Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Styrket international presseindsats i forhold til dansk kunst og kultur.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Styrket international presseindsats i forhold til dansk kunst og kultur."— Præsentationens transcript:

1 Styrket international presseindsats i forhold til dansk kunst og kultur

2 ”Etablering af styrket international presseindsats på dansk kunst og kultur, som i forlængelse af regeringens samlede markedsføring af Danmark vil have til formål at styrke billedet af dansk kunst og kultur i udenlandske medier generelt og særligt i de lande, som et internationalt kulturpanel prioriterer. Indsatsen skal øge omtalen af dansk kunst og kultur i internationale medier kvantitativt, forbedre dækningen af dansk kunst og kultur kvalitativt og forbedre kontakten til internationale medier og journalister på området.” (Regeringens strategi for styrket internationalisering af dansk kulturliv)

3 2 hovedmålgrupper De danske kulturinstitutioner Den internationale presse

4 Kulturinstitutionerne Kultursektoren er præget af mange store og små enheder og forskelligartede institutioner: 1.Nogle opererer internationalt med international branche, publikum og presse 2.Nogle samarbejder med internationale kunstnere og artister men har primært fokus på det danske publikum i deres kommunikation 3.Nogle er præget af sæson-aktivitet => udfordring er at bevare kontakten til den internationale presse og det internationale publikum uden for sæsonen

5 Kulturinstitutionerne efterspørger: viden om internationale medier kontaktdatabaser hjælp til netværk videndelingsforum praktisk hjælp

6 Det internationale mediebillede: Det bliver stadigt sværere, at få artikler om kunst fra et andet land i aviser, medmindre redaktørerne kender til landet i forvejen gennem tidligere store kulturhistorier.

7 Den journalisterne efterspørger:  At finde inspiration til den gode historie  At få et overblik over hvad der foregår  At finde ud af hvem er hvem og finde kontaktoplysninger  At finde viden, baggrundsinformation og links til hjemmesider  At etablere personlige relationer og netværk Journalisterne vil gerne have informationerne samlet ét sted:

8 MÅL 1: KOMPETENCER OG VIDEN Vi vil arbejde på at styrke kulturinstitutionernes praktiske arbejde med og viden om international presse og kommunikation, ligesom vi vil arbejde på at styrke videndelingen blandt aktørerne i dansk kulturliv.  halvårlige workshops for ca. 50 kulturinstitutioner  samarbejde med IPC om brainstorm-sessions med internationale journalister, som er udstationeret i Danmark og ca. 10 kulturinstitutioner

9 MÅL 2: KONTAKT OG NETVÆRK Kontakten til de internationale journalister skal styrkes. Vi vil opbygge en kontaktdatabase, arrangere journalistbesøg og holde møder med trendsættende medier, kulturredaktører og vigtige nyhedsbureauer.  3 målrettede journalistbesøg på kulturområdet om året  researchrejser til udvalgte geografiske fokusområder  kontaktdatabase over større og trendsættende medier på kulturområdet

10 MÅL 3: DISTRIBUTION Den internationale distribution af historier fra dansk kunst- og kulturliv skal styrkes. Vi vil etablere en fælles distributionsplatform, som skal forestå international distribution af pressemeddelelser og tiltag på de sociale medier.  distribution af internationale pressemeddelelser til udvalgte lande  simpel begivenhedsliste for at skabe et overblik over kulturaktiviteter i Danmark  presserum på danisharts.dk  særskilt strategi om udvikling af tiltag på den sociale medier i en international kontekst og etablerer et sådan i enten centralt eller decentralt regi

11 Samarbejde med ambassader og kulturinstitutter  Faktabaseret viden om målgrupper  Kontaktnetværk  Idéer til journalister som oplægsholdere  Henvise til presserum på danisharts.dk  Deltage og invitere netværk til at deltage i tiltag på sociale medier


Download ppt "Styrket international presseindsats i forhold til dansk kunst og kultur."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google