatriske centre - Ballerup - Gentofte
- Glostrup - Retspsykiatrien 18 kommuner - væresteder - støtte- og kontaktpersoner
16
Samarbejdspartnere (forts.)
§ 94-tilbud - Solvang - Tornehøjgård § 92-tilbud - Lunden - Pilekrogen Kriminalforsorgen - Afsoning - Tilsyn
17
Snitflade til samarbejdspartnere
Koordination af - de forskellige behandlingsindsatser - behandlings- og handleplaner - henvendelse, indlæggelse og udskrivelse Udvikling af dobbeltkompetence - gensidig undervisning - gensidig rådgivning og vejledning Kvalitetssikring - dokumentation - forskning
18
Visitation Visitationsskema udfyldes og fremsendes
- kan downloades fra vores hjemmeside Forvisitationssamtale Forsamtale med kontaktperson - herefter udarbejdelse af individuel behandlingsplan sammen med brugeren
19
Gruppetilbud Aktivitets-/turgruppe Samtalegruppe
Tema-/undervisningsgruppe Motion Madgruppe NADA øreakupunktur Fredagsgruppe (hygge og forberedelse til weekenden)
20
Cases 1 – 2 cases til illustration af - case management funktionen
- brugerens kompleksitet - snitflade til samarbejdspartnere - snitplade til pårørende og andet netværk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.