Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSusanne Mølgaard Redigeret for ca. et år siden
1
Peter Billing, Centre for Regional & Tourism Research Oplæg på CKO’s og EBST’s vidensdag ”Fra analyser til erhvervsudvikling” 27. september 2010 Forskning i Kultur- og Oplevelsesøkonomi ved Center for Regional- og Turismeforskning Jesper Manniche / Jie Zhang
2
2 1. CRT’s aktiviteter indenfor Kultur- og oplevelsesøkonomi Kvantitative analyser Kvalitative analyser Master-uddannelse (MOLLY) 2. Perspektiver og forslag for fremtidig forskning
3
3 Kvantitative analyser: Jie Zhang (2010). Investigation on the economic contribution of the cultural and creative industries in Denmark from a regional Perspective. CRT Working Paper. Work in progress: Projekt for Region Nordjylland, hvor oplevelsesøkonomien søges afgrænset ved hjælp af jobfunktioner indenfor vores regionaliserede nationalregnskab. Jesper Manniche/Mikkel Toudal: The creative class and economic development on Danish islands
4
4 Kvalitative analyser af CRT: EU forskningsprojektet EURODITE (”knowledge dynamics”) Food Experiences: - Development and branding of ’regional food’ of Bornholm - Firm case study of developing experience-based vineyard Vigtighed for fødevareproducenterne af - tværsektoriel interaktion (herunder med turisme og kunsthåndværk) - ”kreative” konsulentfirmaer
5
CRT’s masters degree programme, MOLLY: Experience Management in peripheal areas Samarbejde med Roskilde Universitet, start 2009 2-årig ”aftenuddannelse” Delvist finansieret via EU Socialfond 20 studerende (primært ledere) fra offentlig og privat sektor på Bornholm Udvikling af oplevelsesbaserede virksomheder og events, oplevelser i offentlig service Udover faglige element skaber MOLLY et vigtigt tværsektorielt netværk mellem de studerende 2011 starter CRT en MOLLY i Thy (Nordjylland) ”Karavane-model” tilpasset udkantsområder 5
6
6 Perspektiver og forslag til fremtidige analyser: Sektor-tilgang (fokus på “kreative brancher”) er mindre interessant – både erhvervspolitisk og forskningsmæssigt Behov for kvantitative og kvalitative studier af betydningen af oplevelser i samlede økonomi/arbejdsmarked (Pine/Gilmore) Behov for analyser på forbruger/konsumption-siden – Oplevelser sker per definition inde i forbrugere; de kan ikke “produceres”, men må “iscenesættes”
7
Tak for opmærksomheden Jesper Manniche og Jie Zhang Seniorforskere 7 CENTRE FOR REGIONAL- OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55 DK – 3730 Nexø Tlf.: + 45 5644 1144 Fax: + 45 5649 4624 Mail: crt@crt.dk www.crt.dk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.