Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab."— Præsentationens transcript:

1 Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab (KU) Ph.d.projekt, IT-højskolen (1999-2002) ”The construction of story in virtual worlds - towards a theory of multi-user textuality” Nøgleord virtuelle verdener, interaktion, ”tekstanalyse”, sammenhæng mlm. socialitet og performance, computerspil, virtual communities

2 Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Kursets forløb 1. Introduktion 2. Virtualitet, cyberspace og virtuelle verdener (TDJ-LK) 3. Konstruktion af virtuelle verdener og rum (TDJ-LK) 4. Interaktion i virtuelle verdener (LK) 5. Socialitet i virtuelle verdener (LK) 6. Identitet i virtuelle verdener (TDJ) 7. Virtuelle verdener som fortælling og performance (LK) 8. Virtuelle verdener som spil (TDJ) 9. Rum og arkitektur i virtuelle verdener (TDJ) 10. Kunst i virtuelle verdener (TDJ) 11. Projektworkshop 12. Projektworkshop/aflevering af miniprojekt

3 Virtuelle verdener og rum, forår 2002 ”Building a world from words” - kursets perspektiver -

4 MozartMUD (1990). DikuMUD baseret. Via Hyperterminal.

5 Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Dette er ikke et kursus om tekstMUDs [MUD: Multi User Domaine] Tekstbegrebet i litteraturvidenskabelig tradition: Ikke fokus på den skrevne tekst eller det der konkret står skrevet, men på meningsdannelsesprocessen: Hvordan skaber teksten betydning? Det vil sige, hvilke virkemidler og greb benytter den konkrete tekst sig af for at opnå en bestemt effekt og bygge et fiktionsunivers op - hvad gør den troværdig, gribende, ”til stor litteratur”? / Eller hvad siger teksten uden at ville det? (dekonstruktion) / Eller hvad er tekstens latente, ubevidste budskab? (psykoanalytisk)/ - Teksten, som vi oplever den eller som forfatteren gerne vil have os til at opleve den. hvilken rolle spiller forholdet mellem forfatter- fortæller - tekst - læser for tilegnelsen og forståelsen af teksten? (- forfatteren styrer det hele, eller teksten har ”sit eget liv” eller al mening lægges ind i teksten af læseren?)

6 Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Tekstbegrebet og den virtuelle verden ”Tekst”-perspektivet skal her opfattes som et metodisk greb: vi skal forsøge at finde forskellige indgangsvinkler til hvordan man kan analysere og beskrive virtuelle verdener (virkemidler, relationer, erfaring, oplevelser). Gennem denne forståelse bliver det forhåbentligt også lettere for os selv at designe bedre produkter. fiktion - virtualitet fortælling - interaktion fortæller/læser - bruger/bruger (socialitet) karakter - identitet, performance litteratur- spil rum-kunst

7 Virtuelle verdener og rum, forår 2002 fiktion - virtualitet Det virtuelle som det simulerede, eller falske - en alternativ, men ikke ”lige så virkelig” virkelighed Problematisering: I litteraturen kan man nemt skelne mellem bogens og ens egen virkelighed - men kan man gøre det lige så ubesværet i forhold til virtuelle verdener? Er en virtuel verden i grunden ikke lige så virkelig som RL (real life) - og et reelt alternativ til denne? Realisme-tradition: mimetisk eller modernistisk? Dvs. ligner den virtuelle verden den man kender eller lægges der vægt på at fremhæve dens konstruktionspræg - eller har den virtuelle verden en egen form for realisme, der er knyttet til den repræsentationsmodus den er afhængig af? Hvornår er et virtuelt rum realistisk?

8 Virtuelle verdener og rum, forår 2002 fortælling - interaktion I en traditionel fortælling er det typisk karaktererne og plottet, der er drivkraften. I en virtuel verden, hvor der er mange forskellige brugere, der handler på samme tid, er det umuligt at lave et stramt plot for hvad der skal ske. Den sociale interaktion mellem brugerne bliver for eksempel en vigtig del af historien, ligesom interaktionen mellem f.eks. den enkelte bruger og objekter i verdener (eksempelvis monstre og bomber) også har indflydelse på ens oplevelse af sammenhæng og mening. For at forstå hvad der sker i virtuelle verdener og hvordan det sker, er det derfor vigtigt både at se på det sociale ”socialiteten” og på de muligheder for interaktion man som bruger ellers bliver tilbudt.

9

10 Virtuelle verdener og rum, forår 2002 karakter - identitet - performance i en virtuel verden er karakteren ikke en repræsentation udenfor digselv. Du er selv repræsenteret i verden gennem den karakter eller avatar, du vælger som den visuelle eller tekstlige repræsentation af dig i verdenen. Vi kommer til at se på forskellige teorier om hvad identitet i en virtuel verden er og betyder. Er vi i udgangspunktet én eller mange personligheder og hvordan afspejles det i den måde, vi agerer på på nettet? Hvilken rolle spiller dine medspillere i tilblivelsen af din virtuelle karakter? Hvilken funktion har din eventuelle ”identitetsleg”?

11 Virtuelle verdener og rum, forår 2002 litteratur- spil rum-kunst En virtuel verden kan læses som en bestemt form for kulturelt tegnsystem (”tekst”) - der måske snarere end at være ren ”litteratur” eller rent ”spil” indeholder elementer af begge. Hvis man går til den virtuelle verden som en form for spil, hvad er så ens vurderingskriterier? Og hvordan designer man selv en virtuel verden, der fungerer som et godt spil - både i form (rum) og indhold? Kan en virtuel verden være udtryk for en kunstnerisk vision? Det er spørgsmål, der bliver taget op i løbet af kurset - og som også kunne være udgangspunkt for et kursusprojekt.


Download ppt "Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google