Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBente Holmberg Redigeret for ca. et år siden
1
’Climate, livelihoods and production in the SW- Pacific’ (CLIP) Kjeld Rasmussen
2
Baggrund Sofus Christiansens arbejde på Bellona i forbindelse med Noona Dan ekspeditionen 60-erne Raymond Firth’s arbejde på Tikopia i 30-erne og fremefter Timothy Bayliss-Smiths arbejde på Ontong Java i 70-erne og 80-erne Hvad skal man med ø-studier ?
3
Øerne:
4
Øerne: Bellona
5
Øerne: Tikopia
6
Tikopia, den tropiske cyklon Zoe, december 2002
7
Øerne: Ontong Java
8
Øerne: Ontong Java
10
Forskningstemaer 1.Jordbund: Næringsstofcirkulation, organisk indhold etc 2.Landbrugssystem: Arealanvendelse, næringsstoffer, arbejdskraft, afgrøder 3.Fødevareforsyning, ’bæreevne’, import/eksport 4.’Livelihood-strategier’ 5.Migration og dertil knyttede strømme af penge og varer 6.Institutioner inden for naturressource-forvaltning 7.Klimaændringer, effekter og tilpasning førende frem mod En samlet forståelse af ø-samfundenes overlevelses- muligheder i en ’moderne verden’
11
Holdet fra Geografisk Institut Jordbundsforhold: Henrik Breuning Madsen Bo Elberling Lars Krogh Thilde Bech Bruun Landbrugsystemer: Sofus Christiansen Anette Reenberg Ole Mertz Torben Birch-Thomsen Søren Kristensen Livelihood-strategier, migration: Kate Gough Jytte Agergaard Andreas Egelund
12
Holdet fra Geografisk Institut Opmåling, GIS, databaser: Bjarne Fog Jens Grundtmann Klima: Willi May, DMI Kjeld Rasmussen + medarbejdere fra University of the South Pacific + 4 danske studerende
13
Eksempler på forskningsspørgsmål: Bevæger øerne sig fra en høj grad af isolation og selvforsyning hen mod stigende integration i et større verden, større afhængighed og udveksling og beskeden sammenhæng mellem befolkning og landbrugsproduktion ? Hvilken rolle spiller migration, demografisk, kulturelt og økonomisk ? Hvilke faktorer styrer migrationen ? Er øerne på vej til at blive alderdomshjem eller frilandsmuseum ? Trues øsamfundene på livet af kommende klimaændringer? Hvilke specifikke klimaændringer vil få størst betydning ? Hvad kan befolkningen stille op ? Indebærer den voksende integration i en større verden at øernes sårbarhed er reduceret ?
14
CLIP og gymnasiet/HF Hvordan og hvornår gøres vore resultater tilgængelige til undervisningsbrug ? Hvordan bearbejdes de, så de er umiddelbart anvendelige? Invitation til at være med til at udnytte resultaterne fra projektet i undervisningen Spredning via Emu-en DNA-portalen: Ramme for fælles udvikling af undervisningsforløb og –materialer GeoLab-tilbud
15
CLIP og gymnasiet/HF Hvordan kommer vi videre ? Hvem vil være med ? Hvilke temaer vil passe bedst ind i undervisningen ?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.